Petogodišnji plan poslovanja Grupacije FCA krije odgovore 1Foto: Fonet/ Aleksandar Levajković

Do isteka desetogodišnjeg aranžmana države Srbije i italijanske kompanije Fijat kojim je, krajem 2008, u Kragujevcu registrovana fabrika za proizvodnju putničkih vozila Fijat automobili Srbija (sada Fijat – Krajsler automobili Srbija)…

… ostalo je još pola godine (ističe u septembru), a domaća javnost i zaposleni i dalje ne znaju kakva će biti sudbina tog zajedničkog poslovnog poduhvata. Srpski zvaničnici, pre svega predsednik Aleksandar Vučić i premijerka Ana Brnabić, ali i čelnici Fijata i Grupacije Fijat – Krajsler automobili „mudro ćute“, pa nam ne preostaje ništa drugo nego da „gledamo u bob“, odnosno da spekulišemo, i da strahujemo, da li će Fijat da ostane, ili će, pak, već za šest meseci da ode i da ugasi nekoliko hiljada radnih mesta. Tračak nade da bi aranžman sa Italijanima mogao da bude produžen dao je predsednik Vučić, koji je 25. maja prošle godine, kada je u kompaniji Fijat – Krajsler automobili Srbija prisustvujući početku proizvodnje redizajniranog modela „fijat 500L“, obznanio da će u oktobru da započne pregovore sa menadžmentom Fijata o novom modelu automobila, odnosno o novom ugovoru. Oktobar je, međutim, prošao a kragujevački radnici još ne znaju da li su pregovore sa izvršnim direktorom Grupacije Fijat – Krajsler automobili (FCA ) Serđom Markioneom, ili njegovom zamenikom za Evropu, Afriku, te Bliski i Srednji istok – Alfredom Altavilom, počeli. Reklo bi se da nisu.

Sudeći prema procenama pojedinih analitičara realno je očekivati da Fijat ostane u Kragujevcu bar još nekoliko decenija. Kao argument navode podatak da je u fabriku u Kragujevcu, koja je jedna od najmodernijih u okviru FCA Grupacije, do sada investirano više od 1,3 milijarde evra. Ukazuju i na to da je oprema u najskupljim pogonima (Preseraj i Lakirnica) faktički nepreseljiva, a uslovi za poslovanje, pre svega jeftina, a obučena radna snaga, zatim cene energenata i dobar geografski položaj Srbije, kao i povlastice (neplaćanje poreza i doprinosa, subvencije i drugo), znatno povoljniji nego u zemljama u okruženju. U prilog očekivanjima da Fijat ostaje ovde ide i činjenica da su sindikat i menadžment kompanije Fijat – Krajsler automobili Srbija, krajem 2007, potpisali novi kolektivni ugovor, oročen na tri godine, kojim su regulisani prava i obaveze zaposlenih. Nekih pozitivnih signala, dakle, ima ipak, nema zvanične potvrde Fijata da neće kragujevačku fabriku da ponudi na prodaju.

Doduše, izvršni direktor FCA Serđo Markione izjavio je nedavno da će 1. juna biti objavljen petogodišnji plan poslovanja Grupacije za period od 2018. do 2022. godine. Početkom juna će se videti najpre da li je tim planom obuhvaćena i kragujevačka fabrika, a ako jeste, da li će da se proizvodi samo „fijat 500L“, ili će startovati proizvodnja i novog modela. Planom će, sasvim izvesno, biti otklonjene i nedoumice u vezi s tim da li će, u slučaju da kragujevačka fabrika dobije proizvodnju novog modela, iz njenih pogona paralelno izlaziti i lane redizajnirani „fijat 500L“. Uostalom, upravo je Markione svojevremeno izjavljivao da bi Fijatova gama „500“, koju čine modeli „fijat 500“ (proizvodi se u Poljskoj), zatim kragujevački „fijat 500L“ i „fijat 500X“ (izlazi iz pogona u fabrici u italijanskom mestu Kasina), mogla da prerastu u novi brend. Tim pre što, prema stručnim procenama, na platformi „fijata 500“, može da se proizvodi čak 40 različitih modela automobila. U stručnoj javnosti se, doduše, naglašava da je Fijat jedna od retkih svetskih kompanija koja i dalje proizvodi MPV modele „B“ segmenta, kakav je „fijat 500L“, ali valja istaći i da terenska verzija redizajniranog kragujevačkog „fiće“ („cross“ i „city cross“) već sada podseća na SUV ili krosover vozilo, što je, prema informacijama iz FCA Srbija, doprinelo da „500L“ na evropskim tržištima dostigne udeo u svojoj kategoriji od 22 odsto, a u januaru 2018. i rastu plasmana tog modela od pet odsto u odnosu na isti prošlogodišnji mesec.

Italijanski mediji navode da Fijat planira da u proizvodnju uskoro, pored naslednika „grande punta“, uvede i dva nova SUV-a, jedan manji i jedan veći. Onaj manji je, kao što je već najavljeno, namenjen fabrici u Pomiljanu, a da li će drugi (veći) da stigne u Kragujevac, znaće se se 1. juna, kada će biti obznanjen novi petogodišnji poslovni plan Grupacije Fijat Krajsler automobili. Nije malo onih koji, međutim, već sada smatraju da šanse da se u Kragujevcu proizvodi veći SUV (ili džip) nisu previše izgledni, te da šumadijskim radnicima ne preostaje ništa drugo nego da se nadaju nekom skromnijem modelu, ili da nastave da unapređuju „velikog fiću“, posebno njegovu krosover verziju. Prethodno bi, ipak, neko zvanično trebalo da im saopšti da će i posle septembra biti u prilici da u Kragujevcu proizvode automobile.

Novi model – argumenti za i protiv

Domaći i inostrani mediji već uveliko spekulišu koji će to novi model automobila izlaziti iz pogona kragujevačke fabrike, što je još jedan od nezvaničnih nagoveštaja da Fijat ostaje u Srbiji. U tom kontekstu pominje se da da će Fijat uskoro da lansira model koji će da nasledi „grande punto“ i da bi upravo taj novi model mogao da se proizvodi u Kragujevcu. S tim u vezi podseća se da je Fijat, u fabrici u Brazilu, već proizveo naslednika „punta“, koji se u Južnoj Americi prodaje pod imenom „argo“. Pošto se Fijatu, navodno, ne isplati da tu marku automobila transportuje iz Brazila u Evropu, proizvodnja bi mogla da bude organizovana i u Kragujevcu. Utoliko pre što će u fabrici u Poljskoj, kako se najavljuje, biti pokrenuta proizvodnja „pande“, a u onoj u Pomiljanu, kraj Napulja, proizvodnja novog malog SUV-a (bejbi džip). Argumentacija u vezi sa troškovima transporta nije, međutim, sasvim uverljiva imajući u vidu da Fijat u Kragujevcu proizvodi automobile koji se, preko Italije, transportuje na tržišta SAD i Kanade. Otuda ni razlozi za proizvodnju „brazilskog punta“ u Šumadiji ne deluje uverljivo.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari