Er Srbija pobedila na tenderu "nacrtanom za nju" 1Aerodrom Konstantnin Veliki Arhivska fotografija Foto: EPA/DJORJDE SAVIC

Na međunarodnom tenderu za izbor avio-prevoznika za 12 linija od javnog interesa na aerodromu „Konstantin Veliki“ pobedila „Er Srbija“, baš kao što je još pri objavi tendera nagovestio naš list, pozivajući se na argumentaciju stručnjaka, koji su ocenjivali da je tender „nacrtan za ‘Er Srbiju’, a da njegove uslove ne mogu da ispune lou kost kompanije koje već lete iz Niša“.

Interesovanje je pokazalo nekoliko kompanija, ali je do završetka stigla samo jedna ispravna ponuda, avio-kompanije „Er Srbija, navelo je Ministarstvo saobraćaja. Tokom postupka nije bilo primedbi na tenderske uslove, a tender je sproveden uz poštovanje svih evropskih propisa, navelo je Ministarstvo.

Prethodno je bilo saopšteno da je ove linije predložio grad Niš, a nezvanični izvori su tvrdili da su se u izbor navodno „umešali“ ne samo Vlada, već i Er Srbija.

Letovi izabranih kompanija biće subvencionisani u periodu od 1. jula 2019. do 30. juna 2023. godine, a za tu namenu iz republičkog budžeta planirano je 1,8 milijardi dinara za tri godine, odnosno 600 miliona godišnje. Uslov za davanje državnih subvencija je da linije budu nekomercijalne.

Bojan Avramović, bivši direktor Regionalne razvojne agencije Jug, koja kroz studije i elaborate uređuje poslovanje niškog aerodroma u redovnom saobraćaju, prošlog meseca je za naš list kazao da je „potpuno siguran“ da će jedini ponuđač na tenderu za 12 subvencionisanih linija sa niškog aerodroma biti „Er Srbija“ jer, kako je naveo, kriterijumi u tom javnom pozivu, procesu ocenjivanja ponuda i ugovoru za izabranog ponuđača stavljaju u podređeni položaj sve druge avio-kompanije, a posebno loukostere.

– Čak šest ili sedam od predloženih 12 avio-linija potpuni su nonsens i manje ili više direktno konkurišu postojećim linijama u Nišu na kojima voze lou-kost kompanije. A čak i ako progutaju tu „žabu“, ove kompanije se susreću sa tenderskim kriterijumima koje može da zadovolji „Er Srbija“, a oni ne.

To je pre svega ponderisani kriterijum „povezanih letova“, na koje odlazi 15 odsto od ukupnog broja poena na tenderu, a koje loukosteri nemaju ili 15 zaposlenih u kol centru sa dokazanim iskustvom i izvršenom bezbednosnom proverom, koje oni takođe nemaju, već koriste usluge takvih centara na aerodromima – rekao je Avramović.

On je dodao da je posebno problematična odredba ugovora koje će zaključivati izabrani ponuđači u kojoj se navodi da se, ukoliko se iz bilo kog razloga u toku trogodišnjeg trajanja ugovora ne obezbede sredstva za subvencionisanje u godišnjem budžetu Srbije, ugovor otkazuje bez ikakvih posledica po naručioca, odnosno državu Srbije. Ova odredba poništava sva ugovorna prava avio-kompanija, što je problematično za loukostere, ali ne i za „Er Srbiju“, privilegovanu avio-kompaniju koja je i do sada po raznim osnovama uspešno izvlačila državni novac, zaključio je on.

Subvencionisane linije

Država Srbija će subvencionisati „Er Srbiju“ na linijama od javnog interesa: Niš-Nirnberg-Niš, Niš-Frankfurt/Han-Niš, Niš-Rim-Niš, Niš-Hanover-Niš, Niš-LJubljana-Niš, Niš-Salcburg-Niš, Niš-Bolonja-Niš, Niš-Budimpešta-Niš, Niš-Geteborg-Niš, Niš-Fridrishafen-Niš, Niš-Karlsrue-Niš i Niš-Tivat-Niš.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari