Foto: FoNet Aleksandar Levajkovic

Rok za dostavljanje ponuda po oglašenoj javnoj nabavci prvobitno je bio 10. april, ali je pre nekoliko dana to izmenjeno i produženo za pet dana. Očekuje se da ponuda obuhvati svih osam grupa vozila, od kojih je većina, čak 91 automobil razvrstan u tri pozicije iz kategorije niže klase i sa vrlo skromnom opremom. Po osam vozila je u srednjoj i u višoj srednjoj klasi, po jedno je „sedan“ u višoj srednjoj klasi i SUV i na poslednjem mestu je kombi sa osam sedišta.

U proseku, više od 16.000 evra ministarstvo će izdvajati po automobilu u naredne tri godine, nakon čega će vozila biti vraćena dobavljaču. Stručnjaci tvrde da je ta cena „malo previsoka“ s obzirom na to da najveći deo ponude čine niže klase vozila, za koje bi kada se kupuju, bilo potrebno od 10.000 do 12.000 evra.

Iz ministarstva ni posle tri dana nismo dobili odgovore na pitanja za koje potrebe je raspisana ta nabavka, ko će raspolagati vozilima i zašto se iznajmljuju na tri godine kada bi se kupovinom za isti novac obezbedilo vlasništvo i znatno duže korišćenje.

– Automobili sa specifikacijama iz javne nabavke mogu se naći jedino u asortimanu Fijata i Škode. Malo me buni treća pozicija iz nabavke, 20 vozila sa „hatchback“ karoserijom, pogonom na sva četiri točka i male zapremine motora, svega do hiljadu kubika. To je prilično retka kombinacija, ali se i ona može naći kod ovih proizvođača, Inače, u poslednje vreme uočava se trend nabavke na lizing ili iznajmljivanje, ali samo kada je cena te usluge niža od troškova klasične kupovine vozila – kaže za Danas Aleksandar Ugrišić, urednik sajta za automobilizam, motociklizam i nautiku Dmotion.rs, i dodaje kako je malo verovatno da se ovolika količina sa preciznom specifikacijom može naći kod jedne auto-kuće.

Uslovi nabavke, međutim, preciziraju da se od ponuđača, bilo da je reč o samostalnom nastupu ili udruživanju, očekuje da ponudom „pokriju“ sve pozicije. Prema saznanjima Danasa, čovek iz ministarstva već mesecima pregovara sa jednom od auto-kuća oko detalja ove nabavke, ali potvrdu te informacije nismo dobili.

Reč je, navodno, o kompaniji Nikom Cars iz Kragujevca, koja godinama radi sa Fijatovim vozilima. Ministarstvo nam nije odgovorilo da li je bilo razgovora i da li se već zna ko će isporučiti vozila, a Slobodan Nikolić, osnivač Nikoma, prvo je obećao da će nam informaciju dati za desetak minuta, kada proveri kod svoje službe, da bi nakon nešto više od pola sata poslao SMS da je na putu i obećao da će se danas javiti.

Ministarstvo demantovalo tvrdnje objavljene u tekstu

U nastavku prenosimo u celosti demanti Ministarstva za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja povodom informacija iznetih u tekstu:

U tekstu pod naslovom ‘Za najam automobila 1,8 miliona evra – skuplje nego da su ih kupili’, koji ste objavili u izdanju vašeg dnevnog lista od četvrtka, 4. aprila, navedeno je da je Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja ‘spremno da izdvoji 216 miliona dinara u koje je uračunat i PDV’ za ‘trogodišnji zakup 110 vozila’. Te tvrdnje su neistinite, budući da smo za trogodišnji zakup vozila zapravo opredelili 60 miliona dinara plus PDV. Ukazujemo i na činjenicu da je 90 odsto zakupljenih vozila namenjeno Inspektoratu rada, koji trenutno koristi automobile starije od 10 godina, od čega je 12 potpuno neispravno i neisplativo ih je popravljati.

U tekstu je dalje navedeno da ‘čovek iz ministarstva već mesecima pregovara sa jednom od auto-kuća oko detalja ove nabavke’, kao i da je planirano da zakupljeni automobili budu marki ‘Fijat’ i ‘Škoda’. Tako nešto je, verujemo da i sami znate, apsolutno nemoguće, imajući u vidu da u pomenutoj javnoj nabavci ne učestvuju proizvođači vozila, već firme dobavljači, te je na njima izbor automobila koji će da ponude a koji odgovara specifikacijama.

Pomenutim tvrdnjama ste vaše čitaoce dovelu u zabludu. Zadatak novinara je da javnost informiše objektivno, poštujući sve kodekse profesije.

Za razliku od nekih ranijih vremena kada se novac trošio galantno i bez zadrške, ova vlada kao prioritet ima namensko trošenje uz mere štednje. Ovakav način korišćenja vozila standard je i praksa u zemljama Evropske unije. Kupovinom novih automobila, pored sredstava za tu namenu, ministarstvo bi moralo da izdvoji i za registracije, servise, kvarove, osiguranja, gume, dok se zakupom automobila ti troškovi brišu.

U prilog tvrdnji da ovo predstavlja jednu vrstu uštede govori i podatak da je u ranijem periodu za popravku automobila marke ‘Jugo’, starog 13 godina, koji su koristili inspektori rada, bilo izdvojeno 84.000 dinara, odnosno za popravku Oktavije stare 10 godina 3.400 evra. Vreme koje su inspektori morali da potroše za menjanje guma, servise, kvarove, registracije, umesto da se bave samo svojim poslom, nije potrebno ni da pominjemo.

U svako vozilo koje zakupimo biće ugrađen GPS kako bi nadležni mogli da prate kretanje i kako bi se sprečile zloupotrebe korišćenja službenog automobila. Bezbednost zaposlenih u ministarstvu je na prvom mestu, kao i obezbeđivanje adekvatnih uslova za rad, sve sa ciljem da budu u službi svih građana Republike Srbije.“

 

 

Povezani tekstovi