Foto: EPA/ FILIP SINGER

Naime, nemačka novinska agencija DPA prenela je da je Folksvagen suzio izbor za premeštanje jedne Škodine fabrike iz Češke na Bugarsku i Tursku, a bugarski mediji su pak uočili naznake da bi baš njihova zemlja mogla postati domaćin fabrike ovog automobilskog giganta.

Do pre nekoliko dana u opticaju su bile i Srbija, Rumunija i Severna Makedonija, a neke od njih su proglasile i pobedu. Tako je krajem januara premijer Severne Makedonije Zoran Zaev izjavio da će „za šest meseci velika nemačka investicija veća od 100 miliona evra doći u Makedoniju“, da bi makedonski mediji to ubrzo povezali sa Folksvagenom. Ubrzo je iz nemačke kompanije stigao odgovor da odluka o lokaciji fabrike još nije doneta.

Početkom februara je predsednik Srbije Aleksandar Vučić gostujući na TV Hepi rekao da „smo mi broj jedan“ za investiciju o kojoj će biti odlučeno krajem aprila i dodao da su u opticaju dva grada u Pomoravlju ili Šumadiji.

„I Srbija i ceo region, sve bi bilo drugačije. Ako se to dogodi, nama bi BDP za godinu dana skočio u neverovatnom procentu, ja to ne smem ni da kažem koliki bi se izvoz planirao, negde oko 4,5 milijardi evra“, ocenio je Vučić.

S druge strane bugarski mediji ukazuju da je nemački predsednik Frank Valter Štajnmajer prošle nedelje posetio Bugarsku i mada zvanično nije spominjao Folksvagen, obišao je dva grada koja su kandidati za gradnju fabrike – Sofiju i Plovdiv. To možda i ne bi bilo od tolikog značaja da Štajnmajer politički ne potiče iz Donje Saksonije, pokrajine u kojoj se nalazi i Folksvagen u kome lokalna vlada ima 11,8 odsto vlasništva i 20 odsto glasačkih prava. Drugim rečima, Štajnmajer je blisko povezan za nemačkim koncernom, zaključuju bugarski mediji. Možda još i bolji signal dolaska Folksvagena u Bugarsku je to što su predstavnici nemačke kompanije viđeni kako se u Sofiji raspituju za vrtiće u kojima se govori nemački.

U novembru 2018. godine generalni direktor Folksvagena Herbert Dajs je izjavio da njegova kompanija traži lokaciju za fabriku vrednu 1,4 milijarde evra u kojoj bi se proizvodilo više Folksvagenovih brendova i u kojoj bi proizvodnja počela posle 2022. godine. Kompanija želi da prenese proizvodnju Škode Karok i Seat Ateke u novu fabriku iz fabrike u Kvsinji u Češkoj koja zapošljava 5.000 ljudi.

Zanimljivo je da je nedavno Svetska banka održala u SANU prezentaciju svog izveštaja o svetskom razvoju na kojoj je bio i bugarski ekonomista Simeon Đankov, direktor Svetske banke u odeljenju za razvojnu ekonomiju, izjavio da se nada da fabrika neće biti otvorena u Bugarskoj, jer „neće biti otvoreno više hiljada radnih mesta kako je najavljeno, već samo 1.000, pošto su Folksvagenove fabrike u svetu potpuno automatizovane“.

Ekonomista i stručnjak za investicije Milan Kovačević ističe da je odluka njihova i „niko ne može znati kojih kriterijuma su se držali prilikom donošenja odluke. Pitanje je i da li je to dobro ili loše za nas, jer postoje sumnje u to koliko će ljudi zapošljavati ta fabrika, a ne zna se ni koliko bi nas koštao njen dolazak“, napominje Kovačević.

Ekonomista Mlađen Kovačević smatra da je članstvo Bugarske u EU velika prednost zbog plasmana automobila na evropsko tržište koje je mnogo lakše iz Bugarske nego iz Srbije pošto je „neizvesno kada ćemo i da li ćemo ikada postati član EU“. Što se tiče Turske, Kovačević ističe da je tržište ove zemlje ogromno i da je to njihova prednost.

„Naše prednosti su jeftina radna snaga i subvencije po zaposlenom koje bi Folksvagen sigurno tražio s obzirom da smo ih dali i Fijatu. Možda još i imamo neke šanse s obzirom da konačna odluka nije doneta“, napominje Kovačević.

Zaobilaze nas treći put

Folksvagen je po treći put u poslednjih 30-ak godina „zaobišao“ Srbiju. Prvi put je to učinio 1990, kada je želeo da uspostavi strateško partnerstvo sa kragujevačkom Zastavom. Nemci su iz Kragujevca ipak otišli neobavljena posla, pošto su ih u Zastavi obavestili da su podaleko odmakli u formiranju zajedničke fabrike sa Fijatom. Folksvagen je odmah potom otišao u Češku i sa tamošnjom Škodom napravio bum. Drugi put je bio u martu 2008, kad je Folksvagen kako je ozbiljno najavljivano, planirao da u okolini Kragujevca napravi fabriku za proizvodnju 150.000 automobila, ali se nakon što je Fijat u septembru te godine sa Vladom Srbije ugovorio preuzimanje Zastave, ponovo povukao. Z. Radovanović

Povezani tekstovi