Planiranje svetlije budućnosti za svu decu u Srbiji 1Foto: WB

Kada biste znali za investiciju koja će vam doneti četiri do 16 puta više od uloženog a da pri tom podstičete ujednačavanje ekonomskih mogućnosti u vašoj zemlji, verovatno ne biste želeli da propustite takvu priliku. Pa, upravo to Srbija radi u partnerstvu sa Svetskom bankom kroz ulaganje u predškolsko vaspitanje i obrazovanje.

Sve je više dokaza koji ukazuju na to da su predškolsko vaspitanje i obrazovanje ključni za razvoj ljudskog kapitala. Istraživanja pokazuju da svaki dolar uložen u kvalitetne predškolske programe donosi prinos od četiri i 16 dolara.

Pohađanje predškolskih programa u ranom uzrastu ima koristi za decu kroz ceo život i pozitivno utiče na njihovo učenje, zdravlje i ponašanje i povećava šanse za mogućnost većih zarada u budućnosti. Ove koristi značajno nadmašuju troškove smanjenja jaza u učenju na predškolskom nivou, što može dovesti do ranjivosti kasnije u životu.

Srbija je napravila značajan napredak kako bi učinila predškolsko obrazovanje dostupnim većem broju dece: stopa pohađanja programa predškolskog vaspitanja i obrazovanja kod dece uzrasta od tri do šest godina porasla je na skoro 76 odsto u protekloj godini, sa 52 odsto u 2017. godini. Ovim tempom Srbija se približava cilju Evropske unije da do 2030. godine najmanje 96 odsto dece pohađa programe predškolskog vaspitanja i obrazovanja.

Svetska banka od 2017. godine zajedno sa Vladom Srbije realizuje Projekat inkluzivnog predškolskog vaspitanja i obrazovanja vredan 50 miliona dolara, čija će realizacija trajati do 2024. godine. Cilj projekta je unapređenje dostupnosti i kvaliteta predškolskog vaspitanja i obrazovanja za decu uzrasta od 0 do 6,5 godina, sa posebnim fokusom na decu iz socijalno i ekonomski ugroženih društvenih grupa.

Planirano je da Projekat inkluzivnog predškolskog vaspitanja i obrazovanja poboljša pristup predškolskom vaspitanju i obrazovanju otvaranjem novih 3.500 mesta u vrtićima. U partnerstvu sa Fondacijom Novak Đoković, oko 150 predškolskih soba je već prenamenjeno ili opremljeno, čime je dodato 3.000 mesta u predškolskim ustanovama.

Pored toga, u 30 opština, oko 3.700 dece iz različitih sredina do sada je ušlo u predškolski sistem bilo kroz poludnevne ili fleksibilne programe. Ovo im je pomoglo da premoste jazove u fizičkom, kognitivnom i socijalno-emocionalnom razvoju, koji su u nekim slučajevima već značajni u dobi od dve ili tri godine.

Bolji pristup je neophodan, ali ne i dovoljan uslov za poboljšanje ishoda učenja. Zbog toga Projekat inkluzivnog predškolskog vaspitanja i obrazovanja podržava uvođenje novih Osnova programa predškolskog vaspitanja i obrazovanja. Ovaj vodeći program je dizajniran sa idejom uvođenja nove paradigme učenja, čineći da se deca osećaju osnaženom, shvaćenom i slobodnom da uče aktivno i fleksibilno.

Nove osnove programa nazvanog „Godine uzleta“ omogućavaju vaspitačima da bolje razumeju potrebe dece i pomaže im da razviju prilagodljivije strategije podučavanja koje odražavaju specifičnosti lokalnog okruženja i sociokulturnog porekla. Više od 100 predškolskih ustanova postalo je deo programa, dok je 14.000 vaspitača prošlo obuku i mentorsku podršku za bolju realizaciju ovog inovativnog pristupa.

Prednosti ove intervencije ne osećaju samo deca i vaspitači: roditelji i porodice, uključujući i one iz osetljivih grupa, takođe postaju nosioci promena. Projekat inkluzivnog predškolskog vaspitanja i obrazovanja takođe nastoji da poveća svest roditelja o važnosti zdravlja i ishrane u ranom uzrastu kroz podršku mogućnostima učenja u lokalnim zajednicama. Zahvaljujući toj inicijativi više od 4.000 roditelja pohađalo je radionice, sajmove roditeljstva i događaje otvorenih vrata u predškolskim ustanovama.

Reforme u predškolskom vaspitanju i obrazovanju su se takođe isplatile tokom poslednje globalne zdravstvene krize. Od prvih dana pandemije kovida 19, rad koji podržava Projekat pomogao je Vladi Srbije da obezbedi nesmetano predškolsko obrazovanje kroz pružanje onlajn obuka za vaspitače i medijske kampanje za podršku roditeljima i porodicama.

Održavanje rezultata postignutih u okviru Projekta inkluzivnog predškolskog vaspitanja i obrazovanja i reformskog zamaha će zahtevati kontinuirane napore i posvećenost. Važan put kome treba težiti je proširenje nove paradigme učenja na osnovne škole. To će istovremeno omogućiti da novi pristup zavlada među starijom decom – čime će se nadovezati i konsolidovati napredak postignut ranije u njihovom školovanju – i pružiti mogućnost nastavnicima da se dalje profesionalno razvijaju i unaprede svoje kompetencije i kvalitet nastave.

Kombinacija kvalitetnog predškolskog i osnovnog obrazovanja su osnova života deteta i od njihovog uspeha zavisi svaki sledeći korak u obrazovnom sistemu. Sada je trenutak da Srbija kapitalizuje uspehe koje je ostvarila u predškolskom vaspitanju i obrazovanju i unese isti nivo inovativnosti i pažnje u kvalitet osnovnog obrazovanja.

Autor je direktor kancelarije Svetske banke u Srbiji

Stavovi autora u rubrici Dijalog ne odražavaju nužno uređivačku politiku Danasa.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.