
Ministar prosvete Mladen Šarčević rekao je da će učenici moći da izaberu da li će nastavu slušati od kuće ili u školi, ali da će svi morati da dođu u školu da bi bili propitani.
Sagovornici našeg lista koji su ranije ukazivali na nedostatke onlajn ocenjivanja slažu se da najnovijom odlukom Ministarstvo zapravo prihvata realnost.
– Kao što sam već ranije rekla za vaš list, ocenjivanje u uslovima onlajn nastave nije moglo da ispuni nijednu od važnih funkcija praćenja i vrednovanja rada učenika, usled čega pozdravljam promenu odluke. Nejasno je, međutim, zašto su nas nadležni uveravali da je sasvim adekvatno sprovesti ocenjivanje na način na koji je to tada na njihov zahtev urađeno, a sada smatraju da nije? To, između ostalog, pominjem i zato što ova situacija dobro ilustruje problem sa kojim se stalno iznova suočavamo kad je reč o obrazovnoj politici u Srbiji – veoma često nije jasno na osnovu čega se donose ključne strateške i druge odluke. Bojim se da najčešće to nisu odluke zasnovane na podacima, a ovo je samo jedan od primera koji nam to jasno pokazuju, jer da jesu ne bismo imali suprotne odluke koje u razmaku od samo nekoliko nedelja dolaze sa istog mesta – kaže za Danas Nevena Buđevac, profesorka Učiteljskog fakulteta u Beogradu.
Aleksandar Baucal, profesor Filozofskog fakulteta u Beogradu, smatra da je najava ministra prihvatanje činjenice da sumativno ocenjivanje (ocene koje ulaze u dnevnik i utiču na zaključne) ne može da se reši onlajn.
– To su govorili i praktičari koji svedoče da je na kraju ove školske godine bila inflacija petica. Ova mera Ministarstva je prilagođavanje realnosti. Međutim, to ne znači da i dalje neće biti formativnog ocenjivanja koje može da se dešava onlajn, jer ono služi da nastavnik da povratnu informaciju učeniku koja će mu pomoći da dalje napreduje i uči – navodi Baucal.
Na naš komentar da je veliki broj nastavnika formativne ocene sveo na davanje „smajlića“ (nekima je čak sugerisano da u elektronski dnevnik ne unose „tužiće“) Baucal odgovara da to nije formativno ocenjivanje i da je u tom slučaju pitanje da li zaista želimo da ga sprovedemo ako smatramo da je važna karika koja treba da dovede do unapređenja obrazovanja. Nije, kaže, dovoljno da se na papiru napiše da se uvodi formativno ocenjivanje već da treba sprovesti niz mera da bi se to i desilo u učionicama.
Profesorka srpskog jezika u Petoj ekonomskoj školi u Beogradu Gordana Savović ističe da je u trenutnoj situaciji najmanji problem kako oceniti učenike. Smatra da će najnovije rešenje Ministarstva dovesti do nepotrebne konfrontacije roditelja i nastavnika, a da će za đake biti maltretiranje.
– Ne možemo da teramo mak na konac ni u ispitivanju, ni u kvalitetu nastave jer je to nemoguće ako ste u vanrednom režimu rada. Problem je što ne možete da rešavate izdvojene segmente, pa ćete sada prepisivanje da sprečite tako što ćemo decu zvati u školu da odgovaraju. A šta sam ja njima ponudila kao nastavnik ako nisu u prilici da čuju moju živu reč? Nisu svi u stanju da drže časove preko Zuma i sličnih aplikacija. Ako sam im slala lekcije u pisanom obliku, to nije onlajn nastava, niti takva nastava može da bude kvalitetna kao kad uđete u učinicu. Ali ćemo da rešavamo problem varanja pri ispitivanju tako što ćemo decu da dovedemo u školu. Što da ne prepišu kad nisu dobila kvalitetnu nastavu? Nema uređenog sistema i plašim se da sam prepuštena sama sebi, i kao nastavnik i kao roditelj, a šta god Ministarstvo smislilo neko će biti nezadovoljan – navodi Savović.
Zdravlje pre ocene
– Ne bih da generalizujem jer ima dece koja su sjajno radila, ali ocene date tokom onlajn nastave su ipak problematične i na neki način kompromitovane jer se učenička samostalnost u radu ne može na odgovarajući način proveriti. Izjava ministra potvrđuje ono što smo govorili i što i zdrav razum nalaže. Ne mogu da procenim kakva će biti zdravstvena situacija od septembra, ali zdravlje treba uvek da bude na prvom mestu, preče i od ocene i od toga da li su neka deca varala. Najlogičnije jeste da ocenjivanje bude u školi, ali samo pod uslovom da to ne ugrožava zdravlje i bezbednost učenika i zaposlenih – kaže Milan Jevtić, profesor istorije u Srednjoj stručnoj školu u Kragujevcu.
Podržite nas članstvom u Klubu čitalaca Danasa
U vreme opšte tabloidizacije, senzacionalizma i komercijalizacije medija, duže od dve decenije istrajavamo na principima profesionalnog i etičkog novinarstva. Bili smo zabranjivani i prozivani, nijedna vlast nije bila blagonaklona prema kritici, ali nas ništa nije sprečilo da vas svakodnevno objektivno informišemo. Zato želimo da se oslonimo na vas.
Članstvom u Klubu čitalaca Danasa za 799 dinara mesečno pomažete nam da ostanemo samostalni i dosledni novinarstvu u kakvo verujemo, a vi na mejl svako veče dobijate PDF sutrašnjeg broja Danas.
Posaljes ludog u vojsku – sedi kuci i placi. Das glupanima da vode drzavu – sedi kuci i placi.
Ako se deca propituju u školi logično je da je online ocenjivanje korektno jer su ta deca propitana uživo od strane stručnog osoblja. Vrlo korektno da roditelji imaju pravo da odlučuju da li će deca učiti online ili u školi. Pratiće o ostala dešavanja i propise.
Nije precizno u medijima objašnjeno sledeće: da li će mališani od 1. do 4. razreda morati u školu ili će moći da se opredele i za on line nastavu. Prvo se navodi da će postojati mogućnost opredeljenja a potom se kaže da će se insistirati da ti školerci što više vremena provode u školi. Jasno je da će ocenjivanje biti u školi. Samo da mediji konkretno prenesu da li će roditelji školaraca od 1. do 4. razreda moći da se opredele ili su oni isključeni od te mogućnosti.Poučeni iskustvom, znamo da su baš ti najmlađi školarci najpodložniji virusima koji se prenose u kolektivima, odnosno u zatvorenim prostorima. Verujemo da je u vreme pandemije izazvane koronavirusom, jedan od najrizičnijih postupaka primoravanje na klasičan vid nastave (pa čak i na rad i u manjim grupama, sa obezbeđenim higijenskim merama zaštite) jer znamo da mala deca nemaju još odgovarajući stepen odgovornosti i svesti da mirno sede u klupama sa maskama na licu. Svesni smo da je dovoljno da jedno dete zaraženo koronavirusom dođe samo jedan dan u razred i da kao rezultat toga, za nekoliko dana ili nedelja, budu zaražene čitave porodice. Molimo da se ne dogodi najcrnji scenario da deca zaraze roditelje i da oni roditelji sa hroničnim bolestima ili slabijim imunitetom preminu i za sobom ostave siročad.
Pokrenuta je onlajn peticija koju su pokrenuli prestravljeni roditelji, protiv obaveznog polaska u školu svih mališana od prvog do četvrtog razreda, u jeku pandemije Covid 19!
Link ka peticiji je:
https://www.peticije.online/da_deca_ne_postanu_siroii
Gde su sad mišljenja epidemiologa? Ovo je pitanje javnog zdravlja pre nego pitanje obrazovanja, krizni štab ako ičemu služi valjda upravo ovim treba da se bavi, a ne ministar prosvete da odlučuje šta i kako?!
OL ocenjivanje nikako ne moze biti realno, jer roditeljiili i stariji braca i sestre rade domaci. Bolje je ici u skolu sa primenom mera makar casovi bili 30 minuta nego OL nastava. Vise ce mnogo deca nauciti za tih 30 minuta nego OL za 2 sata.
Ma da ne trebaju ni da uce sve moze onlajn. I znanje da se prenese. Pravo potrošačko drustvo pravimo. Zaglupljena deca