Er Srbija neće da leti sa drugog srpskog aerodroma, zato što joj se tako nešto sa njenim cenama uopšte ne isplati, pa je država odlučila da joj malo „pomogne“.

Situacija je razumno gledano prilično paradoksalna, pošto je niški aerodrom imao sasvim dovoljno avio-kompanija koje su htele da lete odande bez ikakvih dotacija, ali je upravo to smetalo državi, pa je smislila način da ih otera. Sada kada se delimično povlače te kompanije koje su letele bez ikakvih subvencija, država hoće da subvencioniše Er Srbiju da zauzme njihovo mesto.

Pozadina slučaja je bitna za razumevanje nastale situacije. Nešto posle ulaska Etihada u vlasništvo JAT-a, niški aerodrom je počeo ubrzano da se razvija pod rukovodstvom generalnog direktora i direktora Regionalne razvojne agencije Jug (obojica će kasnije biti smenjena). Razvoj je podstaknut strategijom privlačenja niskotarifnih prevoznika, kojima je surčinski aerodrom bio suviše skup, pa ih je „Konstantin Veliki“ privukao niskim aerodromskim taksama. Brz rast aerodroma zapao je za oko Ministarstvu saobraćaja, kojem se to, opet paradoksalno, uopšte nije svidelo, pa je i u zvaničnom dokumentu kritikovalo rukovodeći dvojac zbog toga što razvojnu politiku vodi bez konsultacija sa Vladom Srbije. Zatim je Vansi postao koncesionar beogradskog aerodroma, a jedan od uslova na koji se država obavezala je i da niški aerodrom neće dostići milion putnika (u tom trenutku već je probio 300.000 i ubrzano rastao).

Kada je ovo otkriveno, predsednik Srbije je uz prekor izjavio kako je država „pustila“ da se Niš razvija iako menadžment „nije shvatao da tako smanjuje brojke rasta Nikole Tesle“. Onda je vlasništvo nad aerodromom sa Grada prebačeno na Republiku, „nerazumni“ menadžment koji razvija aerodrom smenjen, postavljen je „razumniji“, a loukosteri su koincidentno najavili smanjivanje saobraćaja ili gašenje na pojedinim linijama. Sve to praćeno je ozbiljnim protestima i opštim nezadovoljstvom Nišlija.

Sada, kada je i Er Srbiji i Vansiju uklonjena ozbiljna konkurencija, imamo novi obrt. Plaćanjem Er Srbiji da leti iz Niša, na „linijama od javnog značaja“, Vlada ubija dve muve jednim udarcem. Em što Nišlijama može da kaže da je spremna da iz republičkog budžeta izdvoji novac samo da bi oni mogli da lete iz svog grada, a ne iz Beograda, em će srpsko-arapskoj firmi prebaciti još para da pokrije gubitke, pošto bi do sada trebalo da je prestala sa subvencijama.

Na kraju će loukosteri biti dodatno „obeshrabreni“ da lete iz Niša, jer će se suočiti sa nelojalnom konkurencijom koja dobija pare od države, a Vlada zadržava punu kontrolu nad obimom saobraćaja u skladu sa dogovorom sa Vansijem. Trošak, kao i uvek, plaćaju poreski obveznici.

Povezani tekstovi