
Kako su podsetili u saopštenju, Gradska uprava grada Zrenjanina zakazala javnu raspravu o Studiji o proceni uticaja na životnu sredinu fabrike guma Linglong za petak 4. septembar 2020. godine, u 11 časova, u baroknoj sali skupštine grada.
Do 3. septembra se mogu pismeno dostavljati mišljenja i pitanja u vezi sa podnetom studijom slanjem preporučene pošiljke s povratnicom na adresu: Gradska uprava grada Zrenjanina, Odeljenje za privredu, Odsek za zaštitu i unapređenje životne sredine, Trg slobode 10, 23000 Zrenjanin. Mišljenja i pitanja je moguće predati i na pisarnici, u dva primerka.
Iz Građanskog preokreta ukazuju da su javne rasprave jedan od retkih mehanizama direktne demokratije koji stoje na raspolaganju gradjanima Srbije tokom procesa usvajanja propisa i odluka, kao i da svi gradjani imaju pravo da učestvuju na javnim raspravama i niko nema pravo da ih sprečava u tome.
Građanski preokret navodi i da Linglong planira da u sred poljoprivrednog zemljišta, blizu specijalnog rezervata prirode „Carska bara“ i neposredno pored Zrenjanina, proizvodi oko 14 miliona pneumatika godišnje, a da će mu za transport sirovina i gotovog proizvoda biti potrebno više stotina šlepera dnevno.
Ukazali su da Linglong dolazi iz Kine, zemlje u kojoj je vazduh najzagađeniji na planeti, a da, kako su naveli, gigantsku fabriku guma koju planira da izgradi u Srbiji nijedna evropska država nije želela na svom tlu.
„Planirana fabrika stvara i sekundarne opasnosti: nedavno je objavljeno da će preduzeće Šandong Jangu Huataj kemikal u Zrenjaninu graditi fabriku opasnog tributil-fosfata za potrebe svog kooperanta i partnera – kompaniju Linglong“, ukazali su aktivisti Građanskog preokreta.
Istakli su i da u slučaju hemijskog incidenta ili požara, u Zrenjaninu, pa čak ni u čitavoj Srbiji, ne postoje dovoljno brojne i opremljene snage za adekvatnu intervenciju, kao ni razradjeni mehanizmi za evakuaciju stanovništva i da je u pitanju opasnost koja prevazilazi problem jednog grada.
Aktivisti Grajanskog preokreta ukazuju i da Linglong namerava da se priključi na postojeću infrastrukturu – drumsku, elektro i vodovodnu, koje su inače u lošem stanju, a da grad Zrenjanin nema razvijene instrumente za kontrolu kvaliteta vazduha niti prečistač otpadnih voda, i da već decenijama ima problem s vodovodom, odnosno kvalitetom, količinom i pritiskom vode.
Uvid u Studiju o proceni uticaja na životnu sredinu koju je na javnu raspravu uputio Linglong može se preuzeti na adresi :
Podržite nas članstvom u Klubu čitalaca Danasa
U vreme opšte tabloidizacije, senzacionalizma i komercijalizacije medija, duže od dve decenije istrajavamo na principima profesionalnog i etičkog novinarstva. Bili smo zabranjivani i prozivani, nijedna vlast nije bila blagonaklona prema kritici, ali nas ništa nije sprečilo da vas svakodnevno objektivno informišemo. Zato želimo da se oslonimo na vas.
Članstvom u Klubu čitalaca Danasa za 799 dinara mesečno pomažete nam da ostanemo samostalni i dosledni novinarstvu u kakvo verujemo, a vi na mejl svako veče dobijate PDF sutrašnjeg broja Danas.
Nekom je mnogo krivo što će Zrenjanin konačno dobiti mega fabriku. Sva infrastruktura koja ide uz fabriku biće izgrađena. Potrošnja i struje i gasa neophodna za mega fabriku je veća od ukupno postojeće. Drago mi je da ekološki pokreti imaju šta da rade. Konačno će Zrenjanin dobiti auto put a to znači da će opstati i preživeti u budućnosti. Vlasti dolaze i prolaze Banat mora imati budućnost.
Da li si ti nepismen ili nisi procitao o cemu se radi?
Pored fabrike guraju i hemijsku industiju opasnih materija.
Pa dobro da li si ti bote normalan, krivo, pravo, bote, potrovace ljude, novo pancevo?
Dakle silom se dovodi najprljavija industrija da pobije gradjane srbije.
I to je uspeh vlade srbije, sta nije oko beograda, pa doci ce i do beograda.
Kakvi su to kriminalci i ubice i srpski glupi narod glasa za to.
Ma lepše je sedeti u kafiću i pljuckati u Begej, „filosofirati“ o životu…..,
nego raditi na njivi ili fabrici.
Procitaj clanak, pojma nemas o cemu pricas.
i taj Begej je voda 3. kategorije zagadjenosti, dakle vise nema.
Idi u kinu da vidis kako je lepo.
Evo jos informacija o tributil fosfatu ( tributyl phosphate ) koje u clanku ne pisu ( citat: z1info.rs )
Fabriku gradi Green Miles Chemicals d.o.o. Novi Sad, dok je firmu je osnovao 2018. kineski državljanin Ju Lingtao sa osnivačkim ulogom od 20 000 dinara. Plan je da fabrika će godišnje proizvodi do 6000 tona pomenute hemikalije.
Činjenice:
Tributil fosfat (TBP) je bezbojna do bledo-žuta tečnost bez mirisa. Ima široku industrijsku primenu. Komponenta je hidraulične tečnosti aviona i dodatak avionskom gorivu. Primenjuje se kao rastvarač za ekstakciju urana, plutonijuma i torijuma. Koristi se u izradi plastike i u cementnim kućištima za naftne bušotine.
Primena ove hemikalije odgovorna je za profesionalnu izloženost i zagađenje okoline. Toksična je kod gutanja i udisanja i iritira kožu. Ako se TBP pusti u okolinu, on će se čvrsto vezati za čestice prašine u vazduhu. Nevezani tributil fosfat će se razgraditi u vazduhu. Na tlu se vezuje sa česticama tla i zatim polako kreće kroz tlo i vodu i sakuplja se u živim organizmima.
TBP je 2002. bio predmet spora SAD sa Kinom, koja je Severnoj Koreji isporučila 20 tona i potencijalno omogućila proizvodnju nuklearnog oružja, isporučena količina bila je dovoljna za ekstrahovanje uranijuma i plutonijum za 3 do 5 nuklearnih bombi.
Proizvodnja velike količine TBP nosi ogroman ekološki rizik, ali još uvek nije dokazano da je jedinjenje kancerogeno, ali nosi druge zdravstvene opasnosti. Zajedno sa azotnom kiselinom, rastvor TBP-kerozina formira opasno i eksplozivno crveno ulje, a kad se TBP zagreva do razlaganja stvaraju se otrovne pare fosfornog oksida.