Tužilaštvo za organizovani kriminal je u tom slučaju, koji se nalazi na spisku od 24 sporne privatizacije, obustavilo istragu „jer sumnje nisu dokazane“.

U razgovoru za Danas, Ilić podseća da je Univorld kupio 70 odsto kapitala Putnika za 5,4 miliona dolara uz obavezu da investira 44 miliona od čega je dve trećine trebalo da bude u brodovima. Univorld je u evropskom delu kompanije uveliko razvio posao sa river kruzerima, imao je svoja plovila za turistička krstarenja i planirao je da taj turizam razvije i u Srbiji.

Ilić podseća da je revizorska kuća KPMG potvrdila 2004. da su sve do tada ugovorene obaveze za Putnik izvršene. Ipak, Agencija na čijem je čelu tada bio Miodrag Đorđević, odlučila je da ne prihvata kao ulaganje brod „Sironu“ nakon čega je naplaćena menica od 2,2 miliona dolara.

– Pokušali smo da mirno rešimo problem, ali nije vredelo. Država je podržala tajkune koji su hteli da uzmu Putnik zbog velike imovine, pre svega ostrva Sveti Marko u Crnoj Gori. Propao je i pokušaj koji po ugovoru nije smeo da se odbije bez razloga, da se vlasništvo prenese na pouzdanog partnera, a zainteresovani su bili Hipo Alpe Adria banka, Zepter grupa, Solar International… Odbijen je i predlog za sporazumni raskid ugovora, jer su u Agenciji znali da se priprema izmena zakona o privatizaciji kojom je predviđeno da se uplaćen novac nakon poništaja kupovine ne vraća – objašnjava Ilić.

Dodaje da je zato morao da se obrati Međunarodnoj arbitraži Trgovinskog suda u Parizu, koja je potvrdila da ugovor nije trebalo da bude raskinut, ali umesto da vrati vlasnička prava, Agencija je odlučila da proda akcije Putnika.

– Kao kupac pojavila se firma Acciona, pričalo se da su je na Kipru osnovali Mišković i Beko, a oni su je nedugo zatim prodali ruskom Metropolu. Spekuliše se da su zaradili oko 50 miliona evra, to je javno izjavio Stanko Subotić tvrdeći da im je deo novca za tu transakciju on pozajmio ali da mu nije vraćeno – napominje naš sagovornik.

Kaže da je nakon tih nekoliko godina agonije želeo da se izvuče iz tog posla i čekao je da mu po nalogu Međunarodne arbitraže, država vrati uložen novac, ali to nije išlo glatko.

– Uz komplikacije, konačno je doneto rešenje o izvršenju samo jednog dela od 428 miliona dinara. Agencija je u međuvremenu podnela Privrednom sudu u Beogradu tužbu za poništaj odluke Arbitraže čime je blokirala isplatu. Pune četiri godine trajala je borba da bi tek u junu 2012. bio prenet novac, koji je od početnih osam, u momentu isplate vredeo tek četiri miliona dolara. Univorld je zbog neopravdane blokade i štete podneo zahtev za obeštećenje 2011. i taj predmet još uvek nije rešen, nalaze se na reviziji u Vrhovnom kasacionom sudu – kaže Ilić.

Dodaje da posle toliko izgubljenog novca u ovoj državi ne oseća gorčinu. „Još uvek imam želju da pomognem“, kaže, ali navodi i da je iskustvo iz te privatizacije glavna prepreka ne samo njemu nego i drugim ljudima iz dijaspore.

Epilog

Srbija još uvek nema svoju river kruz kompaniju. Agencija Putnik, nekada lider, sada je na marginama turističkog tržišta. Brod „Sirona“, koji je ostao u Beogradu, neko vreme je organizovao popularna krstarenja rekama, ali ga je u leto 2011, policija blokirala, isekli su vezove tvrdeći da je nepravilno usidren i da nešto nije plaćeno. – Platio sam koliko su tražili i prebacio „Sironu“ u Mađarsku. Ona sada odlično posluje, ima status „kraljice Budimpešte“ u konkurenciji sa preko 100 takvih brodova – kaže Ilić.

Ovaj projekat finansira Evropska unija u saradnji sa listom Danas. Sadržaj ovog projekta je isključivo odgovornost lista Danas i ni na koji način ne odražava stavove i mišljenja Evropske unije.