Foto: Fonet

Usled toga što se spoljni saradnik, unajmljen iz kompanije za avio-saobraćaj Comsoft sa kojom SMATSA sarađuje, da instalira novu verziju softvera, umesto da to uradi u pasivnom režimu, kako navode izvori našeg lista, novi softver je ubacio u aktivnu verziju programa, što je dovelo do pada sistema.

Kada su monitori za nadzor aviona ostali bez slike, svi letovi iz vazdušnog prostora Srbije morali su da se preusmere na nekoliko sati.

Na pitanje kada se i zašto njihov radnik nalazio u kontroli letenja Srbije i Crne Gore, iz Comsofta odgovaraju „naša kompanija ne daje izjave u vezi sa projektima svojih klijenata“, priznajući tako da SMATSA jeste njihov klijent i upućujući nas da se za ostale informacije njima obratimo.

Domaća kontrola letenja obratila se za pomoć Eurokontrolu koji joj je nadređen, te su oni preusmerili letove iz vazdušnog prostora Srbije sa Kosovom i Crne Gore, većinom u nadležnost Rumunije i ostalih kontrolnih centara. Rumunska ROMATSA preuzela je 120 letova, kao što su ranije potvrdili za Danas, a iz Eurokontrola su nam rekli da je razlog bio „problem sa radarskim sistemom“ te da se za detalje obratimo domaćoj SMATSA-i, koja je odbijala da potvrdi da je do ove situacije uopšte i došlo. Ipak, SMATSA je grešku prijavila nadležnom Direktoratu za civilno vazduhoplovstvo koji je pokrenuo istragu o događaju, kako smo nezvanično saznali, a izveštaj istrage je sačinjen i predat nadležnom Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture. Zvanične podatke o toku istrage od njih još uvek nismo dobili, kao ni odgovor SMATSA-e na pitanje da li će biti preduzete mere protiv lica zbog čijih propusta je do greške došlo. Ni od Radojice Rovčanina, direktora Kontrole letenja, nismo dobili odgovor da li će preuzeti odgovornost i podneti ostavku na tu funkciju zbog ovog ozbiljnog propusta.

Eurokontrol "spasio" letove

Greška koja se desila u Kontrolnom tornju nije dovela u pitanje bezbednost putnika ili letelica, zahvaljujući procedurama koje je sproveo Eurokontrol, evropska organizacija za koordinaciju vazdušnog saobraćaja, pod čijom nadležnošću su svi lokalni kontrolni centri. Ipak, došlo je do značajnijih kašnjenja odlaznih i dolaznih letova u Srbiji, što su potvrdili podaci aerodroma „Nikola Tesla“ prema kojima je, samo posle 21 sat, polovina planiranih sletanja kasnila između 45 i 121 minut.