Togo: Kralj, prvi u selu Aneo 1Foto: Iz lične arhive

Postoji praksa u krugovima aristokratije da neki kralj ili plemić ima titulu, a da nema parče zemlje ili narod nad kojim vlada.

Na primer, krunski princ Aleksandar od Jugoslavije. Da se kralj zadovolji selom kao kraljevstvom, to je retko, ali postoji.

Takvih kraljeva u Togou je ukupno dvadesetak, a njih četvorica imaju kraljevstva na malom špicu kopna koji odvaja jezero Togo od Atlantskog okeana, oko ušća reke reke Mono.

Prestonice: Aneo, Abgodrafo i Togovil udaljene su jedna od druge koliko je i prostrana teritorija sela – kraljevine; kraljevi u njima imaju skromne dvorove, prizemne građevine od cigle, okružene seoskim kućama od blata.

Kada iz dvora izađe na trg od utabane crvene zemlje, kralj, za razliku od podanika, nosi sandale i tijaru, izgleda zlatnu.

Sa stanovišta zvanične vlasti, oni su „tradicionalni kraljevi“ i priznaje im se nadležnost u rešavanju sporova među podanicima na osnovu običajnog prava, ali ih i vlast oslovljava titulom „njegovo kraljevsko veličanstvo“.

Njegovo veličanstvo, kralj Asikolej Peti Enuke priredio nam je raskošnu svečanost na trgu u prestonici Abgodrafo.

Veličanstvo je sedelo u rezbarenoj fotelji, pored nekoliko starijih meštana, i uživalo zajedno sa nama u pesmi i igri svojih podanica.

One su za tu priliku ostavile svakodnevne poslove – jednu od njih video sam pre svečanosti pored seoskog bunara bez gornjeg dela odeće, a zatim i raskošno odevenu u pratnji kraljice supruge, kada je svečanost počela.

Ne treba ni pominjati da je kraljica, s lepezom od buketa suve trave, igrala najbolje.

Zatim smo posetili Aneo, selo koje je nekada, u vreme nemačke vladavine, pod imenom Pti Popo, bilo prestonica Togoa i u kome se još mogu naći građevine iz tog doba.

Njegovo veličanstvo Foli-Bebe Petnaesti nije bio u rezidenciji, pa smo je obišli sami.

On, naime, kako piše na zidu, prima turiste u audijenciju svakog dana sem ponedeljka, od pola devet do podne, i to na zakazivanje.

Dinastija Foli-Bebe je vremešna; preci kralja i njegovih podanika, narod Guen, naselili su se tu sredinom sedamnaestog veka, došavši iz susedne Gane.

Doneli su kraljevske regalije, štap i stolicu – kraljevska stolica-presto je slična našem tronošcu, napravljena od tikovine ili abonosa; ali, pošto je na nju polagala pravo iz Anea prognana dinastija Asikolej, ona je skrivena, a pomenuta veličanstva su se zadovoljila drvenim foteljama kao prestolima.

U svetoj šumi Gbatsu koju, kako kažu, čuva sveti piton, sveštenici na početku nove lunarne godine pronalaze sveti kamen i po njegovoj boji proriču karakter nastupajućeg perioda.

Mesto gde se kamen prikazuje podanicima, Gliđi-Kpođi, uređeno je kao svetilište za ukupno četrdesetak božanstava, jer su podanici kraljevstva poklonici vudu verovanja, koje je i nastalo oko reke Mono.

Glavna božanstva, Tata Sakumo, Tata Kpezu i Mama Kole imaju posebne oltare, smeštene u niskim zgradama, a ostala božanstva svoje vudu idole – bezlične figure od blata smeštene pod nadstrešnicama.

Ako im prinesete žrtvu, biće vam osiguran uspeh poslovnog poduhvata li obezbeđeno potomstvo.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari