Foto: EPA/ TOLGA BOZOGLU

Zimske vremenske prilike osim velikog opreza za volanom, zahtevaju i prilagođenu brzinu kretanja uslovima na putu. Najčešće slabijoj vidljivosti, klizavom kolovozu i usporenom saobraćaju. Zimski uslovi zahtevaju punu odgovornost svakog vozača.

Izbegavajte vožnju kada ste ste umorni, nervozni, neispavani, pod uticajem alkohola ili pod terapijom, koja može da utiče na smanjenu koncentraciju i vaše ispravno prosuđivanje.

Vozilo kojim upravljate mora biti potpuno tehnički ispravno. Potrebno je kod majstora proveriti posebno kočnice, uređaje za upravljanje, trap, pneumatike, uređaje za osvetljavanje, akumulator, brisače i rashladnu tečnost u sistemu za hladjenje, kao i sve ostalo.

Pri niskim temperaturama vazduha u uslovima smanjene vidljivosti, obavezno proverite da li vam funkcioniše sistem za pranje vetrobranskog stakla i sipajte tečnost koja ne mrzne. Proverite ispravnost brisača, i grejača zadnjeg vetrobranskog stakla. Posebno je važno tokom zime redovno proveravati stanje pneumatika u kojima pritisak mora da odgovara zahtevima iz tehničke knjižice proizvodjača vozila. Podsećamo, od 01. novembra do 01. aprila prema Zakonu o bezbednosti u saobraćaju, obaveznu zimsku opremu čine sve četiri zimska pneumatika sa dubinom šare najmanje 4 mm, a ukoliko se nalazite van grada, u prtljlažniku morate imati lance. Kazna koju ćete platiti ukoliko ne poštujete propise o obaveznoj zimskoj opremi je 3. 000 dinara. U zimskim uslovima vožnje dobro je u kolima imati i lopatu, metlicu za čišćenje stakla, sprej za bravice, kablove za startovanje motora i strugalicu za led.

Po snegu i ledu na kolovozu, savetujemo da se u vožnji izbegavaju nagle promene pravca kretanja vozila i nagla kočenja. Tada je najbolje voziti pod malim gasom i u nižem stepenu prenosa, pribrano i strpljivo. Najvažnije je da se tada ne prave nagli pokreti volanom ili kočnicom, potrebno je smanjiti brzinu i kočiti motorom, odnosno ubaciti u niži stepen prenosa, pažljivo, da se vozilo ne zanese. U takvim momentima treba izbegavati nožnu kočnicu, posebno ako vozilo ima zadnju vuču.

Ukoliko se nađete u situaciji da morate bez montiranih lanaca da vozite po dubokom snegu, upravljač držite pravo, kako bi prednji i zadnji točkovi imali isti pravac kretanja. Ukoliko automobil šlajfuje, treba pokušati kretanje unazad, a ako to ne uspe, onda pod točkove treba sipati pesak, podmetnuti granje, krpe ili slično.

SAVETI:

proverite tehničku ispravnost vozila

prekontrolisati nivo svih tečnosti

prekontrolisati antifriz

koristiti za pranje vetrobranskog stakla tečnost koja ne mrzne

proveriti stanje akumulatora

vozilo uvek očistiti od snega

proveriti pritisak u pneumaticima uključujući i rezervni točak

staviti glicerin u sve bravice na vratima a glicerinom namazati i prijanjajuće gume na vratima

u dizel gorivo eventualno dodati odgovarajući aditiv koji će sprečiti smrzavanje dizel goriva

obavezno poneti zimsku i prateću opremu

ne piti alkohol

nikada ne ubrzavati i ne kočiti naglo

uvek prilagodjavati vožnju trenutnim uslovima na putu

obavezno držati propisno rastojanje

Tekst preuzet sa sajta AMSS