Site name

Odbor za obrazovanje ipak će raspravljati o peticiji za reviziju izučavanja teorije evolucije u školama

Darvinova teorija evolucije podelila poslanike

Predsednik Odbora za obrazovanje i nauku Muamer Zukorlić izjavio je da će se peticija za reviziju izučavanja Darvinove teorije u školama i na fakultetima, koju je podnela grupa profesora, akademika i lekara, naći pred članovima ovog odbora u "narednom, razumnom periodu".

17

Piše: V. Andrić

Beograd 06. maj 2017. 10:00

Foto: Stefana Savić

On je rekao da najverovatnije neće sazivati posebnu sednicu na kojoj bi Odbor raspravljao o inicijativi već da će to pitanje biti delegirano uz neku drugu temu. Zukorlić je ponovio stav da svaki predlog upućen tom telu treba shvatiti ozbiljno i otvoriti argumentovanu raspravu, te da je njegova uloga kao predsednika Odbora da omogući takvu atmosferu. Kako je naveo, "sve drugo treba da bude deo naučne rasprave i sučeljavanja različitih stavova".

- Za mene je neprikosnoveni princip da svako društvo ima pravo na različitost. Smatram da u tom pogledu treba omogućiti učenicima i studentima da im kroz obrazovanje budu predstavljene sve teorije o nastanku sveta i čoveka. Ja kao vernik nemam nikakvu sumnju i besmisleno bi bilo od mene očekivati da verujem u bilo šta drugo osim u ono što je svetonazor monoteističke vere. Međutim, kao predsednik Odbora nemam prava da sa te pozicije namećem svoje stavove - rekao je Zukorlić.

S druge stane, psiholog i narodni poslanik Žarko Korać kaže da "svako može da se obrati Narodnoj skupštini, pa i Odboru za obrazovanje, ali da ne znači da to treba da se stavi na dnevni red".

- Ovaj predlog je pomalo fantastičan, zato što oni koji su to potpisali koriste pseudonaučne argumente da ospore Darvinovu teoriju, a onda traže od Odbora da se izjasni da se promeni nastava biologije. To bi izgledalo kao da jedna grupa potpiše da sumnja u Ajnštajnovu teoriju relativnosti i traži da se Odbor izjasni da li je ona validna ili ne. Ako žele naučnu raspravu o teoriji evolucije, postoji Srpsko biološko društvo, Zajednica univerziteta Srbije, studije biologije u Srbiji, pa neka se obrate naučnicima i profesorima biologije i sa njima povedu stručnu raspravu. Tražiti od Odbora da se izjasni da li je validna Darvinova teorija je komično, jer ovo nije naučna već politička institucija - rekao je Korać.

On podseća da deca mogu da biraju da li će u školi pohađati veronauku, u okviru koje se već sluša o kreacionističkom tumačenju sveta i da niko u Srbiji to ne zabranjuje.

- Ali tražiti od sekularne države da se odrekne naučnih dostignuća zato što su ona protivurečna verskom pogledu na život, znači tražiti da se istorijski vratimo nekoliko vekova unazad - navodi Korać. On ističe da je inicijativa bivše ministarke prosvete Ljiljane Čolić, koja je 2004. tražila ukidanje Darvinove teorije iz nastavnog programa biologije, "jedina vest iz Srbije koja je obišla ceo svet".

I za profesora Hemijskog fakulteta u Beogradu i narodnog poslanika Ratka Jankova Odbor za obrazovanje nije mesto za raspravu o pomenutoj inicijativi. Jankov kaže da ga ne bi čudilo da sledeća inicijativa koja stigne u Skupštinu bude da je Zemlja ravna ploča.

- Jedna stvar je dobiti inicijativu, a druga postupati po njoj. Lično mislim da nema elemenata da se o ovome ozbiljno razgovara - kaže Jankov, ocenjujući da je za njega kao čoveka koji je u penziju otišao sa mesta šefa Katedre za biohemiju "besmislen deo peticije u kojoj se pominju DNK i aminokiseline".

Utvrđena lista kandidata za članove NPS

Odbor za obrazovanje utvrdio je na jučerašnjoj sednici zbirnu listu kandidata za izbor 22 člana Nacionalnog prosvetnog saveta, pošto postojeći mandat ističe 25. maja. Nisu prihvaćeni predlozi društava za srpski jezik i za strane jezike, kao i sa Univerziteta umetnosti, jer nisu dostavljeni u skladu sa zakonom. Univerzitet umetnosti je dostavio samo jedan predlog i to sa Fakulteta muzičke umetnosti, jer su fakulteti dramskih, likovnih i primenjenih umetnosti rekli da nemaju koga da predlože. Dva pomenuta društva su poslala po dva predloga, ali je samo po jedan validan. Problem je što društva nisu poštovala autentično tumačenje zakona koje je Skupština usvojila, po kojem za članove NPS mogu da budu predloženi samo nastavnici iz škola, a ne univerzitetski profesori.

povezane vesti

komentari (17)

* Sva polja su obavezna

Potvrdite

Slanjem komentara slažete se sa Pravilima korišćenja ovog sajta.

Dusan Spasic

06. maj 2017.

Da li je to moguce? U XXI veku! Neka se Zukorlic malo svstranije naknadno obrazuje posto mu je to ocigledno slabija strana! Opet ista prica kao sa bivsom ministarkom skolstva pre 20-tak godina koja je htela da zameni teoriju evolucije teorijom kreacije. Ovde se dogadaju nedopustive stvari koje bi Srbiju gurnule u tamni vilajet i udaljile od EU u kojoj postoji sloboda veroispovesti ali ne i zaglupljivanje omladine!

aa

06. maj 2017.

Zatupljivanje naroda, pre svega mladih da bi ostali u Srbiji kao robovi, je izgleda ideja vodilja potpisnika inicijative koji brukaju pre svega sebe a onda i Srbiju.

Radoslav

06. maj 2017.

Žarko Korac ...dokle če on da nam objašnjava. Najveća vrednost jednog vrhunskog intelektualca je da je vreme da ustupi svoje mesto mlađem, da se trudi da te iste pomogne svojim iskustvom. U prevodu ..da ga je vreme pregazilo. Msm da je Žarko Korać došao u skupštinu preko liste LDP-a, o Čedi je iluzorno pričati. A o vlasti, NAROD ZASLUŽI UVEK ONAKVU VLAST KOJU IMA. Uskor ćemo znati da je zemlja ravna ploča

Josarian

06. maj 2017.

Mislim da je krajnje vreme da kao zvanicni prihvatimo Julijanski kalendar, da se kao pismo uvede glagoljica, a kao sluzbeni jezik Staroslovijanski.

Данко Б. Марин

06. maj 2017.

Кад креће иницијатива о Земљи као равној плочи? После Вучићевог научног открића о чери парадајзу - све је могуће!

ljubitelj burleski

06. maj 2017.

@Radoslav.Kada je ,,važno,, kojom je,,strankom prof,,KORAĆ STIGAO U PARLAMENT,, PITATE LI SE kojom je,,zaslugom, i s KOJE,,LISTE, U Parlamentu,MAJA, PALMA RISTIČEVIČ,ZUKORLIĆ,MISTER MORTADELA,,,,dr,, MATINOVIĆ,BABIĆ,SELAKOVIĆ, i Svi,,spasiteljski,,nastrojeni,,,elitaši,, ,,vodeće kooperative,,.Jedan ugledni nivinara je danas UKRATKo objasnio,,, ovde Sada NIJE STEKAO,,diplome,,i,,obrazovanje,,SAMO ONAJ KO NIJE UMEO DA ISPUNI,UPLATINCE.Pravi i neoborivi dokaz ,,kreacizma,, na njihov,,način,,.,,Spontano ,, Nam je i u zemlji,,kreacizmično,..

Ras Voja

06. maj 2017.

Korać je ovde kao psiholog a ne političar, i potpuno je u pravu. Ah, ako su neonacizam ili "verski talibanizam" (kod nas zilotizam) deo "Sučeljavanja mišljenja koje treba tolerisati i uzimati za drugu stranu", onda je naše shvatanje demokratije lep ali brz početak kraja

Šolim

06. maj 2017.

Jedno moramo da shvatimo, a to mora da shvati i nauka. Čitavi život se svodi na tri faze razvoja: Prvo su amebe, onda srbi i na kraju Vučić

VB

06. maj 2017.

Ovo je,izgleda,probni balon za ukidanje parlamentarizma pa i kojekakvih akademija ukljucujuci tu i onu iz Knez Mihailove 35(cast retkim izuzecima). Jos jedna pobeda programa stednje,tradicije i monarhizma.Umesto parlamenta,vlade,naucnih institucija...imacemo A.Vucica i njegove najblize saradnike koji ce nas kostati koliko i svi ukinuti,ali cemo svakako svakog dana u svakom pogledu da napredujemo.Sa sve neprocenjivim Kusturicom,Beckovicem i ostalim lumenima srpske propasti.Nastavljamo gde se stalo 90-tih!

Aleksandar Adzic

06. maj 2017.

Tu sednicu odbora obavezno da snimaju sve TV stanice i da je prikazu kao deo humoristickog programa.

neregistrovan čitalac

06. maj 2017.

Taman čovek pomisli da je sve gluposti već čuo, pojave se potpisnici ovakve peticije i čak zaboravite i da je Babić postavljen za direktora. Eto dokaza da ljudi nisu postali od majmuna, ali mnogi ljudi se preobrate u majmune za tren oka. Mi ne živimo u 21.-om veku, zemlja je ploča koju drže slonovi i kornjače, ponekad i Čak Noris. Samo malo brže/bolje/jače da reformišemo školstvo i mozak, pa da dođemo do zaključka da zemlja stoji na leđima AV velikomučenika & spasitelja. Ko nam je kriv što to nismo odmah shvatili 😭😭😭

Vilotije

06. maj 2017.

Evo još jedne prilike da se dodatno obruka parlament Srbije!

TEKST Rezolucije 1580. Saveta Evrope o kreacionizmu

06. maj 2017.

Opasnosti od učenja kreacionizma u obrazovnom sistemu Parlamentarni Saziv Saveta Evrope Rezolucija 1580, oktobar 2007. godine. Svrha ovog dokumenta nije dovođenje u pitanje ili borba protiv vere – pravo na slobodu verovanja nam to ne dozvoljava. Cilj dokumenta jeste ukazivanje na tendencije da se vera prikaže kao nauka. Neophodno je razdvojiti veru od nauke. To nije pitanje antagonizma, jer nauka i vera moraju koegzistirati. To nije ni pitanje suprotstavljanja vere i nauke, ali neophodno je sprečiti veru da negira nauku. Kreacija (Božje stvaranje), kao osnovni aspekt religijskog verovanja, nekim ljudima daje smisao života. Međutim, Saziv Parlamenta veoma je zabrinut zbog mogućih štetnih efekata širenja kreacionističkih ideja unutar sistema obrazovanja i posledica po demokratsko uređenje društva. Ukoliko ne budemo oprezni, kreacionizam može postati pretnja ljudskim pravima koja su ključno pitanje Saveta Evrope. Kreacionizam, nastao iz negiranja evolucije živih organizama kroz proces prirodne selekcije, dugo vremena bio je isključivo američki fenomen. Danas, kreacionističke ideje pronalaze put u Evropu, a njihov uticaj može se zapaziti u velikom broju država članica Saveta Evrope. Osnovni cilj današnjih kreacionista, od kojih su većina hrišćani i muslimani, jeste obrazovanje, odnosno ubacivanje ovih ideja u školske naučne programe. Kreacionizam, međutim, nije naučna disciplina. Kreacionisti dovode u pitanje naučnu metodologiju nekih aspekata saznanja i navode da je teorija evolucije samo jedna od mnogih interpretacija. Takođe, optužuju naučnike da nisu pružili dovoljno dokaza za prihvatanje teorije evolucije kao naučno validne teorije. Nasuprot tome, svoja shvatanja definišu kao naučna. Međutim, ništa od njihovih ideja ne može izdržati objektivnu analizu. Svedoci smo porasta uticaja načina mišljenja koji se suprotstavlja ustanovljenim znanjima o prirodi, evoluciji, našem poreklu i našem mestu u univerzumu. Postoji realan rizik od unošenja konfuzije u umove naše dece oko toga šta su ubeđenja, verovanja, ideologije svake vrste, a šta ima veze sa naukom. Takođe, stav „sve stvari su jednake“, iako u jednom aspektu može izgledati poželjno i tolerantno, u svojoj suštini je poguban. Kreacionizam sadrži veliki broj sasvim kontradiktornih aspekata. Ideja „inteligentnog oblikovanja“ (engl. inteligent design), koja je poslednja doterana verzija kreacionizma, ne negira u potpunosti evoluciju. Međutim, ovaj koncept, predstavljen na mnogo dovitljiviji način, pokušava da svoj pristup prikaže kao naučni, što je najveća opasnost. Saziv Parlamenta neprekidno je ukazivao na suštinsku važnost nauke. Nauka je omogućila veliki napredak u kvalitetu života i uslova rada i veoma je važan faktor u ekonomskom, tehnološkom i socijalnom razvoju. Teorija evolucije nema nikakve veze sa božanskim otkrovenjem, ali je zasnovana na činjenicama. Kreacionizam tvrdi da se zasniva na tačnosti naučnih principa. Međutim, baziran je na tri tipa metoda: potpuno dogmatskim potvrdama svojih stavova, izopačenom korišćenju naučnih tvrdnji (nekada ilustrovanim predivnim slikama) i podršci od strane manje ili više poznatih naučnika koji uglavnom nisu specijalizovani za ovu oblast. Na ove načine, kreacionisti se obraćaju ljudima van nauke ili nespecijalistima, kod kojih izazivaju sumnje i konfuziju. Teorija evolucije ne tiče se samo biološke evolucije ljudske vrste i populacija organizama. Negiranje evolucije može imati ozbiljne posledice po razvoj ljudskih društava. Napredak u medicinskim istraživanjima i u uspešnoj borbi sa infektivnim bolestima kao što je SIDA, zasniva se u potpunosti na evolucionim principima. Ukoliko ne razumemo evolucione mehanizme, ne možemo biti svesni rizika od značajnog opadanja raznovrsnosti živog sveta i klimatskih promena. Naš savremen svet zasniva se na dugačkoj istoriji civilizacije gde napredak nauke i tehnologije ima veliki značaj. Međutim, naučni pristup još uvek nije sasvim shvaćen u širim slojevima društva, što veoma ohrabruje porast svih tipova fundamentalizma i ekstremizma. Odbacivanje nauke predstavlja jednu od najozbiljnijih pretnji ljudskim i građanskim pravima. Napadi na teoriju evolucije i njene zagovornike nastaju kroz formu religijskog ekstremizma koji je najčešće povezan sa ekstremno desničarskim političkim pokretima. Samim tim, kreacionistički pokreti poseduju realnu političku snagu. Dosadašnje iskustvo govori nam da propagiranje kreacionizma vodi ka zameni demokratije teokratijom. Predstavnici nekih savremenih monoteističkih religija, prihvatili su značajno ublažene stavove. Na primer, Papa Benedikt XVI i njegov prethodnik Papa Jovan-Pavle II, cene ulogu nauke u evoluciji čovečanstva i prepoznaju da je teorija evolucije „više od hipoteze“. Učenje u školama o svim fenomenima koji su povezani sa teorijom evolucije kao fundamentalnom naučnom teorijom, ključno je za budućnost naših društava i naše demokratije. Zbog toga, ovakav pristup u obrazovanju mora imati centralnu poziciju u školskim programima, a posebno u naučnim oblastima, sve dok, kao i svaka naučna teorija, izdržava strogu naučnu proveru. Evolucija je prisutna svuda, od posledica preterane upotrebe antibiotika koje podstiču evoluciju rezistentnih sojeva bakterija, do nekontrolisanog korišćenja pesticida koje dovodi do evolucionih promena insekata u pravcu rezistencije i prestanka efekata ovih hemikalija. Savet Evrope naglašava značaj učenja o kulturi i religiji. U ime slobode mišljenja i izražavanja individualnog verovanja, kreacionističke ideje, kao i bilo koja teološka pozicija, mogu se prikazati kao dodatak kulturološkoj i religijskoj edukaciji, ali nikako ne mogu zahtevati pravo na naučni ugled. Nauka ima nezamenljivu ulogu u formiranju intelektualne oštrine. Ona ne teži da objasni „zbog čega stvari jesu“, već da razume „kako funkcionišu“. Istraživanja porasta uticaja kreacionizma pokazuju da su argumenti koje koristi kreacionizam protiv evolucije daleko ispod nivoa intelektualne rasprave. Ukoliko ne budemo oprezni, vrednosti na kojima počiva Savet Evrope biće direktno ugrožene od strane kreacionističkih fundamentalista. Uloga parlamentaraca Saveta Evrope jeste adekvatna reakcija pre nego što bude prekasno. Zbog toga Parlamentarni Saziv apeluje na države koje su u njegovom sastavu, a posebno na nadležne za pitanja prosvete: 1. da odbrane i promovišu naučna saznanja; 2. da ojačaju učenja o osnovama naučnog pristupa, istoriji nauke, njenoj epistemologiji i metodologiji, uporedo sa obrazovanjem o ciljevima naučnog saznanja; 3. da preduzmu mere kako bi nauka u školama postala pristupačnija, atraktivnija i bliža realnoj problematici savremenog sveta; 4. da se čvrsto odupru predavanju kreacionizma kao naučne oblasti, odnosno ravnopravno sa teorijom evolucije, i da se suprotstave prikazivanju kreacionističkih ideja u bilo kojoj oblasti koja nije religijska nastava; 5. da promovišu učenje teorije evolucije kao fundamentalne naučne teorije u programima nastave ORIGINAL TEKSTA REZOLUCIJE: http://assembly.coe.int/nw/xml/XRef/Xref-XML2HTML-EN.asp?fileid=17592&lang=en

redakciji Danasa

06. maj 2017.

Zasto ne objavite tekst Rezolucije 1580, iz okt. 2007. godine.Parlamentarnog Saziva Saveta Evrope? Srbija je kandidat za clanstvo u EU i ova rezolucija se odnosi i na nju. http://assembly.coe.int/nw/xml/XRef/Xref-XML2HTML-EN.asp?fileid=17592&lang=en

triwun

06. maj 2017.

Neki su i na evoluciju otporni ,ništa im nije moga , mozgovi su im ostali na nivou id pre nekoliko milona godina !

Kekec

06. maj 2017.

Jeste li sigurni da o tom naučnom pitanju treba da raspravljaju i odlučuju oni koji su neuki ? To bi bilo kao da isti treba da odluče da je Zemlja isključivo ravna ploča.

21. vek i...

09. maj 2017.

poznanik Rom:"Mnogo,bre, još ima glup narod!"