The new "motorway" before the launch

BBC
Autoput širok metar u Rumuniji

U znak protesta zbog loše infrastrukture u zemlji, preduzetnik iz Rumunije izgradio je autoput širok jedan metar.

Iscrpljen zbog oskudne mreže autoputeva u njegovom regionu, Stefan Mandači, 33-godišnjak koji drži lanac restorana brze hrane, privatno je naručio izgradnju kratkog autoputa po ceni od pet hiljada dolara.

Cilj kampanje koja je trajala nedeljama bio je da izazove vlasti, jer Rumunija ima jednu od najkraćih mreža autoputeva u Evropskoj uniji, sa samo 806 kilometara širom zemlje.

presecanje vrpse

BBC
Otvaranje puta izazvalo je pažnju javnosti

U hotelu čiji je vlasnik i koji je udaljen samo nekoliko kilometara od novog puta, Mandači je objasnio svoju zamisao.

„Želimo da ujedinimo stanovništvo, mi imamo jedan cilj – da imamo autoputeve“, rekao je za BBC.

Njegov put, na zemljištu koje poseduje uz glavni prometni put, simbolično je izgrađen u Sučavi, gradu koji se nalazi u delu zemlje kroz koji autoput uopšte ne prolazi.

Saobraćaj na susednom putu bio je gotovo blokiran, jer je nekoliko stotina pristalica došlo na svojevrsnu inauguraciju autoputa.

Održana je konferencija za novinare, a na licu mesta su bila i ambulantna i vatrogasna vozila, dok je mali avion preletao iznad sa transparentom kojim je zahtevana izgradnja autoputa.

„Osećam da smo ujedinjeni“, uzviknuo je Mandači uz zvuke truba. „Nikada nisam doživeo trenutak takve solidarnosti među Rumunima.“

Mnoštvo ljudi je klicalo i skandiralo dok je sekao vrpcu, kako bi otvorio ono što su ljudi nazivaju „spomenikom autoputa“.

Kako je mini-autoput dobio nacionalnu podršku

Preduzetnik je vodio agresivnu kampanju pod nazivom „Rumunija želi autoputeve“ i zamolio sugrađane da protestuju sa njim tako što su u petak zaustavili rad na 15 minuta dok je otvarao tu deonicu puta.

Kampanja je dovela do ozbiljnih debata širom zemlje.

„Sve više ljudi u Rumuniji – normalnih, običnik građana – je uznemireno“, kaže Ionut Kiurea, direktor Udruženja Pro Infrastruktura, nevladine organizacije koja prati izgradnju velikih autoputeva u Rumuniji.

„Političari dolaze na vlast i obećavaju da će za pet godina izgraditi 1.000 kilometara autoputa. To nije moguće čak ni uz najbolje tehničke kapacitete svih učesnika“, dodaje on, ukazujući da bi Mandači mogao da čeka i 25 godina dok ne vidi „pristojnu“ mrežu autoputeva u njegovoj regiji.

dva polupana automobila

BBC
Uz novootvoren put iscenirana je i saobraćajna nesreća

Prema Kiureinim rečima, loši putevi rumunsku ekonomiju koštaju milijarde svake godine.

„Procenili smo da oko dva odsto BDP-a odlazi na puteve“, rekao je. „To je mnogo.“

Protestu „Rumunija želi puteve“ priključili su se gradonačelnici, kompanije, pa čak i fudbaleri širom zemlje.

Danska kompanija JYSK, koja ima 73 prodavnice u Rumuniji, u vreme otvaranja puta, zatvorila je radnje.

„Kada ceo region bude povezan autoputevima, kupci će brže dobijati proizvode, bez visokih troškova isporuke“, rekao je menadžer te kompanije u Rumuniji Aleks Bratu.

rumunski put

BBC
Loši putevi Rumuniju godišnje koštaju milijarde

Tokom 2018. godine, u Rumuniji je otvoreno samo 58 kilometara autoputa.

U međuvremenu, zbog mnogih projekata širom zemlje, izbili su korupcioni skandali.

Tokom 2016. godine novi autoput na jugu Transilvanije brzo je stekao nadimak „autoput sramote“. Bio je otvaran dva puta, jer je popravka bila neophodna gotovo odmah, a godinu dana nakon toga je srušen zbog zabrinutosti za bezbednost.

„Strpljenje je dostiglo granicu“

Rumunija ima najveću stopu smrtnih slučajeva na putevima u EU.

Tokom 2017. zabeleženo je 98 smrtnih slučajeva na milion stanovnika zbog nesreća na putevima, što je dvostruko više od proseka EU.

„Svake godine više ljudi strada na putevima nego što ih je poginulo u revoluciji 1989. godine“, kaže Mandači, koji je prikazao scenu saobraćajne nesreće pored svog autoputa, sa kolima hitne pomoći i pogrebnim automobilom, skrećući tako pažnju na smrtnost na putevima Rumunije.

autoput u rumuniji

BBC
Stopa smrtnosti na putevima u Rumuniji je najviša u EU

Razvan Kuk, rumunski ministar saobraćaja, objavio je da je Mandačijev put nelegalan, zbog nedostatka dozvola. On je za lokalne medije izjavio da razume Mandačijevu zabrinutost.

„Strpljenje je došlo do granice“, rekao je.

Međutim, to razumevanje nije dovoljno.

„Nije dovoljno da on razume našu frustraciju, on mora da uradi nešto, jer svi znamo šta je problem – potrebni su nam autoputevi“, kaže Mandači.

Neposredno pre nego što je otvoren jednometarski autoput, Vlada je saopštila da je ministar transporta otputovao u obližnji grad Bakau, gde će početi gradnja autoputa.

Stefan Mandači ostaje skeptičan.

„Ne vidim ništa, ne vidim gradilište“, kaže on.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari