Srpski telegraf nije dostavio dokaze da Đilas finansira Danas 1Foto: Freeimages/cierpki

Vlado Mareš, Tamara Skrozza, Ljiljana Smajlović, Zlatko Čobović, Dragan Đorđević, Zorica Višnjić, Vida Petrović Škero, Snežana Andrejević i Olivera Milošević, na sednici održanoj 29. 10. 2020. godine, nije uspela da usaglasi odluku da li su tekstom „List Danas laže i cenzuriše za Đilasa“, objavljenim 12. septembra 2020. godine, dnevni list „Srpski telegraf“ i portal „Republika.rs“ prekršili odredbe Kodeksa novinara Srbije. „Za“ odluku da je Kodeks prekršen glasalo je šest članova Komisije, dok su tri bila „protiv“, pa za odluku nije bilo potrebne većine.

OBRAZLOŽENJE

Dragoljub Petrović, glavni i odgovorni urednik lista „Danas“, podneo je žalbu Savetu za štampu u kojoj je naveo da je „najpre sporan naslov teksta, zatim pasus: ‘Postupci uredništva i redakcije lista Danas kojima su integritet i čast profesije podredili interesima tajkuna koji ih finansira, prema mišljenju izvršnog direktora Centra za odgovorne medije Marka Matića, jasan su dokaz da je priča o takozvanim nezavisnim kritičkim medijima velika laž i prazan mit koji ne predstavlja ništa više do puki politički instrument'“.

Podnosilac žalbe smatrao je da su prekršeni član 1 poglavlja Istinitost izveštavanja, „zato što se navodi bez ijednog dokaza da su uredništvo i redakcija lista Danas integritet i čast profesije podredili interesima tajkuna koji ih finansira, iako Dragan Đilas nema nikakav uticaj na uredništvo i redakciju Danasa niti finansira list Danas. Niti novinari Danasa lažu i cenzurišu za bilo koga“. Takođe da je prekršen i član 5, po kome su sa novinarstvom nespojivi objavljivanje neosnovanih optužbi, kleveta i glasina.

Redakcije „Srpskog telegrafa“ i „Republike“ nisu odgovorile na žalbu.

Većina članova Komisije za žalbe smatrala je da su tekstom prekršene odredbe Kodeksa novinara, jer se, bez argumenata, tvrdi da „Danas“ laže u korist svog navodnog finansijera, te da su, umesto činjenica, u tekstu iznete pretpostavke i nagađanja. „Srpski telegraf“ i „Republika.rs“ nisu ponudili nikakve dokaze da Dragan Đilas finansira „Danas“, niti da taj list bilo šta radi u njegovu korist. Oni su ocenili da se već u naslovu ističe ta teza, kao i da je ceo tekst napisan da bi opravdala tvrdnja da nezavisni mediji ne postoje i da su integritet profesije podredili tajkunima.

Deo članova Komisije smatrao je da Kodeks nije prekršen, da je dozvoljeno izneti i ovakvo mišljenje, kao i da ni „Danas“ nije najkorektnije postupio prenoseći izjavu glavnog urednika „Srpskog telegrafa“.

Pošto su se dvoje članova Komisije koji rade u listu „Danas“ izuzeli iz odlučivanja, za odluku da je Kodeks prekršen glasalo je šestoro članova, a protiv troje, pa odluka nije doneta, jer nije bilo potrebne većine od osam glasova.

Autor je predsedavajući Komisije za žalbe Saveta za štampu

Podržite nas članstvom u Klubu čitalaca Danasa

U vreme opšte tabloidizacije, senzacionalizma i komercijalizacije medija, duže od dve decenije istrajavamo na principima profesionalnog i etičkog novinarstva. Bili smo zabranjivani i prozivani, nijedna vlast nije bila blagonaklona prema kritici, ali nas ništa nije sprečilo da vas svakodnevno objektivno informišemo. Zato želimo da se oslonimo na vas.

Članstvom u Klubu čitalaca Danasa za 799 dinara mesečno pomažete nam da ostanemo samostalni i dosledni novinarstvu u kakvo verujemo, a vi na mejl svako veče dobijate PDF sutrašnjeg broja Danas.