
Most koji povezuje obale lagune Garzon u Urugvaju smatra se jednim od najneobičnijih na svetu.
Iako besprekorno obavlja svoju funkciju, mnogi su iznenađeni njegovim oblikom. Naime, umesto da pređe lagunu na najkraći mogući način, odnosno pravolinijski, ovaj most ima kružnu trasu.
Saobraćaj na ovom kružnom mostu nije organizovan kao na kružnim tokovima. Umesto toga, dva kolovoza, po jedan za svaki pravac, razdvajaju se pri dolasku do mosta i, nakon što pređu polukrug, ponovo se spajaju i nastavljaju paralelno.
Zašto krug?
Ovaj nesvakidašnji i fotogeničan most već deset godina oduševljava korisnike društvenih mreža. Često se nađe neko ko, rukom, crvenom linijom na fotografijama sugeriše da bi most mogao da pređe lagunu u ravnoj liniji. Međutim, stručnjaci iz oblasti saobraćaja, fizike i inženjeringa, koji često brane svoj stav u komentarima, verovatno nisu dovoljno istražili odgovor na pitanje koje se svodi na – kružnicu.
Most je dizajnirala firma Rafael Vinoli Architects, sa nekoliko ciljeva na umu. Prvi je, naravno, bio da se omogući brz prolaz automobila preko lagune. Pre izgradnje mosta, to je obavljano korišćenjem motorizovanih trajekata, koji su mogli primiti samo jedno vozilo, čime je prelazak bio mnogo sporiji i komplikovaniji.
Drugi cilj bio je očuvanje biodiverziteta, što je takođe postignuto kroz kružni oblik mosta. Prstenasta senka mosta se kreće tokom dana sa Suncem, pa, ako bi konstrukcija bila ravna, deo lagune ispod mosta bio bi stalno u senci.
Laguna Garzon je takođe područje od velikog ornitološkog značaja, dom brojnih vrsta ptica, uključujući čileanskog flaminga, kao i ugroženih vodozemaca poput Darvinove krastače.
Treći razlog za kružni oblik mosta je bezbednost. Prilazni put koji vodi u veliku krivinu prisiljava vozače da usporavaju, dok bi ravan put mnoge podstakao da ubrzaju. Iako se to možda neće dopasti vozačima, putnici će više uživati u pogledu na lagunu pri manjoj brzini. Dodatno, projekat uključuje mesta za sedenje i uživanje u pogledu, što omogućava posetiocima da se opuste i uživaju u okruženju.
Izgradnja ovog atraktivnog mosta, koja je koštala više od 10 miliona evra, započela je u septembru 2014. godine, a otvoren je za javnost krajem 2015. Most je izgrađen od više od 450 tona gvožđa i tri i po hiljade kubnih metara betona. Prečnik prstena iznosi 202 metra, a most je dovoljno visok da omogući nesmetanu plovidbu ispod njega.
Osim što povezuje urugvajske regione Rocha i Maldonado, most Laguna Garzon postao je prava turistička atrakcija, kao i omiljeno mesto za rekreaciju. Stanovnici sada mogu da šetaju, bicikliraju i uživaju u panoramskom pogledu na lagunu od 360 stepeni, piše punkufer.hr.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.