Osim "Dare iz Jasenovca" sporna i "Ledi Gaga" 1Foto: Alesandar Letić; Foto: Stanislav Milojković

Reditelj Lordan Zafranović je još početkom prošle godine izneo sumnju da je „Dara iz Jasenovca“ reditelja Predraga Antonijevića plagijat, navodeći sličnosti između scenarija tog filma i njegovog „Djece Kozare“ za koji je Arsen Diklić napisao scenario još 1986. Zafranović je bio gost u emisiji na Drugom programu Radio Beograda u kojoj je izneo sumnje vezane za „Daru“, ali i okolnosti pod kojim je taj film izabran za finansiranje od strane države, za razliku od njegovog koji je više puta odbijen.

U intervjuu je Predraga Gagu Antonijevića šaljivo nazvao „Ledi Gaga“, što je reditelju izazvalo „duševnu bol“ te je i to naveo u tužbi, pored optužbe za klevetu, tražeći odštetu od 500.000 dinara.

Tužbu zbog povrede časti i ugleda je u ime Antonijevića u junu prošle godine podnela Advokatska kancelarija Aleksić iz Novog Sada, navodeći opširnu biografiju svog klijenta i izvode iz intervjua koji su ga posebno zaboleli.

Nakon što je Filmski centar Srbije odbio da finansira Zafranovićev film, a prihvatio Antonijevićev, Zafranović je u radijskom intervjuu u februaru prošle godine rekao da mu se čini „da je sve to odigrala politika“, da se anonimne komisije koje ne odgovaraju ni za šta uglavnom sastavljaju od ljudi koji su bliski politici i rade za njih usluge.

„Država finansira ono što njih interesira, što interesira ideologiju stranke koja je na vlasti i tu je problem“, naveo je Zafranović. On je dodao da je godinama konkurisao sa „Djecom Kozare“ ali da nije bilo interesovanja za film o Jasenovcu, sve dok država nije iskazala takvo interesovanje. Onda je, kako je istakao, „naprasno nastao Antonijevićev plagijat“ kada je scenario „Djece Kozare“ postao javan.

„I oni su jednostavno preko noći napravili nešto i tako je pravio ustupke određenoj politici, to znam iz prve ruke, tako je on dobio taj film, i interesantno je da je odmah nakon toga, kada smo išli treći put na natječaj, bio predsjednik komisije, i naravno da ta, kako ga ja zovem, „Ledi Gaga“, nije pustila naš film. To je potpuno logično. Zašto bi pustio film koji ima istu temu kao i njegov film“, rekao je Zafranović.

U tužbi Advokatske kancelarije Aleksić, u koju je Danas imao uvid, Zafranović je, kako navode, izrekao neistine da je Antonijević upleten u nezakonite radnje, da je u sukobu interesa, da je protivzakonito dobio sredstva za snimanje filma „Dara iz Jasenovca“, da je upleten u koruptivne radnje i plagijator.

„Uz sve to, tuženi dodatno vređa tužioca, i to na način što ga pogrdno oslovljava u ženskom rodu i naziva ga „Ledi Gaga“. Ovo je posebno bolno za tužioca, budući da ima umetnički nadimak Gaga“, navodi se u Antonijevićevoj tužbi. Dodaje se da je Zafranović „izrekao klevete“ zbog povređene sujete, te da nikakvog plagiranja niti korupcije nije bilo.

U odgovoru na tužbu, Vladimir Gajić, advokat Lordana Zafranovića, naveo je da je njegov klijent u spornoj emisiji izneo svoje sumnje na osnovu „notornih činjenica“.

„Notorna je činjenica da je Antonijević i pre sopstvenog učestvovanja na konkursu Filmskog centra Srbije 2018. bio član konkursne komisije FCS, 2016. godine. Takođe, činjenica je i da je nakon učestvovanja na konkursu 2018. i dobijanja sredstava za snimanje filma „Dara iz Jasenovca“, Antonijević opet bio angažovan kao član konkursne komisije FSC 2019. godine. Baš te godine, Antonijević je kao predsednik komisije, zajedno sa ostalim članovima, doneo odluku da film „Djeca Kozare“, koji je tada po treći put učestvovao na konkursu FCS, ne ispunjava uslove za dodelu sredstava“, naveo je Gajić u odgovoru na tužbu.

On je dodao i nekoliko sličnosti između dva scenarija, istakavši da je za Zafranovićev film scenario napisan pre 30 godina. Gajić je podsetio da je reditelj Žarko Dragojević podneo ostavku na mesto predsednika konkursne komisije FCS 2018, kada su „Djeca Kozare“ odbijena, nezadovoljan glasanjem pojedinih članova komisije koje mu je, kako je rekao, ličilo na „kuvanje čorbe“. Dragojević je istakao da projekat „Djeca Kozare“ predstavljaju „vanserijski scenario“.

Dalje se navodi da je taj konkurs poništen, raspisan je novi, sastavljena druga komisija na čelu sa Vladimirom Kecmanovićem, a na ponovljenom konkursu sredstva se dodeljuju Antonijevićevom filmu, uz obrazloženje komisije da je neophodno još rada na scenariju, „iako u uslovima konkursa izričito stoji da se mora konkurisati sa završenom verzijom scenarija“.

„Nadalje, tuženi Zafranović se ponovo pojavio na konkurs FCS 2019. godine, kada je predsednik komisije bio Antonijević i kada je projekat „Djeca Kozare“ još jedanput odbijen iz razloga što su, navodno, ograničena sredstva kojima je komisija raspolagala i da kompleksnost epohe koja se oživljava zahteva značajniji budžet“, istakao je Gajić.

„Budući da je Zafranovićev projekat postao javan prvim učestvovanjem na konkursu u martu 2018, a u avgustu iste godine se najednom pojavio projekat „Dara iz Jasenovca“ sa potpuno istom tematikom, dovoljan je i opravdan razlog da tuženi veruje i u potencijalno plagirane od strane Antonijevića, jer previše je podudarnosti ova dva projekta da bi bila puka slučajnost“, zaključio je Gajić.

Antonijevićeva tužba je podneta Prvom osnovnom sudu u Beogradu, a prvo ročište je zakazano za 30. jun. Sa druge strane, eksperti će u narednih nekoliko meseci raditi na upoređivanju dva scenarija i ukoliko se pokaže da je „Dara“ plagijat, Zafranović će pokrenuti pravni postupak protiv Antonijevića.

Da li je sramota biti žensko?

„U pogledu navoda da tuženi „dodatno posramljuje i vređa Antonijevića i to na način što ga pogrdnu oslovljava u ženskom rodu i naziva ga Ledi Gaga“, postavlja se pitanje kakav to stav ima tužilac u pogledu ženskog roda i zašto je to toliko, kako se u tužbi navodi, bolno za tužioca?“, pita Gajić, u odgovoru na Antonijevićevu tužbu.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari