Foto: Aleksandar Veljković

Nezavisno udruženje novinara Srbije (NUNS) postavilo je pitanje zašto se javnim novcem finansira „medij koji je gotovo potpuno u državnoj svojini, iako to nedvosmisleno zabranjuje Zakon o javnom informisanju i medijima kojim je uređeno budžetsko sufinansiranje medijskih projekata“.

NUNS je istakao da je Zakonom, u poglavlju Javni interes u javnom informisanju, propisano da „Srbija ostvaruje javni interes u oblasti javnog informisanja“, između ostalog, „sufinansiranjem projekata u oblasti javnog informisanja radi ostvarivanja javnog interesa“. „Međutim, u članu 21 Zakona precizirano je da na konkursima ne mogu ni da učestvuju, a kamoli da budu finansirani mediji u državnom vlasništvu. Bezmalo jedini vlasnik, 98 odsto, kompanije NID Novosti A.D. koja je izdavač Večernjih novosti je Štamparija Borba koja je većinski u državnom vlasništvu, 79 odsto“, naveli su u NUNS-u.

Profesor Veljanovski kaže za naš list da vlast taj član 21 Zakona o javnom informisanju i medijima često zloupotrebljava, pa se javni novac koji bi trebalo da se daje za javni interes u stvari daje medijima koji su prorežimski.

– U ovom konkretnom slučaju su u pitanju „Večernje novosti“, ali vlast novac daje i televiziji Pink, Studiju B, listovima „Alo“, „Srpski telegraf“, „Informer“… Protiv toga je teško izboriti se, jer je vlast, između ostalog, i u medijske komisije ubacila svoje ljude. Dok se ne promeni celokupna vlast, imaćemo ovakvo stanje u medijima, zaključuje profesor Veljanovski za Danas.

Dinko Gruhonjić iz Nezavisnog društva novinara Vojvodine (NDNV) ističe za Danas da je davanje novca iz državnog budžeta Večernjim novostima još jedan primer „otvorenog i neskrivenog kršenja zakona zarad finansiranja brutalne režimske propagande preko lista čiji je jedan od prvih boraca ratnohuškačkog novinarstva bio glavni urednik Novosti Milorad Vučelić“.

– Čak i da zamislimo da nije prekršen zakon, iako jeste, ostalo bi otvoreno etičko pitanje da država iz džepova građana finansira takva opskurna glasila, a znamo da Novosti nisu usamljen primer, već su tu i tabloidi, rekorderi po kršenju novinarskog kodeksa, koji redovno dobijaju budžetna sredstva na konkursima, pogotovo na lokalnom nivou, objašnjava Gruhonjić.

Stečaj i vlasnici

NUNS je podsetio na pisanje BIRN-a u kojem se navodi da su Večernje novosti otišle u stečaj 2017. a da je već naredne godine pred Privrednim sudom usvojen plan reorganizacije kojim je omogućeno da poverioci umesto naplate duga mogu da postanu vlasnici te kompanije. „Ovo je otvorilo vrata za preuzimanje Novosti od strane države s obzirom da je njen najveći poverilac državna Štamparija Borba, što je potvrđeno od strane Skupštine Kompanije Novosti u maju ove godine“, prenosi NUNS istraživanje BIRN-a.

NUNS je naveo da je sasvim moguće da članovi stručne komisije Ministarstva koji su ocenjivali projekte štampanih medija nisu znali da protivno Zakonu predlažu sufinansiranje državnog medija. „Ali kako je i zašto to promaklo samom Ministarstvu kulture i informisanja, i šta će tim povodom preduzeti“, upitao je NUNS.

Gajović: Poštujemo zakon, Novosti mogle da učestvuju

Državni sekretar Ministarstva kulture i informisanja Aleksandar Gajović odgovorio je NUNS-u povodom finansiranja kompanije „Novosti AD“ da se Ministarstvo pridržava Zakona o javnom informisanju i da je ta kompanija imala pravo učešća na konkursu. Gajović je u pisanom odgovoru kao „frapantno nepoznavanje osnovnih medijskih pojmova“ ocenio to što u saopštenju NUNS-a piše da je „tema projekta ‘Osam vekova Srpske pravoslavne crkve’ pre istoriografsko-kulturni nego medijski projekat, uz to preambiciozan za ‘izveštavanje tabloidnih novina’ „. On je naveo da po članu 21 Zakona o javnom informisanju pravo učešća na konkursima Ministarstva nemaju mediji koji se finansiraju iz javnih prihoda, ali da se kompanija „Novosti“ i ne finansira iz javnih prihoda, te je imala pravo učešća na Konkursu. „Osim što NUNS sebi dozvoljava da po svom nahođenju tumači pomenuti član Zakona o javnom informisanju i medijima i pritom sasvim proizvoljno tumači šta jeste, a šta nije informacija ili tema od javnog značaja za građane Srbije, to udruženje se uopšte ne bavi pitanjem, a trebalo bi, kvaliteta samog projekta Večernjih novosti, kao ni legitimnošću petočlane konkursne komisije Ministarstva kulture i informisanja“, rekao je Gajović. Dodao je da je ta komisija jednoglasno donela odluku o sufinansiranju projekta „Osam vekova Srpske pravoslavne crkve“. D. D.

Povezani tekstovi