Jedan od pet najposećenijih informativnih sajtova u Srbiji www.naslovi.net početkom meseca obeležio je pet godina postojanja. Iako je prethodnih godina u nekoliko navrata menjan dizajn sajta, vizuelni izgled nedavno je ponovo osvežen. Naslovi bi se ukratko mogli opisati kao indeks vesti po kategorijama sa većine novinskih sajtova u zemlji sa mogućnošću pretraživanja, ali tu su i servisne i video vesti.

Jedan od pet najposećenijih informativnih sajtova u Srbiji www.naslovi.net početkom meseca obeležio je pet godina postojanja. Iako je prethodnih godina u nekoliko navrata menjan dizajn sajta, vizuelni izgled nedavno je ponovo osvežen. Naslovi bi se ukratko mogli opisati kao indeks vesti po kategorijama sa većine novinskih sajtova u zemlji sa mogućnošću pretraživanja, ali tu su i servisne i video vesti.
Prema sajtu Alexa.com, Naslovi.net imaju više od 23.000 posetilaca dnevno. Ipak, osnivač i vlasnik Naslova.net Miloš Mileusnić objašnjava za Danas da radnim danom sajt zabeleži izneđu 45.000 i 50.000 poseta. On to ocenjuje kao izuzetan rezultat, „s obzirom na to da su ispred sajtovi iza kojih stoje velike medijske kuće, poput sajta B92.net.
– Sajt je svoje prve pionirske korake otpočeo sada već davne 2003. Ideje za nove projekte se obično rađaju tako što primetite da vam je potreban neki servis koji trenutno ne postoji i onda jednostavno odlučite da ga sami napravite. Konkretno, ideja za Naslove nastala je u razgovoru sa mojim ujakom, kada smo došli na temu da ne postoji način da se odjednom pretraže sve vesti sa informativnih sajtova u Srbiji. Mene je problem zaintrigirao najviše kao programerski izazov, kako napraviti jedan takav agregator i pretraživač vesti. Kada sam počeo da razmišljam o tome nisam imao mira dok prva verzija sajta Naslovi.net nije ugledala svetlost dana – navodi Mileusnić i dodaje kako je za realizaciju prve verzije sajta Naslovi.net bilo potrebno nekoliko meseci.
Na pitanje koliko je vremena trebalo da sajt zaživi, sagovornik Danasa odgovara da je 2003. bilo prerano za takav servis. On ocenuje da je tada bilo veoma malo korisnika na Internetu, a najveći broj je pristupao preko dialup konekcija. Osim toga, informativnih sadržaja na Internetu je bilo mnogo manje nego danas.
– Iako su Naslovi.net odmah stekli određenu bazu korisnika, gotovo da je bilo nemoguće stvoriti bilo kakav prihod od web sajta, pa nije bilo ni puno motiva da se servis dalje usavršava u većoj meri. Dugo sam za Naslove govorio da je moj skup hobi, jer nisu donosili nikakav prihod, a na njih je utrošeno puno vremena, a i novca. Iako se situacija nije promenila ni do 2005, servis je te godine značajno unapređen i dobio je izgled koji je bio aktuelan do pre nekoliko nedelja. Međutim, od onda su se stvari odvijale samo nabolje. U Srbiju je te godine došla regionalna kompanija specijalizovana za online oglašavanje Httpool, koja je svoja iskustva stečena u Sloveniji i Hrvatskoj prenela i na naše tržište. Nekoliko meseci nakon potpisivanja ugovora sa Httpoolom, na Naslovima se početkom 2006. zavrtela i prva plaćena reklama, a situacija je od onda postojala sve bolja i bolja, tako da sada neretko bude rasprodato i 100 odsto oglasnog prostora na sajtu. Naravno i sam sajt je postajao sve popularniji i posećeniji, a ne treba zaboraviti i činjenicu da se broj internet korisnika u Srbiji svakim danom povećava – navodi Mileusnić.
Sajt može da funkcioniše potpuno autonomno, prema njegovim rečima, bez ljudske intervencije. Mileusnić ukazuje na to da je najveći „krivac“ za to period „skupog hobija“, kada se trudio da što više procesa automatizuje kako bi mu sajt oduzimao što manje vremena. Ipak, dodaje da je preoporučljivo da proces na sajtu prati bar jedna osoba.
– Najviše vremena se utroši na razvoj novih opcija i funkcija, kao i na dalje unapređenje sajta. Konkretno, na razvoju novog dizajna je radilo dvoje ljudi. Napomenuo bih da su Naslovi i dalje „home office“ firma, mada je sada već izvesno da će se do kraja godine firma iz stana preseliti u pravu kancelariju i da će se proširiti i tim ljudi, što zbog Naslova, što zbog drugih poslova kojima se bavim – kaže Mileusnić.
Potencijal sajta Naslovi.net prepoznale su i kompanije koje su želele da ga kupe. Osnivač i vlasnik sajta ukazuje da je najčešće ponude dobijao od kompanija iz regiona, koje su bile svedoci internet buma u svojim zemljama, pa sada dolaze u Srbiju i kupuju sajtove jer veruju da će se nešto slično uskoro desiti i u Srbiji.
– Takve ponude nisu zaobišle ni Naslove. Tokom prošle godine imao sam više kontakta tim povodom i nekoliko konkretnih ponuda za otkup sajta. Iako su neke ponude bile krajnje korektne, sajt je i dalje u mom vlasništvu. Prvi razlog je što su realne cene domaćih sajtova i dalje relativno niske. Takođe, bilo mi je malo glupo da nešto što sam godinama razvijao iz čistog entuzijazma prodam u trenutku kada je sajt počeo da stvara određene prihode i kada sam konačno mogao da svoj hobi pretvorim u mali biznis i radim ono što volim – ističe Mileusnić.
On objašnjava da relativno niske cene sajtova jesu ono što dovodi investitore na domaće internet trište i dodaje da ne treba biti izričito protiv prodaje sajta u ovom trenutku, ali da će oni vredeti više sledeće godine.
– Svaki vlasnik sajta koji dobije ponudu za otkup treba da razmisli kakvi su njegovi lični planovi i da li veruje da sopstvenim snagama može i dalje da unapređuje svoj servis i da se bori sa konkurencijom. Ja već sada mogu reći da nisam pogrešio što sam sajt zadržao u svom vlasništvu. Većina firmi kod nas trenutno želi da otkupi ceo sajt ili bar većinski deo, ali nažalost još uvek su retke investicije u kojima bi kompanije ili fondovi investirali novac u sajtove u zamenu za manjinski vlasnički udeo, što bi verovatno mnogo više odgovaralo vlasnicima sajtova i što je model koji uspešno funkcioniše svuda u svetu – ocenuje Mileusnić.
Trenutno Naslovi su nezaobilazna adresa svih korisnika Interneta koji tragaju za vestima na jednom mestu, a svakodnevno su najčitanije udarne vesti. Sajt je poslednji put bitnije promenjen 2005, ali se čak i tada dizajn nije puno promenio u odnosu na 2003. Kako je sajt pet godina imao nepromenjen dizajn, Mileusnić ističe da je bilo vreme za novi izgled. On dodaje da je tokom proteklih godina dodato puno novih opcija na sajt pa je bilo neophodno i sve njegove funkcije ponovo reorganizovati.
– Sajt deluje mnogo modernije i prati trenutne svetske trendove u web dizajnu. No velika novina je i u samom interfejsu naslovne strane koja korisnicima dozvoljava da sami odrede redosled i obim vesti koje prate. Na primer, ukoliko vas zanima sport, vesti iz sporta možete postaviti na sam vrh i prikazati i do deset sportskih vesti odmah na naslovnoj stranici.
Takođe na naslovnu stranicu možete izvući i pojedinačne izvore koji su vama značajni ili potpuno isključiti sadržaje koji vas ne zanimaju, na primer politiku. Iako verujem da će ove opcije u početku koristiti samo manji broj naprednijih korisnika, mislim da je bitno da su Naslovi.net prvi informativni sajt u zemlji koji je uveo korisničko prilagođavanje ovog tipa čime želimo da održimo reputaciju invativnog i modernog sajta – naglašava Mileusnić.
Prema njegovim rečima, pre zvaničnog lansiranja nove verzije Naslova reakcije ljudi iz struke koji su videli novi dizajn sajta mahom su bile pozitivne. Međutim, Mileusnić kaže da je bilo i zamerki, „većinom opravdanih i imali smo neke korekcije pre zvanične promocije novog dizajna“.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari