autobus

BBC/ilustracija Jakov Ponjavić

Tekst je poslednji put ažuriran 11. jula 2023.

Posle 13 godina, stari sistem naplate karata u javnom prevozu u Beogradu postao je prošlost, a nešto manje od dva mesec stanovnici glavnog grada Srbije i njegovi posetioci drugačije nego do sada plaćaju vožnju.

I pored kritika, novi sistem „Beograd Plus“ zaživeo je u gradskom javnom prevozu.

Manje cene karata i plaćanje SMS porukom vožnju nisu jedine novine – od srede, 12. jula, korisnici javnog prevoza moći će da kupe papirnu kartu na 318 trafika u Beogradu, kao i plaćanje putem aplikacije za mobilne telefone, rekao je gradonačelnik Aleksandar Šapić na konferenciji za medije.

Vraća se i sistem praćenja autobusa putem aplikacije, pa će putnici imati procenu za koliko će autobus stići na njihovu stanicu, dodao je Šapić.

Promene sistema plaćanja javnog prevoza, koje je bio u nadležnosti turskog konzorcijuma Kentkart, izazvao je mnogo polemika, dilema, zbunjenosti, a iz ove firme su najavili tužbu protiv Grada Beograda zbog jednostranog raskida ugovora i naknadu štete.

Na Šapićev predlog, Skupština Beograda je sredinom aprila usvojila odluku o raskidu ugovora sa Kenkartom, čiji je sistem naplate nazvan Busplus.

Šapić, bivši proslavljeni vaterpolista, gradonačelnik je iz redova Srpske napredne stranke na čijem je čelu predsednik Srbije Aleksandar Vučić, a u Beogradu vlada u koaliciji sa Socijalističkom partijom Srbije.

Koje su sve novine?

Posle pauze od skoro dva meseca, korisnici javnog prevoza u Beogradu moći će ponovo da prate gde se nalazi autobus i dobiju procenu za koliko stiže na stanicu na kojoj čekaju.

Stanovnici Beograda i njegovi posetioci moći će od srede, 12. jula da skinu aplikaciju Beograd plus koja im omogućava i plaćanje prevoza.

„Aplikacija će omogućiti putnicima da plate kartu SMS-om, povežu platnu karticu ili prebace novac na digitalni novčanik i tako plaćaju“, rekao je gradonačelnik Beograda Aleksandar Šapić na konferenciji za medije 11. jula.

Osim za plaćanje prevoza, aplikacija će imati veću primenu, ali Šapić kaže da će o tome biti govora na jesen kada zaživi Beogradska kartica koja pruža mogućnosti za benefite kod plaćanja

Papirne kartice vraćaju se u upotrebu, pa će osim aplikacije, putnici u Beogradu moći da na nekoj od 318 trafika kupiti kartu za prevoz.

„Na 250 kioska na stajalištima i na 68 trafika u najprometnijim delovima grada moći će da se kupi karta, a u narednom periodu ćemo i obeležiti gde možete kupiti karticu“, rekao je beogradski gradonačelnik.

Najavio je i mogućnost povećanja broja stajališta gde će moći da se kupi karta za prevoz.

Plaćanje prevoza platnim karticama, bez obzira na vrstu, biće uvedeno tokom leta.

„Ko neće da kupi papirnu kartu, pošalje SMS ili plati preko aplikacije, blizu vozača će biti postavljen uređaj za plaćanje karticom“, rekao je Šapić.

Plaćanje platnim karticama bilo je moguće i u ranijem sistemu BusPlus, ali samo ukoliko je bila Masterkard.

Najavio je i da će u roku od šest meseci konačno biti izmeštena glavna beogradska međugradska stanica iz centra grada blizu reke Save na Novi Beograd.

Šapić

Fonet/Ana Paunković

Kontrola putnika, ali i vozila i vozača

Dok su mnogi kritikovali gradske vlasti da u novom sistemu ima mnogo rupa i nedostataka, one su se pravdale da je bilo potrebno neko vreme da se sve uhoda.

Najviše zamerki bilo je oko SMS plaćanja, na mali broj mesta za kupovinu mesečnih i godišnjih karata, kao i za brisanje dosadašnje aplikacije koja je putnike obaveštavala kada im dolazi autobus.

Šapić kaže da naplata karata SMS porukom „funkcioniše od prvog dana“.

Pojasnio je da bez obzira na to kada se mesečna karta kupi, ona važi narednih trideset dana, na primer: ako je kupljena 15. maja važiće do 15. juna, odnosno nisu vezane za kalendarski mesec.

To važi za karte kupljene putem SMS-a, a za one kupljene preko firmi ostaje da važe za aktuelni mesec za koji su kupljene.

Putnike sada kontrolišu Beli – pripadnici Komunalne milicije – a ne kao do sada kontrolori.

Najavio je da će novoosnovano javno preduzeće Naplata prevozne usluge do kraja nedelje zaposliti 150 kontrolora koji su bili zaposleni u firmi Kentkart.

Njihov posao neće biti samo kontrola karata, već i vozila.

Ovi kontrolori biće, kako je naveo – biće podrška Belima tj. komunalnoj miliciji u kontroli karata.

„Uvodimo nova pravila – vozila moraju da budu čista spolja i iznutra, zatim sistem klimatizacije mora uvek da radi kad su napolju temperature koje iziskuju klima uređaj“, rekao je Šapić.

Penzioneri i đaci besplatno

Prema odluci gradskih vlasti, penzioneri besplatno koriste prevoz, kao i učenici osnovnih i srednjih škola.

Prema rečima Šapića, penzioneri mogu, a ne moraju, da zamene godišnje karte koje su već izvadili početkom godine.

Ako žele, mogu da odu do bilo koje opštine i na šalteru koji će biti jasno obeležen, da izvade doživotnu besplatnu kartu za prevoz, na kojoj će biti njihova fotografija, rekao je Šapić za RTS.

Ako ne žele, karta koju imaju, važiće im do kraja godine, dodao je.

Koliko koštaju karte i kako se plaćaju?

Kupovina dnevne karte za zonu A podrazumeva da se pošalje SMS sa tekstom A1 na 9011, za zonu B šalje se B1 na 9011, a za obe zone C1 na 9011.

Karta važi 90 minuta i košta 50 dinara umesto dosadašnjih 89.

Za nedeljnu kartu šalje se A7, B7 ili C7 (u zavisnosti od željene zone) na 9011.

Mesečna karta putem SMS može se kupiti tako što se ukuca A30, B30 ili C30 i pošalje na broj 9011.

Cena dnevne karte za A i B zonu su 50 dinara, a za obe 100 dinara.

Dnevna karta za A i B zonu košta 120 dinara a za obe 150 dinara.

Mesečne karte za A i B zonu koštaće 2.200 dinara, dok će cena C zone biti 3.300 dinara, rekao je gradonačelnik Beograda.

O GSP Beograd

Javni gradski prevoz u Beogradu godinama je jedna od rak-rana funkcionisanja sistema u glavnom gradu Srbije.

Dok opozicija smatra da je preduzeću potrebna reorganizacija, novija vozila i pametnije korišćenje linija prevoza, i kritikuje novi način naplate karata, vlasti odgovaraju da upravo novim sistemom žele da poboljšaju prevoz i funkcionisanje sistema.

U sistemu javnog prevoza su autobusi, tramvaji i trolejbusi.

Ima ih ukupno oko 1.200 – najviše autobusa (838), tramvaja 231, 105 trolejbusa, i pet električnih autobusa i četiri mini e-vozila.

Osim problema sa starošću nekih vozila, problemi su i nedostatak vozača, kao i slaba naplata karata.

Procena je da od oko 800.000 građana koji koriste javni gradski prevoz, kartu plaća tek oko 180.000.

Večernje novosti su krajem 2022. godine objavile podatak da je dug GSP Beograd oko 1,5 milijarde dinara.

Vlasti u Beogradu godinama su najavljivale i izgradnju metroa, koji bi, kažu, trebalo značajno da olakša prevoz ljudi i rastereti pretrpane ulice.

Izgradnja prve linije metroa počela je 22. novembra 2021. godine, kako je objavio ministar Siniša Mali.

Prema najavama zvaničnika, Beograd će do 2030. godine dobiti dve linije metroa dužine 42 kilometara sa 43 stanice.

Ideja o metrou u Beogradu stara je nekoliko decenija, ali do danas glavni grad Srbije nema ovaj vid prevoza.

Zašto je ukinut dosadašnji sistem?

Gradske vlasti su na predlog gradonačelnika raskinule ugovor sa Kentkartom koji od 2011. godine ima ekskluzivno pravo da vrši naplatu, kontrolu, logistiku i sistem praćenja rada sistema javnog prevoza.

Šapić je ranije najavio da će ubuduće Grad preuzeti naplatu i kontrolu karata.

„Godinama slušamo da je glavni razlog pada naplate karata to što građani neće da plaćaju karte. Zbog toga sam i hteo da se kontrola i naplata karata prebaci na Grad, jer je prema podacima koje imam od 2012. godine prihod pao skoro 30 odsto“, rekao je Šapić.

