Sagovornice Danasa o poslanici patrijarha Porfirija: Da li je u pitanju strah od ženske emancipacije u društvu i porodici 1foto (BETAPHOTO/MINISTARSTVO ODBRANE SRBIJE/Nikola Nedeljković)

„Malu pobedu koju je Srpska pravoslavna crkva ostvarila sa udžbenicima biologije pre par meseci, patrijarh Porfirije želi da kapitalizuje proširivanjem svojih ciljeva na vraćanje žena u položaj koje su imale pre Drugog svetskog rata“, kaže za Danas Biljana Stojković, kopredsednica stranke Zajedno, komentarišući uskršnju poslanici patrijarha.

Prema njenim rečima, nove uloge žene u društvu ne ugrožavaju, već razvijaju i osnažuju porodicu u kojoj svaki član ima svoje poštovanje i dostojanstvo.

„Rodno osetljivi jezik nije sredstvo za nametanje drugačijih rodnih uloga, već samo odražava one pobede koje smo mi već ostvarile. Crkva nam te pobede i stečene uloge i zvanja ne može i ne sme uskratiti, ma koliko se tome protivila“, navodi Stojkovićeva .

Dodaje da evolucija srpskog jezika u smislu uvođenja i usvajanja ženskih rodnih oblika imenica koje su tradicionalno imale samo muške oblike, predstavlja tekovinu višedecenijske borbe protiv stega patrijahalnih rodnih uloga nametnutih ženama.

„Strah od ženske emancipacije, i u društvu i u porodici, jeste strah od modernosti i civilizacijskih pomaka. Patrijarh se plaši da bi se redefinisanjem uloge žene u društvu i porodici došlo i do dovođenja u pitanje uloge crkve u modernom društvu“, objašnjava sagovorica Danasa.

I bivša minsitarka Zorana Mihajlović na svom Instagram nalogu reagovala je na uskršnju poslanicu parijarha Porfirija, navodeći da, za razliku od poglavara SPC, ne misli da su zanimanja u ženskom rodu problem.

„Potpuno podržavam stav da malo ko u našoj zemlji ima pravo da se usudi da ocenjuje poslanicu patrijarha Porfirija. Jer ko je taj ko za sebe može da kaže da je dostojan u ocenjivanju Patrijarha. Ali onako, iz srca, verujem da je jedan deo verujućih građana i građanki, prevashodno ženski, negde ipak potajno očekivao da će se Patrijarh, govoreći u Uskršnjoj poslanici o problemima našeg naroda, pored svih muka i nedaća vremena u kome živimo, ipak osvrnuti na sve učestalije – nasilje nad ženama“, napisala je Mihajlović.

 

Objasnila je da je u prethodnih 10 godina u porodičnom i partnerskom nasilju ubijeno je 340 žena samo zato što su žene, stotine dece ostalo je bez majki.

„Negde smo očekivale, najviše one koje trpe nasilje i u vreme ovog praznika, da će pozvati sve verujuće Srbe da čuvaju, neguju, brane i vole svoje supruge, sestre, majke i bake baš onako kao što vole i poštuju svoju državu, svoj jezik, pismo i veru u Hrista. Da kao ljudi i na delu pokažemo kako su porodica i žene u njima zaista naše svetinje. Ali nismo to čule. Čule smo da je od nasilja nad ženama izgleda veći problem zakonska mogućnost da žene svoja zanimanja nazivaju u svom, ženskom rodu. Кao da ljubav, vera i Srbija nisu istog tog roda,“ zaključila je MIhajlović.

Biljana Đorđević, poslanica Ne davimo Beograd, ističe da tvrdnja patrijarha Porfirija da je Zakon o rodnoj ravnopravnosti neustavan nije od juče. Te izjave su se čule i tokom javnih rasprava u vezi sa ovim zakonom od strane raznih političkih predstavnika sa desnice koje su trajale šest godina, pre nego što je on konačno usvojen 2021. godine

„Juče je osudio „nasilje nad srpskim jezikom“ zbog insistiranja na rodno osetljivom jeziku iza čega se krije “borba protiv braka i porodice kao bogoustanovljenih svetinja i prirodnih oblika čovekovog ličnog i sabornog života.

Početkom oktobra 2022. osudio je nasilje prema ženama nazivajući muškarce kukavicama i slabićima, a “naše majke, žene i sestre” svetinjama. Brak koji crkva želi da sačuva je patrijarhalni model braka koji počiva na podređivanju i poslušnosti žena“, ističe Đorđević.

Prema njenim rečima u retkim trenucima kada crkva i osudi nasilje prema ženama ono je u službi očuvanja patrijarhalnog braka. Ona pita i šta je za SPC veća svetinja – brak ili majka, žena, sestra? Mislim da je svima jasno da je u pitanju ovo prvo.

„Videla sam i izjavu protojereja Andreja koja glasi – Na muškarcu treba da leži osnovni teret spoljašnjeg života, dok se na ženu stavlja unutrašnji, porodični teret. Može se reći da muž miriše na vetar (on radi na spoljnim granicama), a žena na – ognjište (na njoj je briga o kući). I budući da žene ne samo da rađaju muškarce nego ih bukvalno ‘proizvode’, vreme je da se dobrovoljno odreknu od borbe za prvenstvo i da ga bez borbe ustupe muškarcu“, napominje poslanica Ne davimo Begrad.

Zato je, kako kaže, važno da ponavljamo – tradicionalni brak i tradicionalna porodica nisu jedini moguć oblik porodice.

“ Ne davimo Beograd zato uvek govori o podršci porodicama. Nema moderne demokratske porodice bez rodne ravnopravnosti“, zaključuje Biljana Đorđević.

Patrijarh Porfirije se, u svojoj uskršnjoj poslanici, osvrnuo na brojne aktuelne društvene teme, a između ostalog, dotakao se upotrebe jezika i ćirilice. On je ukazao i na to da se sprovodi nasilje na srpskim jezikom.

„Apelujemo da se normira upotreba ćiriličnog pisma u javnom prostoru, kao i da se obustavi nasilje nad srpskim jezikom i ukinu odredbe zakona koji to nasilje nameću, naročito kroz protivustavni zakon koji nameće takozvani rodno osetljivi jezik, iza koga se krije borba protiv braka i porodice kao bogoustanovljenih svetinja i prirodnih oblika čovekovog ličnog i sabornog života. Na jevanđelskim temeljima smo gradili i izgradili svoj način života, svoj etos, svoj sistem vrednosti, u kome su brak i porodica, zasnovani na ljubavi prema Bogu i na međusobnoj ljubavi, pretpostavka sklada u životu naroda, društva i države“, naveo je patrijarh Porfirije u uskršnjoj poslanici.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari