Foto: Pixabay/ Wokandapix

Takva odluka doneta je nakon razmatranja dopisa aktiva nastavnika biologije iz više gradova i Komiteta za obrazovanje Srpskog biološkog društva, kao i činjenice da je beogradski Biološki fakultet jedini prihvatio da bude realizator takmičenja za ovu školsku godinu.

Podsetimo, deo nastavnika biologije tražio je da ove godine takmičenje ne bude održano za učenike petog razreda osnovne i prvog razreda gimnazije, zbog uvođenja novih programa i potrebe da se i đaci i učenici naviknu na drugačiji način rada. Duško Blagojević, predsednik UO SBD, kaže za Danas da odlukom o organizaciji takmičenja u sedmom i osmom, kao i u trećem i četvrtom razredu srednje škole nisu želeli da oštete učenike, kojima rezultati na takmičenjima donose dodatne bodove pri upisu u srednje škole, odnosno na fakultete. Na naš komentar da se pri upisu u srednje škole boduju samo rezultati sa takmičenja iz osmog razreda, on odgovara da je logika bila da đaci u sedmom steknu takmičarsko iskustvo, kako se sa tim ne bi prvi put suočili u osmom.

Odluku da takmičenja nema u šestom i drugom razredu srednje škole, u kojima se uči po starim programima, Blagojević objašnjava nedostatkom kapaciteta, ali i nezadovoljstvom dela profesora biologije zbog smanjenja broja časova tog predmeta u srednjim školama, na uštrb izbornih programa. Profesori smatraju da nastava na izbornim predmetima ne može nadoknaditi gubitak nastave na matičnom. Nezadovoljni su reformom, koja se po njihovom mišljenju sprovodi stihijski, netransparentno i bez sagledavanja celine. U takvoj atmosferi, dodaje Blagojević, takmičenje ne samo da je teško napraviti već nastavnici ne vide smisao svega toga. Kako kaže, generalno se svi odnose pozitivno prema takmičenjima, ali se suštinski pitaju zašto se organizuju.

– Mi imamo problem da nađemo školu koja će biti organizator takmičenja. Zašto bi to radilo Srpsko biološko društvo? To treba da rade školske uprave. U sistemu takmičenja ne postoji definisana uloga onih koji su dužni da nam neke stvari omoguće. Mi treba da budemo samo mali segment koji će stručno da pomogne da takmičenje bude zabavno i da se istaknu najbolji đaci i profesori – ističe Blagojević.

Na naš komentar da se sa tim problemom suočavaju sva stručna društva, on odgovara: „Neka biolozi budu prvi koji su postavili to pitanje, a neka druga stručna društva daju svoje mišljenje“.

Dejan Bošković, nastavnik biologije u beogradskoj OŠ „Ivo Andrić“, kaže za Danas da bi održavanje takmičenja u petom razredu i prvom srednje škole donelo više štete nego koristi za đake. On se slaže da je postojeći koncept takmičenja, koje se zasniva na pamćenju činjenica, prevaziđen i da bi ona trebalo da budu životnija i da učenici rade praktične radove.

Bojkot

Nezadovoljni reformskim potezima, članovi Aktiva profesora biologije gimnazija u Novom Sadu, Sremskoj Mitrovici i Inđiji su ranije najavili da će bojkotovati takmičenje iz biologije za srednje škole, kao vid protesta zbog položaja biologije kao nastavnog predmeta. Oni su u pismu Ministarstvu prosvete i SBD ocenili da organizacija takmičenja samo za treću i četvrtu godinu ne rešava mnogobrojne probleme, u koje su nastavnici uvučeni ishitrenom reformom.

Povezani tekstovi