Šta očekuje „česte letače“? 1Foto: Stanislav Milojković

Odbor za klimatske promene, nezavisno javno telo osnovano sa ciljem da savetuje vladu Velike Britanije o pitanjima u vezi sa klimatskim promenama, smatra da bi trebalo uvesti tzv. frequent flyer levy ili namet za one koji često putuju avionom, jer bi to pomoglo u suzbijanju sve veće potražnje za avio transportom.

Veće takse bi smanjile korišćenje ovog prevoznog sredstva, čime bi došlo do pada emisije ugljen-dioksida prouzrokovane letenjem.

Ako se ova mera predstavi na pravi način, ona ne bi trebalo da bude nepopularna i velika većina ljudi neće biti mnogo pogođena“, rekao je Kris Stark, izvršni direktor Odbora za klimatske promene. „Ali veoma je važno da vlada bude iskrena u vezi sa emisijama Šugljen-dioksidaĆ iz vazduhoplovstva“, kaže Stark za britanski The Guardian.

Prema pisanju veb-sajta Full Fact, britanske nezavisne dobrotvorne organizacije koja se bavi proverom činjenica, 15% populacije koristi 70% svih letova, dok 57% građana Velike Britanije ne koristi avio-transport uopšte. Avijacija bi trebalo da bude najveći izvor emisije ugljen-dioksida u Velikoj Britaniji do 2050. godine, a ministri istvremeno planiraju povećanje korišćenja avio-transporta do 49%. Komitet upozorava da bi povećanje trebalo da se ograniči na 25% aktuelnog niva emisije ugljen-dioksida koji Velika Britanija „odašilje“ u atmosferu, i ostaje pri tome da su ,,česti letači“ veliki deo ovog problema.

Mnoga udruženja „zelenih“ takođe se zalažu za kažnjavanje onih koji najviše koriste avio-transport, kao i za svojevrsnu zabranu proširenja aerodroma i celokupno poboljšanje javnog prevoza. Leo Marej, direktor nevladine organizacije 10:10 Climate Action, saglasan je sa predlogom Odbora za klimatske promene.

Šta očekuje „česte letače“? 2

„Najviše ekološke štete od putovanja avionom ne nastaje zbog godišnjih porodičnih odmora, već zbog vrlo čestih letova onih sa najvišim primanjima koji to čine u svoje slobodno vreme.

Naknada za letenje često je najpravedniji i najefikasniji način da se vazduhoplovstvo drži u sigurnim granicama.“

Zanimljivo je da ova diskusija dolazi u vreme oštrih polemika u vezi sa izgradnjom treće piste na londonskom aerodromu Hitrou, koja bi mogla da poveća emisiju ugljen-dioksida do te mere da bi širenje drugih aerodroma u Velikoj Britaniji postalo potpuno neizvodljivo.

Ipak, još uvek je nepoznanica kako bi frequent flyer levy funkcionisao u praksi. Recimo, da li bi se primenjivao u vreme kada Velika Britanija želi da podstakne trgovinu sa drugim zemljama? Ili kako biste naterali ljude da prestanu da se pretvaraju da lete zbog posla a ne iz zadovoljstva, jer se na prve ne plaća taksa? Komitet kaže da je jedno od rešenja povećanje poreza za aviokompanije ili ograničavanje aerodromskih kapaciteta.

Kada je o aviokompanijama reč, ova industrija se nada da će svojevrsnu kompenzaciju postići kontroverznom praksom u kojoj firme pristaju da plate, recimo, sadnju drveća u zemljama u razvoju u zamenu i tako se iskupe za emisiju ugljen-dioksida.

Naravno, one su protiv plana koji je iznela Komisija. Tako Nil Robinson iz grupe Sustainable Aviation kaže:

„Ulaganjem desetina milijardi funti u nove, čistije letelice već smo odvojili porast u korišćenju vazduhoplovstva od porasta emisije ugljen-dioksida, i naša industrija na globalnom nivou ima odavno utvrđeni plan da prepolovi emisije do 2050. godine.“

Vlada Velike Britanije je odgovorila da će proučiti dobijene preporuke, i da će uzeti u obzir poruke koje šalje avio-industrija.

U saradnji sa Centrom za promociju nauke, „Danas“ predstavlja izabrane priče sa naučnopopularnog portala elementarium.cpn.rs

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari