Site name

Novinarka za Danas povodom tri godine od ukidanja "Utiska nedelje"

Olja Bećković: Procvetali su prostakluk, bahatost i strah

Autorka Utiska nedelje, Olja Bećković, tri godine nakon ukidanja kultne emisije, smatra da novinarstvo u Srbiji još nije dotaklo dno, jer postoji prostor da se, na primer, umesto što novinare na konferencijama za medije "mlate" rečima, isti prskaju sprejom protiv muva.

20

Piše: Katarina Živanović

Beograd 01. oktobar 2017. 08:04

Olja Bećković: Procvetali su prostakluk, bahatost i strah

Foto: Fonet/Zoran Mrđa

Na ovaj ironičan način naša sagovornica govori o medijskoj sceni Srbije. Ne veruje da će novinari samostalnim akcijama uspeti da poboljšaju svoj položaj i izbore se za slobodu, sve dok se celokupna javnost ne ujedini i da podršku toj borbi, jer sloboda medija ne postoji zbog novinara, već društva u celini.

* Prošlo je tačno tri godine od kada se ne emituje Utisak nedelje. Da li će ta emisija ikada ponovo ugledati svetlost dana? Da li ste u međuvremenu imali neke pozive, razgovore u vezi sa emitovanjem Utiska?

- Bila su neka vremena kada su se obeležavali jubileji postojanja televizijskih emisija, ova vlast je uvela nove običaje. Umesto rođendana obeležavaju se parastosi zabranjenih i ukinutih listova i emisija. Bojim se da će na radost vlasti takve godišnjice postati jedine koje će se brojati.

* Šta se u protekle tri godine promenilo u Srbiji, kako na medijskom, tako i na društveno-političkom polju?

- Procvetalo je sve što je brižljivo negovano i zalivano. Na jednoj strani prostakluk, bahatost i arogancija, a na drugoj strah onih koji bi tome mogli da se suprotstave. Kada pominjem strah ne mislim samo na uplašenost običnog građanina. Mislim na ministre koji više ne smeju na moje SMS pozive za intervju da odgovore čak ni sa "ne".

* Ukinut je i Kažiprst. Više nema političkog dijaloga niti debate na televizijama sa nacionalnom frekvencijom. Zbog čega?

- Žao mi je što ću mojim odgovorom po ko zna koji put da izazovem revolt, ali verujem da debata između ostalog nema i zato što su urednici i novinari B92 svih ovih godina ostali dosledni u ćutanju i čuvanju tajne o uslovima pod kojima su radili. Nije prirodno očekivati da o ukidanju "Kažipsta", ostavkama urednika informativnog programa, otpuštanju novinara, ukidanju radija, pa konačno i cele televizije, govore svi osim njih.

* Da li je debata kada na TV Pink o svim temama raspravljaju Nebojša Krstić i Dragan J. Vučićević? Koji je to vid programa?

- Čini mi se da se gustina medijskog mraka koji vlada bolje vidi po tome koga gledamo i slušamo gotovo svakog bogovetnog dana nego kroz prebrojavanje proteranih sa javne scene.

* Da li je novinarstvo u Srbiji dotaklo dno? Da li je borba za slobodu štampe uzaludan posao, kao što kaže Vukašin Obradović? Jeste li bili iznenađeni njegovim činom - štrajkom glađu, kako bi ukazao na poziciju medija i novinara kod nas?

- Mislim da o novinarstvu danas više govori način na koji se najviši predstavnici vlasti ponašaju prema novinarima od toga šta mi sami pišemo, ili o čemu ćutimo. U tom smislu još nije dotaknuto dno, ostalo je još prostora. Recimo da se na konferencijama za medije pojavljuju sa "Raid" sprejom za muve i da nas umesto da nas mlate rečima jednostavno poprskaju.

* Mislite li da nedavno oformljena medijska-nvo koalicija koja najavljuje oštru borbu za slobodu medija i dostojanstvo novinarske profesije ima izglede da promeni trenutnu situaciju?

- Ne verujem da novinari imaju ikakvu šansu da nešto promene bez jasne podrške onih zbog kojih postoje. Novinari ne postoje zbog sebe i sloboda medija im ne treba zbog njih samih. Ako javnost u novinarskim zahtevima ne prepoznaje svoj interes onda je to jalov posao. Potpredsednik Saveta za borbu protiv korupcije profesor Miroslav Milićević mi je ovih dana izneo stav da autocenzura u medijima nije psihološka nego egzistencijalna kategorija. Verujem da se to odnosi na autocenzuru u svim profesijama. U tom smislu, teško je zamisliti ozbiljniju solidarnost prema štrajku glađu jednog novinara u zemlji u kojoj ogroman broj građana gladuje bez sopstvene odluke.

* Kada bi se u nedelju emitovao Utisak, koga biste zvali u goste i šta biste ga pitali? Da li biste ponovo pozvali Željka Mitrovića?

- Nedavno me je na ulici zaustavila grupica lekara iz jednog grada u unutrašnjosti i jedan od njih mi je rekao:" Po mom mišljenju povratak "Utiska nedelje" bi bio prvi znak da je društvo ozdravilo". Ako je u pravu, onda bi to u isto vreme značilo i da sagovornik koga pominjete vrlo verovatno ne bi bio dostupan za medije, barem na par godina. Ali sada već ulazimo u domen mašte.

 O medijima

* Šta gledate danas na televiziji, a šta čitate od štampe?
- Ne znam da li je tačnije reći - sve ili ništa. U većini slučajeva dođe na isto.

O Vučiću

* Da li se Aleksandar Vučić promenio u svojim nastupima u protekle tri godine?
- Ja jesam blizu da postanem baba, makar kada se radi o krštenici. Ali on stvarno nije uštipak, to vam je umesto odgovora.

povezane vesti

komentari (20)

* Sva polja su obavezna

Potvrdite

Slanjem komentara slažete se sa Pravilima korišćenja ovog sajta.

Emerson, Lake i Palmer

01. oktobar 2017.

Ova Dama je za respect u svakom smislu.Da ima makar jos malo ovako dobrih i hrabrih novinara u ovoj jebenoj Srbiji,zasigurno ne bi smo ni culi za nekakve vucice,vuline,dacice (malim slovima,naravno),i drzava bi iole licila na drzavu u onom punom smislu reci.Ovako,ovo sto je danas Srbija,nimalo ne lici na drzavu,nazalost.Dakle,svaka cast gospodji Olji Beckovic.

Perica

01. oktobar 2017.

Jesu procvetali, nazalost, ali je njihovo seme sejala ista ta Olja dovodeci svakojaku fukaru u emisije.

11111111

01. oktobar 2017.

Postovana Olja, slicna situacija je u svim sferama zivota u ovoj "druavi". Prokomentarisacu svoju struku, zdravsvo, gde aktuelna politicka garnitura svadja narod i zdravstvene radnike. Po medijima samo kruze vesti o korupciji i kako svega ima u svim ustanocama. Dok narod ne shvati da treba zajedno sa medicinarima da stane na isti stranu i da zraze bolje uslove za sebe ali ne od zdravstvenih radnika vec od poslodavca, drzave, nikome nece biti dobro. Zdravstveni radnici, prisveta, vojska... su do te mere ponizeni da ovo vise nema smisla. A najlakse je prebaciti kritike na nas koji samo radimo svoj posao pod neverovatno losim uslovima a traziti rezultate na nivou visokorazvijenih zemalja. Uz to prijemi u zdravstvu su ukinuti i samo se primaju po politickoj osnovi i to radnici koji po kvalitetu to ne zasluzuju. A o rukovodiocima, to je posebma prica i trebalo bi mi bar tri Utiska nedelje da kazem sve sto zelim. Pozdrav. Imate moju podrsku, ako Vam bilo sta znaci.

Pera

01. oktobar 2017.

Ova vlast će pre pribeći batinanju motkama nego fajtanju sprejom, em je nemilosrdnije (čitaj: njima prirodnije) em je jeftinije. A što se novinara tiče, u Srbijici ih je ostalo samo u tragovima. Ostali se lažno predstavljaju.

Eva

01. oktobar 2017.

Mislim da bilo koji vid nasilja ne treba tolerisati,i da treba da se uvedu strozije kazne... Novinari treba od svog posla da zive, a ne da trpe nasilje na svom radnom mestu.

Suboticanin

01. oktobar 2017.

Olja, svaka cast

Skorpion47

01. oktobar 2017.

Pitalje za gospođu Bećković je šta se emitovalo na B92, a sad na O2 posle najave vlasnika da se sve važne emisije seli na B92Info? Ako je gledala ili sad gleda, samo reklame, crtaći, prodaja nakita i dve polučasovne informativene emisije. Zašto gospođa Bećković nije prenela emisiju na B92Info? Mislila je da će vlasnika primorati na svoj izbor? Dakle, ostavite se svi predrasuda da Vučić kontroliše sve, nema vremena za to. Usput, koncept Utiska je bio više nego očajan. Zamuckivanje, sporo postavljanje pitanja, stalni konflikt sa gostima, svrstavanje na jednu stranu, pitanja gostima na koje niko ne odgovara, trinaest ili petnaest predloga za utisak, tri različita glasa i onda kamerman odlučuje šta je utisak. Gospođa Bećković je trošila bar dve trećine vremena, a svi gosti trećinu. Pa, gledaju li te naše pametne voditeljka kako to radi svet? Pita li se neko od novinara kako je mogućno da ti nazovi opozicioni listovi i nedeljnici oteraju najbolje novinare? Pogledajte ko je posle Reljića sve bio u NIN-u. Ako već pominjete Vučićevića, pomenite i N1. Sviđa vam se priča da su vojnici koji su izginuli u Dobrovoljačkoj krenuli da osvoje Srajevo i da su poginuli od spontanog otpora Sarajlija koji vole svoj grad? Znam da administratori neće ovo objaviti. Aj, uzdravlje.

Freiheit

01. oktobar 2017.

Defetizam nece pomoci ni gospodji Beckovic ni drustvu, to moze pomoci samo onima koji taj defetizam podsticu. Dok ste na ispravnoj strani, sigurni u svoje ispravne vrednosti, sposobni da razlikujete dobro od zla i svetlo od mraka, svetlo ce uvek biti tu, istorija je puna takvih dokaza. Dok se oni koji finansijski odrzavaju sistem ne pobune i ne pocnu da traze odgovore od vlastodrzaca, nece biti ni pravog kraja ovakvom vladanju, u suprotnom ce izolacija i goli opstanak uciniti svoje. Sa druge strane, slobodni mediji i novinari bi trebalo da se vise bave ljudskom stranom onih koji ovakvu vlast biraju, od Preseva do Subotice. Direktan susret sa njima, razgovor, prosecan intelekt moze razluciti da 30 hiljada rsd, rijaliti programi, medijsko ruzicasto i dezinformersko septicko dno, i siguran glas za pogresnu politiku ne cine zivot dostojanstvenim. Mislim da ce posla za novinare koji zele da se bave novinarstvom uvek biti. Cena je nekada previsoka ali izbor profesije i zivotne misije ne mozete imati cenu.

ivana

01. oktobar 2017.

Olja Beckovic je jedna od retkih novinarki koja je direktna i slobodna,jasno je sto se mnogima ne svidja takav vid medijskog informiaanja.

Jaguar

01. oktobar 2017.

Nisu mediji dotakli dno,nego radi i piše svako ko šta želi i kako kome odgovara.

Sanja

01. oktobar 2017.

Novinari su sami srozali svoju profesiju. Dakle, slažem se sa Oljom - da oni nisu korumpirani, niko ne bi mogao da ih zastraši i ne bi postali tabloidni.

zvs

01. oktobar 2017.

Olja bi mogla da obnovi utisak nedelje... da ga emituje na netu ..ne treba joj nikakva televizija za to

Milanko

01. oktobar 2017.

Tačno tako, rečnik glumačke "elite" nisu ni za štajgu.Što je vlast u strahu šta će Evropa da kaže,ako sve te bahate,proste barabe nazove pravim imenom, ne znam!

Dragon

01. oktobar 2017.

Na zalost svi koji vrede kao sto vredi Olja Beckovic smetaju garnituri koja cini vlast u Srbiji.To je zalosno lice Srbije koje se nece promeniti jos dugo vremena.Oni koji su nesposobni i ne znaju su zauzeli vazna mesta u vlasti i oko nje, a oni koji vrede i sposobni su ili ne zele ili ne mogu da dodju do izrazaja da promene trenutno stanje u Srbiji.Nadam se da ce se oni koji su u dubokom zimskom snu najzad probuditi i promeniti ovo jadno lice Srbije.

Goca

01. oktobar 2017.

Ostaje nam samo da zalimo za kultnom emisijom kao sto je Utisak nedelje. Od prestanka te emisije novinarstvo strmoglavo propada, i tome nema kraja.Ostace "perjanice" novinarstva kao sto su Vucevic, Maric i Mitrovic. Valjda nismo bolje ni zasluzili, osim medijskog blata.

Hudini

01. oktobar 2017.

Skoro svi na medijskoj sceni su učestvovali u presvlačenju i oblačenju novog odela ovog što se danas zove SNS. Sama Olja je izjavila da je bilo glupo pitati nešto što se nadovezuje na staro kada je to nešto "novo". Završili ste i Vi posao za iste, bez da ste na vreme skrenuli pažnju na pritisak prema vama i profesiji. Znači svako je imao svoju ličnu računicu do trenutka kada su ostajali bez iste gubitkom emisije, kolumne, posla. Imate twitter i dalje oslobađa tok misli i najveći je medij na svetu. Nemojte da vas sujeta sprečava da date svoje mišljenje kad vam postoji ta "mala mogućnost".

Dejan.R.Tošić

01. oktobar 2017.

Gledano sociološki nema bitnih društvenih promena,i da se realno nisu smanjile penzije penzionerima i plate zaposlenih u državnoj upravi,nikakvu promenu ne bi smo ni osetili u odnosu na 2012.godinu.Ovako se oseća nemaština već 5 godina,jer bez sredstava za život građani su postali apatični i demoralisani.

Poenta je bitna

01. oktobar 2017.

Dajte da istaknemo poentu (u centar) Oljinog razgovora: cilj novinara i cilj društva je jedan isti. U tom smislu neophodno je da se udruže sve strukture društva. Treba da nam je jasno da države nema, postoji samo jedan čopor što se zove SNS. Paralelne institucije i napred. Demokratija? O njoj ćemo da razgovaramo kada se oslobodimo čopora.

Nesa

01. oktobar 2017.

Me slazem se da novinari danas nemaju slobodu. Mislim da svi primecujemo da u novnama ili na teliviziji ima kako pozitivnih tako i negativnih komenara i clanaka o svim politicarima, kako iz vladajuce tako i iz bilo koje druge stranke.

Biljana Gojković

02. oktobar 2017.

Jeste kliše,bla,bla...ali ja moram da napišem: Bravo Olja! To je to!