Završetak Koridora 10 pratilo dovoženje “publike” u 150 autobusa i trubači 1Foto: Z.M.

Predsednik Srbije Aleksandar Vučić i premijer Bugarske Bojko Borisov danas su svečano otvorili za saobraćaj poslednju deonicu na istočnom kraku Koridora 10, čime je okončana izgradnja kompletnog drumskog Koridora 10 kroz Srbiju.

Vučića i Borisova je kod Bancareva “pozdravilo”  više hiljada građana, koji su organizovano dovezeni autobusima 15.tak prevoznika iz Niša, Leskovca, Beograda, Pirota, Bele Palanke, Vranja, Aleksinca, Lebana, Požarevca, Surdulice i drugih gradova. Prema “evidenciji” prisutnih novinara, na otvaranje je stiglo oko 150 autobusa.

Među okupljenima su primećeni zaposleni u lokalnim samoupravama i javnim preduzećima i ustanovama iz Niša i drugih gradova sa juga Srbije.

U jednom trenutku stigli su i trubači, koje su “doveli” predsednik niške opštine Pantelej Bratimir Vasiljević i funkcioner niške Direkcije za javni prevoz Nenad Stanković,koji su i funkcioneri Srpske napredne stranke.

Uprkos opštoj gužvi i “veselju”, novinari, snimatelji i fotoreporteri “držani su pod kontrolom”, odnosno bili su onemogućeni da priđu bini na kojoj su govorili Vučić i Borisov ili da se slobodno kreću.

Smešteni su iza radnika koji su radili na Koridoru 10  i koji su bili u prvim redovima, odakle, po rečima pojedinaca iz obezbeđenja, “ne treba da se pomeraju”.

Vučić, pozdravljen skandiranjem okupljenih “Aco Srbine”, kazao je da je završetak Koridora 10 omogućio da se od juga Srbije do granice sa Mađarskom stigne za pet sati, a do granice sa Hrvatskom za četiri sata. Od Niša do granice sa Bugarskom kod Dimitrovgrada stizaće se za 50 minuta.

Završetak Koridora 10 pratilo dovoženje “publike” u 150 autobusa i trubači 2
Foto: Z.M.

On se zbog okončanja ovakvog posla zahvalio celoj Vladi Srbije, posebno premijerki i ministarki Ani Brnabić i Zorani Mihajlović, kao i direktoru “Puteva Srbije” Zoranu Drobnjaku i v.d. direktora u ostavci “Koridora Srbije” Zoranu Babiću. Posebno je pozdravio radnike koji su “po kiši, snegu, suncu vredno radili na ovom putu”.

– Sreća je mala reč za ono što osećam, na završetku poslednjeg, 813. kilometra Koridora 10. Na današnji dan smo izgradili više kilometara auto- puteva nego što je to urađeno za 30 do 40 prethodnih godina- rekao je Vučić.

On je dodao da se “neće stati”, već će “bez prestanka nastaviti da se gradi”, da se dovode investitori i zapošljavaju ljudi, kako bi Srbija “postala najbolja zemlja na Balkanu”.

Podsetio je i na okolnost da će izgradnja Istočnog kraka na Koridoru omogućiti da Sićevačka klisura, koju inače karakteriše uzan i veoma opterećen put, kao i 13 tunela, i koja je “crna tačka” po broju saobraćajnih nesreća, bude korišćena kao alternativni pravac.

– Više ljudi je izginulo u Sićevačkoj klisuri nego u omanjem ratu koji smo imali 90.tih godina- kazao je.

Prema navodima medija, u nesrećama u Sićevačkoj klisuri, koja je inače nacionalni park, navodno je poginulo više od 2.500 vozača, među kojima prednjače turski tranzitni turisti.

Vučić je pozvao sve mlade ljude koji su otišli trbuhom za kruhom, i koji “nisu imali strepljenja da sačekaju bolju budućnost”, da razmišljaju o povratku u svoju zemlju.

– Deco, ovo je vaša zemlja, dođite, vratite se da ostvarimo zajednički taj srpski san- kazao je i dodao da će i završetak Koridora 10 pospešiti dolazak investitora, izvoz srpskih brendova i drugih proizvoda ili povećati šanse za zapošljavanje.

Završetak Koridora 10 pratilo dovoženje “publike” u 150 autobusa i trubači 3
Foto: Z.M.

Prema njegovim rečima, Srbija je i zemlja Bugara koji žive u Dimitrovgradu, Bosilegradu i drugim mestima, ili su građani susedne Bugarske. Bugarima su na raspolaganju i Pirot i Niš i Beograd, dodao je, izrazivši nadu da će oni u velikom broju doći na novogodišnje praznike u Srbiju.

– Bugarska je Srbiji danas bliža nego ikada. Za nekoliko meseci biće završeno i 12 kilometara auto-puta do Sofije, čime će auto- putevi postojati do Burgasa. Uskoro ćemo sa našim prijateljima iz Bugarske završiti i zajednički gasovod- kazao je.

On se okupljenima kratko obratio i na bugarskom jeziku, ukazujući na značaj deonice Istočnog kraka za odnose dve zemlje i pozdravljajući Bugare koji žive u Srbiji, kao i bugarskog premijera Borisova i članove njegove delegacije.

– Vežbao sam da se kratko i na bugarskom jeziku obratim, nemojte da se ljutite što ću mnogo puta da pogrešim. Bojko, nemoj mnogo da mi se smeješ – rekao je on uoči obraćanja.

Nakon nekoliko rečenica izgovorenih na bugarskom jeziku predsednik Srbije je upitao Borisova da li ga je razumeo, a bugarski premijer se popeo na binu, sa koje se Vučić obraćao, i ocenio: “Vrlo lepo”.

Vučić je svoj govor završio rečima „Živela Srbija, živela Bugarska, živelo naše prijateljstvo“.

Predsednik bugarske vlade Borisov je kazao da se otvaranjem Istočnog kraka Koridora 10 spajaju zapadna i istočna Evropa.

– Kao u Nemačkoj, u kojoj je pre 30 godina pao Berlinski zid, danas je ovde pao zid između naše dve zemlje- rekao je.

On je kazao da građani Srbije “od danas imaju i bugarske luke Varnu i Burgas”, a da građani obe zemlje nemaju prepreke do Istanbula.

– Cela bugarska privreda će koristiti ovaj put u celosti- poručio je Borisov, šestitajući svima na izgradnji puta i poželevši da “na njemu nema nesreća i žrtava”.

Svečanom otvaranju prisustvovali su između ostalog i premijerka Srbije Brnabić, član Predsedništva Bosne i Hercegovine Milorad Dodik, članovi srpske i bugarske vlade, ambasador Bugarske u Srbiji Ratko Vlajkov, direktori Puteva Srbije i Korodora Srbije Drobnjak i Babić.

Završetak Koridora 10 pratilo dovoženje “publike” u 150 autobusa i trubači 4
Foto: Z.M.

Deonica Istočnog kraka  Koridora 10 koja je danas otvorena duga je 22,5 kilometra i obuhvata deonicu od Proseka do Crvene Reke. Stručnjaci su ocenjivali da je “najteža” jer je njome zaobiđena Sićevačka klisura, a na toj trasi je i tunel Bancarevo.

Završetkom ove deonice zaokružena je izgradnja čitavog Istočnog kraka od Dimitrovgrada do Niša, dužine 86,8 kilometara. 

Prema navodima u Koridorima Srbije, Istočni krak karakteriše 87 mostova, pet tunela (Bancarevo, Sopot, Sarlah, Pržojna padina, Progon) u ukupnoj dužini od 2,6 kilometra, pet saobraćajnih petlji, kao i 12,5 miliona kubnih metara iskopa, nasipi od 9,5 miliona kubnih metara i oko 780.000 tona asfalta.

Tunel Bancarevo je opremljen “najsavremenijim sistemima koji omogućavaju bezbedan saobraćaj”, a svim tim sistemima upravljaju obučeni timovi iz jedinstvenog Tehničko-operativnog centra, koji se nalazi kod ovog tunela i iz kojeg se prati saobraćaj na još dva tunela na istočnom kraku- Sopot i Sarlah.

U Ministarstvu saobraćaja prethodno su podsetili i da Istočni krak Koridora 10 povezuje Nišavski i Pirotski okrug, sa oko 450.000 ljudi, privredne centre Niš i Pirot, te obezbeđuje lakšu vezu istočne Srbije sa najbližim aerodromom “Konstantin Veliki” u Nišu, kao i bolju vezu sa turističkim destinacijama u ovom delu Srbije, kao što je Stara planina.

Osim što spaja Srbiju i Bugarsku, od izuzetnog je značaja i kao tranzitni koridor za saobraćaj do Centralne Evrope i Turske, i dalje ka Bliskom istoku. 

Istočni krak Koridora 10 počeo je da se gradi 2010. godine.

Još uvek se ne zna konačna cena istočnog kraka Koridora 10 zbog vanrednih radova i produženih rokova

Mada je u “Koridorima Srbije” pojedinim medijima letos saopšteno da su radovi na Istočnom kraku koštali 485 miliona evra, konačna cifra još uvek nije poznata.

U septembru i oktobru Vlada je iz budžeta izdvojila dodatne 2,3 milijarde dinara ili 19,5 miliona evra, od kojih 14,55 miliona evra za završetak radova na istočnom kraku i oko pet miliona evra za “trajnu stabilizaciju“ kosina na deonici kroz Grdeličku klisuru na južnom kraku.

Od 14,55 miliona evra 12 miliona je opredeljeno za završetak deonice Bancarevo-Crvena reka, a 2,55 miliona evra za izgradnju galerije na problematičnoj kosini šest.

Troškovi na Istočnom kraku su, inače, nekoliko puta uvećavani zbog pomeranja rokova i vanrednih radova, pre svega onih koji su se odnosili na izgradnju kosina oko tunela, u podnožju Suve planine.

Na deonici od Bancareva do Crvene Reke ima 27 kosina, a za njih 26 projekat je morao da se menja “u hodu”. Izvođačima radova najviše muke zadala je kosina broj šest, odnosno tunel Bancarevo, zbog toga što je levi tunelski kanal morao da se produži, a ispostavilo se da je bilo neophodno projektovati I izgraditi i galeriju, zbog klizišta na useku.

U Ministarstvu saobraćaja su kazali da je do ovakvih problema došlo zbog loše projektne dokumentacije, odnosno loše obavljenih istražnih radova.

Ministarka saobraćaja Zorana Mihajlović najavila je da će se u narednim mesecima “izvršiti analize u vezi sa celokupnom gradnjom Koridora 10 “kako se nikada više ne bi ponovile situacije sa ovog gradilišta”.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari