O Vučiću i naprednjacima na RTS-u samo pozitivno 1Foto: Beta/Miloš Miškov

O stranci na vlasti kao i predsedniku Republike i SNS-a, isključivo se izveštavalo pozitivno, negativni kontekst nije zabeležen, a indikativan je i podatak da se osim hvale, u nacionalnom dnevniku ne može čuti ni sekund neutralnog mišljenja o dva najzastupljenija aktera, ali ni o bilo kom drugom subjektu koji se u toj informativnoj emisiji pojavio, pokazuju dnevni podaci monitoringa Biroa za društvena istraživanja (BIRODI), za sredu, 10. jun.

Ta organizacija odlučila je da nadalje, zbog očuvanja izborne javnosti, objavljuje dnevni nadzor zastupljenosti izbornih aktera u glavnom dnevniku svake od televizija sa nacionalnom frekvencijom i N1. Izostanak neutralnog izveštavanja, osim tek 26 neutralnih sekundi, koliko je vremena bilo posvećeno RIK-u i lokalnim izbornim komisijama, znači da Javni servis RTS-a u najgledanijoj informativnoj emisiji faktički ne prenosi objektivne, činjenične i vrednosno neobojene informacije i podatke, niti analitički sagledava značajna dnevna zbivanja i aktere koji u njima učestvuju.

Aleksandar Vučić takođe je ubedljivo prvi po zastupljenosti na TV Pink, gde je od oko 12 minuta priče o izborima u Dnevniku, njoj posvećeno pet minuta i 45 sekundi, uglavnom pohvalno konotiranih, dok je pet sekundi označeno kao neutralni sadržaj. Uz 20 sekundi takođe neutralnog izveštaja o RIK i lokalnim izbornim komisijama, to je sav neutralni kontekst koji se mogao čuti u toj informativnoj emisiji, a izostali su i negativno obojeni prilozi, što može da ukazuje na to da su glavna tema dnevnika zapravo propagandne poruke samih učesnika izbora, koji sebe hvale, promovišu i reklamiraju.

Vučić vodi i na TV Hepi, gde mu je posvećeno od oko 10 i po minuta posvećeno minut i deset sekundi pozitivnog predstavljanja. a neutralno se govorilo opet samo u kontekstu vesti iz RIK-a, 36 sekundi. Isti trend prati i B92, gde je predsedniku Srbije posvećeno više od polovine ukupnog vremena, odnosno skoro pet minuta od ukupno devet i po. Od te prakse odstupa TV Prva koja u dnevniku u sredu nije pomenula naprednjake, a od skoro četiri i po minuta ukupnog vremena posvećenog izborima, neutralni izveštaj u trajanju od minut i 40 sekundi posvećen je, opet, podacima iz RIK-a.

N1 ujednačeno o svima

Najreprezentativnije i ujednačeno izveštavanje, onako kako bi objektivno i tačno informisanje trebalo da izgleda, vidi se u monitoringu dnevnika TV N1, gde je od nešto manje od 13 minuta ukupnog vremena posvećenog izborima, čak pet i po minuta imalo neutralan ton, dok je kritika prisutna u dva minuta i 17 sekundi, i to na račun SNS, PUPS, SDPS i Pokreta socijalista u oko dva minuta, i na račun predsednika Vučića, u 17 sekundi. Neutralno se izveštavalo o strankama koje bojkotuju izbore, u zajedničkom vremenu od minut i 26 sekundi. Bojkotaši su, tako zajednički najzastupljeniji na dnevniku N1, dok sledi Vučićeva lista sa 50 sekundi, sledi Šešelj sa 23 sekunde, Šapić sa isto toliko i Za kraljevinu Srbiju sa 21 sekundom. Intonacija izveštavanja u ovim slučajevima je neutralna, dok izveštavanje u pozitivnom, pohvalnom i reklamnom, nije zabeleženo.

Podržite nas članstvom u Klubu čitalaca Danasa

U vreme opšte tabloidizacije, senzacionalizma i komercijalizacije medija, duže od dve decenije istrajavamo na principima profesionalnog i etičkog novinarstva. Bili smo zabranjivani i prozivani, nijedna vlast nije bila blagonaklona prema kritici, ali nas ništa nije sprečilo da vas svakodnevno objektivno informišemo. Zato želimo da se oslonimo na vas.

Članstvom u Klubu čitalaca Danasa za 799 dinara mesečno pomažete nam da ostanemo samostalni i dosledni novinarstvu u kakvo verujemo, a vi na mejl svako veče dobijate PDF sutrašnjeg broja Danas.