Navike koje vas mogu koštati posla 1Foto: Freeimages / Maria Luisa Gutierrez

Pronalaženje novog posla može biti stresno iskustvo. Od sastavljanja vaše idealne biografije do odlaska na intervju, postoji mnogo mogućnosti da uprskate stvari.

Kako biste izbegli da se vaše loše navike prikažu u najgorim trenucima, zamolili smo stručnjake da istaknu neka neprofesionalna ponašanja koja biste mogli da pokažete a koja će vas gotovo sigurno koštati posla.

Evo šta sve možete raditi što čini da izgledate neprofesionalno u svojoj potrazi za poslom:

Neurednost

Vaša biografija je vaš prvi kontakt sa službom ljudskih resursa. Štamparske, gramatičke greške i problemi u formatiranju će vaš CV svrstati u NE gomilu u roku od nekoliko sekundi.

Ukoliko je vaš CV neuredan, oni će pretpostaviti da ste takvi i vi.

Prevelik trud da se privuče pažnja

Ukoliko želite da se vaš CV izdvoji, na primer neka to bude zbog sadržaja i formata. Upotreba papira u boji ili mnoštva fontova će privući pažnju ali ne i pravu vrstu pažnje.

Preskakanje doručka

Svi znaju da je doručak najvažniji obrok u toku dana. U vreme kada se probudite, do tada verovatno niste jeli 10 do 12 sati a kada je nivo šećera u krvi nizak mnogo je teže fokusirati se na stvari i verovatno ćete se osećati umornim, razdražljivim i nestrpljivijim što će sve zajedno učiniti nemogućim da date sve od sebe tokom intervjua.

Pušenje i pijenje

Nikada nemojte pušiti pre intervjua, savet je autora knjige „301 pametan odgovor na teška intervju pitanja“.

Osoba koja vas ispituje će osetiti miris cigarete/dima na vama. Ukoliko je i ona sama pušač možda i neće ali većina ispitivača odustanu kada primete tu lošu naviku.

Piti pre intervjua je takođe loša navika. Iako alkohol može da pomogne da se opustite ako ste napeti, on deluje tako što slabi osećaj čula i rizikujete da možda nećete zvučati inteligentno.

Loš izgled i higijena

Bilo da ima vode ili ne, ne postoji prilika za koju biste najviše od svega trebali da se istuširate, a to je razgovor za posao.

Da li želite da se ljudi fokusiraju na vaš neprijatan miris ili vaše sjajne reči? Nedostatak uloženog napora da izgledate lepo i uredno može se tumačiti kao potencijalan nedostatak napora u vašem radu.

Kašnjenje

Učestalo kašnjenje je generalno loša navika ali uradite sve što možete da izbegnete da zakasnite na razgovor.

Ukoliko zakasnite, to će ukazati menadžeru za ljudske resurse da ste neodgovorni, da ne shvatate ozbiljno sam proces selekcije i da ne poštujete njihovo vreme. A to sigurno nije prvi utisak koji želite da ostavite.

Isplanirajte da dođete najmanje 15 minuta ranije ali nemojte doći ni previše rano jer ni to nije dobro. To može biti frustrirajuće za menadžere jer bi se i njihov raspored na neki način mogao promeniti.

Kucanje poruka kada vam je dosadno/dok čekate

Dobra je ideja doći malo ranije na intervju ali nemojte dozvoliti da dosada utiče na ono najbolje u vama.

Kucanje poruka dok čekate na razgovor može učiniti da izgledate kao da biste radije bili na nekom drugom mestu.

Većina mesta za čekanje ima časopise pored ili brošure kompanije. Čitanje brošura će pokazati vaš interes za kompaniju.

Previše ležerno oblačenje

Obucite se za posao koji želite a ne za posao koji imate.

Neuredna odeća govori „Ne zanima me“ i predstavlja pouzdan način da udalji ljude od vas.

Takođe, previše formalno oblačenje za razgovor može reći poslodavcu da niste odgovarajuće istražili profil kompanije.

Pričanje bez razmišljanja

Reći pogrešnu stvar recepcioneru, na primer, može uticati na vaše šanse da dobijete posao. Recepcioneri su često prvi set očiju i ušiju koje kompanija ima i ono što kažete njima će verovatno pronaći put do menadžera za ljudske resurse.

Stalno zapitkivanje recepcionera da li su sigurni da poslodavci znaju da čekate u holu može otkriti da ste nervozni .

Predstavljanje lošeg stava

Ukoliko sumnjate u svoje sposobnosti ili vidite samo najgori mogući rezultat, možete loše uticati na poslodavca sa svojom negativnom energijom.

Isto tako, važno je da ne pričate loše o bivšim šefovima, saradnicima ili zaposlenima u bilo kojoj fazi procesa razgovora. Čak iako je vaš bivši šef ili kompanija za koju ste radili poznata po svojim problemima, intervju za posao nije vreme da pokažete svoj bes.

Još jedno loše ponašanje, arogancija, se često meša sa samopouzdanjem. Dođite na razgovor za posao sa mešavinom samopouzdanja i odmerenosti, nasmešite se i pokažite malo entuzijazma.

Biti previše zahtevan

Postavljanje pitanja je važan deo procesa intervjua – to pokazuje da ste se uključili u diskusiju i može vam pomoći da utvrdite da li su posao i kompanija odgovarajući za vas.

Pitanja kao što su: „Šta mogu da očekujem u tipičnom danu?“ i „Kako merite uspeh?“pokazuju da želite da investirate u budućnost ali ukoliko želite da dobijete posebne informacije o nečemu što je vezano za posao morate postaviti i konkretnija pitanja.
Preterano deljenje informacija

Naravno, svrha intervjua je da impresionirate kompaniju sa vašim talentima i veštinama. Ali budite svesni preteranog deljenja informacija: oni mogu naučiti o vama više nego što je potrebno.

Kako biste izbegli preterano deljenje informacija, pratite nekoliko jednostavnih koraka: Pričajte samo o bitnim stvarima. Ne spominjite detinjstvo. Ne insisitirajte na posebnim pogodnostima ili uslovima.

Umesto toga, slušajte i dajte priliku da vam postave pitanja.

Prikazivanje stidljivosti

Razumljivo je da budete nervozni tokom intervjua za posao, ali želite da se uverite da dajete osobi koja vas ispituje više materijala za nastavak razgovora od jedne reči ili brzog odgovora.

Na razgovorima za posao se podrazumeva da se često govori dosta o sebi i to može biti posebno teško za stidljive ljude, a otežavajuća realnost je da se stidljivost često pogrešno tumači kao nesigurnost pa čak i nesposobnost.

Predlog stručnjaka iz ove oblasti je da se uzme dovoljno vremena kako bi se odgovorilo na pitanje što pokazuje da drugu osobu shvatate ozbiljno i prenosi osećaj moći.

Kada vam neko postavi pitanje, verujte da oni zaista žele da odgovorite iskreno. Zbog toga nemojte se plašiti da napravite pauzu pre nego što odgovorite.

Psovanje

Možete biti vrlo uzbuđeni zbog razgovora sa vašim najboljim izborom poslodavca ali korišćenje neprikladnih reči je pouzdan način da se prilično skrati vaš intervju.

Psovanje pokazuje drugima da niste u stanju da mirno i promišljeno rešite neku situaciju.

Korišćenje psovki nije samo loša navika, već se posmatra kao vrlo neprofesionalno ponašanjje u poslovnom svetu.

Donošenje previše stvari

Vaša biografija i portfolio su sve što je potrebnmo da donesete na intervju – sve ostalo je suvišno. Preporuka je da ostavite kafu ili flašicu vode u kolima i da sklonite vaš mobilni telefon kako biste mogli da se rukujete.

Prekidanje

Nepristojno je prekidati nekoga. Kada to uradite, pokazujete drugima da nemate nikakvo poštovanje ili stpljenje.

Dok vam učešće u razgovoru može doneti nekoliko slatkih poena, loš tajming ih može obrisati.

Slab govor tela

Ono šta kažete na razgovoru za posao je jednako važno kao i način na koji to kažete a loš govor tela odvraća od vaših reči.

Poslodavci su naveli da su neke od najvećih grešaka koje mogu da se naprave na razgovoru za posao izbegavanje kontakta ocima, neosmehivanje i loše držanje.

Nervozne navike kao zveckanje ključevima, prstima ili grebanje glave mogu se protumačiti kao znakovi dosade.

Razgovori su veoma stresni čak i za one koji ih obavljaju. Zato se potrudite da kroz vaš govor tela pokušate da prenesete kako vam je drago što ste dobili priliku da se takmičite za sjajan posao.

Ulepšavanje

69% poslodavaca je reklo da bi hvatanje kandidata u laži automatski značilo da oni ne prolaze dalje.

Laganje ili preterivanje u toku procesa zapošljavanja može uništiti vaše šanse da se ikada zaposlite kod tog poslodavca. Zbog detaljnih provera pre razgovora i referenci koje je neophodno dostaviti pre razgovora, mnogo je lakše biti uhvaćen nego što mislite.

Biti suviše nestrpljiv

Pitanja „Kako sam to uradio“ ili „Da li sam dobio posao“ projektuju osećaj očaja i potrebe. Jedna je stvar biti uzbuđen o ishodu razgovora za posao ali nemojte da izgledate previše nestrpljivi.

Šta više, ova vrsta pitanja su neprijatna jer stavljaju osobu koja isputuje u nezgodan položaj u trenutku postavljanja pitanja. Bolje potražite povratnu informaciju o razgovoru nakon što saznate da li ste ili ne dobili posao.

Mentalna prisutnost

Želja da se intervju završi što pre je je najveća greška koju kandidat može da napravi.

Naravno da želite da se završi ali dok ste ispred osobe sa kojom razgovarate morate raditi na tome da ostanete mentalno prisutni. Oni će osetiti kada ste negde odlutali.

Vaša odsutnost u toku intervjua govori o tome ili da ste nenamerno nepristojni (ne izgledate kao da ste zainteresovani za posao) ili dajete odgovore koji nemaju previše smisla ( ne odgovarate zapravo na postavljena pitanja).

Ne biti ljubazan

Jedna od najvećih grešaka koju možete učiniti kada se takmičite za novi posao je da ne kažete „hvala“ nakon završenog razgovora.

Bez obzira da li ste proveli 30 minuta na sastanku u kancelariji, ili ste razgovor obavili preko skajpa ili je prvi krug razgovora obavljen preko telefona uvek treba da se nakon završene komunikacije zahvalite i da ponovite vaše interesovanje.

Nekoliko stvari se dešava ukoliko ne pošaljete email zahvalnice. Menadžer za ljudske resurse pretpostavlja da ne želite taj posao. Misliće da ste neorganizovani i da ste zaboravili da im se javite. I tu postoji mnogo veća šansa da zaborave na vas.

Tekst je preuzet sa sajta Nadjilako.com

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari