Na internetu skupili više od 650.000 evra 1Sa radionice projekta Crowdfunding.rs; Sve fotografije: Crowdfunding.rs

On je prikupio i do 150.000 dolara za pokretanje ili pobošljanje posla ili ideje.

Novac za svoje projekte nalazi između ostalog preko “kraudfandinga”, internet platforme za grupno finansiranje startapova. Upravo ovo tržište je, kao novi način prikupljanja novca za biznis, u regionu za četiri godine poraslo za čak 450 odsto.

Samo u 2016. godini kroz „kraudfanding“ je prikupljeno više od 650.000 evra, a u poslednjem kvartalu 2017. godine dve kampanje iz kreativne industrije uspele su da sakupe oko 300.000 dolara, podaci su plaftorme Crowdfunding.rs.

„Ne postoji tačna procena koliko ljudi koristi „kraudfanding“ za zapošljavanje i zaradu, ali je broj kampanja veliki“, kaže Vladica Jovanović iz agencije „Brodoto“. „U 2016. godini pokrenuto ih je skoro 600, ali sa različitim ciljevima. Uspešnost kampanja dosta je mala, i to je ono na čemu sada radimo – povećanje broja uspešnih kampanja. Od ukupnog broja kampanja samo 10 odsto je bilo uspešno, a podržalo ih je tek 0,5 odsto stanovništva ovog regiona. Nasuprot tome, više od petine Amerikanaca uložilo je novac u ovakve kampanje, dok je oko tri odsto njihovih sunarodnika pokrenulo svoj projekat na “kraudfanding” platformama.

Na internetu skupili više od 650.000 evra 2
Učesnici radionice Crowdfunding.rs

Agencija “Brodoto” je, zajedno sa Nemačko – srpskom inicijativom za održiv rast i zapošljavanje, prošle godine osnovala portal Crowdfunding.rs. To je program podrške razvoju modela alternativnog finansiranja za društvene preduzetnike, startapove, udruženja i pojedince, kao i za sve druge grupe koje žele da kroz “kraudfanding” prikupe sredstva za svoj rad. Program je omogućilo Nemačko savezno ministarstvo za privrednu saradnju i razvoj (BMZ) kroz Nemačko-srpsku inicijativu za održivi rast i zapošljavanje.

„Pomoć “kraudfandinga” traže ljudi koji obično ni ne žele da koriste uobičajene pristupe finansijskim sredstvima – bilo zbog problema pri dobijanju tih sredstava, bilo zbog obavezivanja zvaničnim institucijama“, objašnjava Jovanović. „Iako su češće u pitanju mlađe ekipe, digitalno obrazovane generacije, ima i izuzetaka od tog pravila. Nešto manje od 30 odsto kampanja vode žene, a na nivou zemlje nešto više od 30 odsto preduzetnika čine žene, tako da postoji prostor za veće uključivanje i jačanje ženskog preduzetništva“.

Radionice i akademija

Crowdfunding.rs organizuje radionice u Novom Sadu, Beogradu, Nišu, Novom Pazaru, Kragujevcu i Zrenjaninu i Akademiju u Beogradu. Na radionicama (za koje je rok za prijavu 11. april 2018. godine) prostor je otvoren za sve one koji žele da saznaju ključne informacije o kampanjama i da procene da li su spremni da sa svojom idejom uđu u taj proces. Akademija je namenjena timovima koji žele da ove godine lansiraju svoje kampanje. Najboljim timovima pomaže se sa pripremom videa, koncepta kampanje i podrškom tokom same realizacije.

Po ukupnoj vrednosti uspešnih kampanja u regionu prva je Slovenija, zatim Hrvatska, a Srbija je tek na trećem mestu. Iz “Brodoto” objašnjavaju koliko je vremena potrebno da se kreira uspešna internet kampanja da bi se korisnici na internetu privukli da učestvuju u finansiranju ideje:

“Statistika pokazuje da najuspešnije kampanje traju između 30 i 39 dana, ali pored tog perioda postoji i period pripreme, koji zahteva minimum šest nedelja, a u zavisnosti od toga koliko je velika zajednica ili koliko je potrebno uložiti u razvijanje zajednice i prepoznatljivosti ideje ili biznisa pre nego što se uđe u samu kampanju. Priprema može trajati mnogo duže – i do šest meseci.“

Najuspešnije globalne kampanje

Postoji rastuće interesovanje za ovu temu, u odnosu na period od pre tri – četiri godine, kada je „kraudfanding“ bio zanimljiv samo tech zajednici, od kojih je najpoznatiji primer kampanja za Startit, kaže menadžerka/direktorka iz agencije „Brodoto“. Kao i o Startitu, Danas je o većini najuspešniijih kampanja ili ideja za biznis – već pisao.

“Najuspešnije i najbrojnije kampanje vezane su za kreativnu industriju – to je uspeh Scorn igrice ili Tank Chess-a“, kaže Jovanović. „Njihov uspeh leži u tome što imaju globalno, a ne samo lokalno tržište. Pored ovakvih primera, naš fokus je na onima koji koriste grupno finansiranje da pokrenu sopstveni biznis – bilo da on ima lokalni, nacionalni ili globalni fokus. Mi smo naročito ponosni na kampanju Super baka – koje su kroz „kraudfanding“ prikupile nešto preko 6.300 dolara za pokretanje poslastičarnice u kojoj bake pripremaju domaće kolače“.

Na internetu skupili više od 650.000 evra 3

Što se tiče novca koji je potreban da se pripremi kampanja, sa portala za grupno finansiranje objašnjavaju da sve zavisi od toga koga imate u timu i koliko stvari možete da uradite bez finansijskih sredstava – vreme i tim su najvažnije kategorije, pored dobrog koncepta. Za velike kampanje preporučljivo je imati profesionalnu podršku, ali i u tim slučajevima mnogo zavisi od tipa kampanje, proizvoda i zajednice gde se kampanja plasira.

Među glavnim preprekama za preduzetnike u Srbiji, iz Crowdfunding.rs navode administraciju, poreske obaveze i pristup početnom kapitalu, jer kažu da sistem stvara prepreke radije nego da pruži podršku da se nešto ostvari.

Trikovi za neprofitne organizacije

Oni koji se bave neprofitnim sektorom, a žele da pokrenu nešto svoje put grupnog finansiranja, najbolje da se, umesto klasičnog donacijskog, fokusiraju na crowdfunding baziran na nagradama, savetuje Vladica Jovanovic.

“Svi vole da dobiju nešto za uzvrat, pa je lepo ako oni koji vas finansijski podrže za to mogu da dobiju nešto od vas za uzvrat  – majce, bedževe, ili neki drugi sadržaj ili proizvod koji neprofitna inicijativa može da obezbedi samostalno ili kroz partnerstvo“, kaže Jovanović. „Važni su i ambasadori kampanje, ljudi koji vam pomažu da izgradite kredibilitet i povećate vidljivost time što staju iza vaše kampanje, a koji su relevantni za ciljnu grupu od koje očekujete uplate i podršku“.