Šta se sve desilo uoči sednice Skupštine grada Beograda?

Sredinom aprila, odbornici Skupštine grada većinom glasova su usvojili predlog o promeni sistema naplate karata u javnom prevozu.

Ali, odlučivanje o promeni u javnom prevozu Beograda bilo je u senci optužbi za korupciju.

Aleksandar Šapić

beograd.rs

Pred sednicu Skupštine Beograda, opozicione odborničke grupe zatražile su ostavku Šapića, a on je najavio krivične prijave.

Opozicija je zahtevala ostavku gradonačelnika zbog snimka koji je objavila Balkanska istraživačka mreža (BIRN) na kome se čuje da šef Šapićevog kabineta Nenad Milanović nudi nameštanje tendera kompaniji Kentkart.

Veljko Vlahović, direktor turskog konzorcijuma Kentkart, optužio je prethodno Nenada Milanovića da je toj firmi ponudio da pristane na sporazumni raskid ugovora, a da će im zauzvrat „namestiti buduću javnu nabavku“.

Posebno odeljenje za suzbijanje korupcije po nalogu Višeg javnog tužioca proverava informacije o ovom razgovoru.

Šapić je rekao da će podneti krivičnu prijavu protiv Milanovića da bi se utvrdilo da li je snimak autentičan i o čemu je on razgovarao sa predstavnicima Kenkarta.

„Milanović je imao nekoliko sastanka sa predstavnicima Kenkarta i treba da se utvrdi šta je dogovarano i da li je bilo zloupotreba i nameštanja javne nabavke“, rekao je Šapić novinarima.

Dodao je da će tražiti da se utvrdi i odgovornost onih koji su optužili Milanovića za korupciju ukoliko se dokaže da nije bilo zloupotreba.

Šapić je obrazložio razloge za raskid ugovora sa Kenkartom komplikovanim sistemom plaćanja, ocenivši da beogradske vlasti ne mogu samostalno da kontroliše sistem naplate karata 13 godina.

Kentkart je više od decenije bio zadužen za sistem naplate prevoza putnika, ali gradonačelnik tvrdi da je reč o „dugogodišnjem pljačkanju Beograda“ i poručuje da neće podleći pritiscima da odustane od raskida ugovora sa ovom firmom.

Odbornici opozicionih grupa ocenili su da je raskid ugovora štetan po budžet grada.

Šta kažu iz Kentkarta?

javni prevoz, Beograd, GSP, kontrolori

Fonet/Sofija Vukajlović
Protest kontrolora javnog prevoza zaposlenih u firmi Kentkart

Da će tražiti arbitražu i naplatu štete zbog jednostranog raskida ugovora.

„Ugovor je nezakonito raskinut“, rekli su iz Kentkarta za list Danas, napominjući i da na arbitraži mogu da dobiju ne samo izgubljenu dobit, već da Grad Beograd može biti i kažnjen, pri čemu kazna „često može da bude veća nego samo šteta“.

„Biće angažovano nezavisno telo da uradi reviziju našeg poslovanja i na bazi toga se iskazuje kolika je šteta i onda idemo na arbitražu, koja traje dve do tri godine“, navode iz Kentkarta.

Kao dodatni problem, iz Kentkarta navode da će 28. maja, kada zvanično ističe ugovor, 340 ljudi napustiti tu firmu, a od toga 300 kontrolora.

„Novo javno komunalno preduzeće je obećavalo da će ih oni preuzeti, da bi se na kraju Šapić predomislio i rekao da će posao kontrolora da rade ‘Beli’ (pripadnici Komunalne milicije).

„Radnicima će biti isplaćene otpremnine, ali oni će 28. maja ostati bez posla“, tvrde iz ove kompanije.

Kentkart je Višem javnom tužilaštvu podneo krivičnu prijavu protiv čelnika gradskih preduzeća zaduženih za prevoz i gradskog sekretara za javni prevoz zbog uklanjanja validatora – uređaja preko kojih su do sada očitavane karte – iz vozila gradskog prevoza u Beogradu.

Televizija N1 navodi da je imala uvid u prijavu u kojoj se navodi da je zbog toga gradska kasa oštećena za oko 70 miliona dinara.


Možda će vas zanimati i ova priča

Kako su Beograđani, nindža i dvojica Kineza očistili Beograd
The British Broadcasting Corporation

Pratite nas na Fejsbuku,Tviteru i Vajberu. Ako imate predlog teme za nas, javite se na [email protected]

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari