Foto: Stefana Savić (arhiva)

Ovako su sagovornici Danasa prokomentarisali informaciju da je u prvih šest meseci ove godine na naslovnicama Informera, Srpskog telegrafa, Kurira i lista Alo objavljeno najmanje 419 lažnih, neutemeljenih ili vesti čije navode nije moguće proveriti.

Predsednika NUNS-a Željka Bodrožića količina lažnih vesti uopšte nije iznenadila.

– Oni to rade iz dana u dan godinama, a kada bi se sproveo monitoring i svih lokalnih novina koje su deo propagandne mašinerije, dobili bismo cifru od nekoliko stotina laži na dnevnom nivou. Tako će biti, očigledno, dok god je Aleksandar Vučić na vlasti – ističe Bodrožić za Danas.

Programski urednik NDNV Dinko Gruhonjić smatra da će lažne vesti dominirati dok god postoje navedene novine koje ih plasiraju.

– One za to i postoje, ne samo da bi lagale i režale u službi režima, već pre svega da bi falsifikovale samu suštinu novinarstva i njegove uloge u društvu. Tabloidi lažu da bi percepcija javnosti o novinarima bila da su svi lažovi. I da onda javnost ne bi verovala novinarima. Na taj način izvršna vlast uništava važnog kontrolora – kaže Gruhonjić za Danas.

Bivši predsednik NUNS-a Slaviša Lekić napominje za naš list da nema lažnih vesti, već da postoje vesti sa jedne strane i laž sa druge.

– U temelju vesti su činjenice i ako ima i zrnca laži, onda to više nije vest. I postoje laži, koje se nikako ne mogu svrstati u neku od novinarskih formi, pogotovo ne – vesti. Reč je, dakle, o lažima a ne lažnim vestima koje objavljuju tabloidi i mene uopšte ne iznenađuje ova brojka. Malo je to u odnosu na ljudski, moralni i esnafski kapacitet novinarskih gromada kojima je srednje ime Laž: Dragan Laž Vučićević, Duško Laž Vukajlović, Saša Laž Milovanović i ostali Lažovi mogu više, jače, bolje… i tek ćemo se u to uveriti. Prosto, to se mora ukalkulisati u rizike življenja na ovim prostorima, nekako se podrazumeva – navodi naš sagovornik. On dodaje da njega mnogo više brinu oni što ne lažu tako gromoglasno, „jer, lagati možeš i kada ne kažeš ništa, kad ćutiš i žmuriš“.

– Da se ne lažemo: ne lažu oni zato što im je laž u krvi, zato da bi prodali koji primerak više, zato da bi se nekom osvetili… Ne, oni lažu zato što je to profitabilno: redakcije koje najviše lažu na svojim naslovnim stranama ili u udarnim jutarnjim i specijalnim emisijama, na raznim konkursima za medije dobijaju najviše novca od države. Time vlast šalje nedvosmislenu poruku društvu – laž se isplati – ističe Lekić.

Da se laž isplati potvrđuje i istraživanje Raskrikavanja koje je osim broja lažnih vesti, navelo i cifre koje su tabloidi dobijali na konkursima za projektno sufinansiranje. Firme koje su izdavači ovih tabloida su tokom 2017. i 2018. godine na lokalnim konkursima sufinansirane sa više od 51 milion dinara. Tako je Medijska mreža doo, izdavač Srpskog telegrafa, dobila najmanje 22 miliona dinara za svoje projekte, a kompanija Adria Media Group, koja izdaje i list Kurir, dobila je više od 11 miliona dinara. Firmi Dnevne novine Alo doo, izdavaču istoimenog tabloida, pripalo je najmanje 12 miliona dinara, dok su firme u vlasništvu Dragana Vučićevića koje stoje iza tabloida Informer, dobile najmanje 6,2 miliona dinara.

Podsetimo, firme vlasnika Informera dobile su novac za propagiranje turističkih lepota Srbije i promociju gradova, a umesto toga prenosile su saopštenja lokalnih ogranaka SNS-a. Istovremeno, Informer je u poslednjih pet meseci 2018. godine prekršio novinarski kodeks čak 600 puta.

O Vučiću sve najbolje

„Zajedničko svim listovima koje smo analizirali je negativan stav prema liderima opozicije, protestima „1 od 5 miliona“ i susedima. Dragan Đilas je ime koje se ubedljivo najčešće spominje u negativnom kontekstu, a u nešto manjoj meri su zastupljeni i drugi opozicioni političari. Svoju naklonost tabloidi poklanjaju pre svega predsedniku Aleksandru Vučiću i SNS. Na naslovnim stranicama nije objavljena niti jedna vest koja kritički izveštava o nekoj Vučićevoj odluci. U isključivo pozitivnom svetlu prikazan je i predsednik Rusije Vladimir Putin, koji se gotovo uvek pojavljuje u ulozi spasitelja Srbije i koji je spreman da pošalje i vojsku kako bi odbranio Kosovo. Na naslovnim stranama se za šest meseci pojavio više desetina puta, a gotovo sve njegove izjave su ili prenete neprecizno ili su potpuno izmišljene“, navodi Raskrikavanje.

Povezani tekstovi