… potvrđuju godišnji finansijski izveštaji niškog aerodroma, koje su analizirali stručnjaci Inicijative „Ne damo niški aerodrom“, kao i sagovornici Danasa koji raspolažu podacima o ulaganju u „Konstantin Veliki“.

Ministarka saobraćaja je nedavno za naš list navela da je Srbija od 2014. do danas u niški aerodrom uložila i svih 9,8 miliona evra, ukoliko se pored direktnog ulaganja od 3,6 miliona evra, obračunaju i troškovi poslovanja Kontrole letenja Srbije i Crne Gore (SMATSA), kao i Uprave granične policije i Uprave carina, koje su „stacionirane“ na aerodromu.

– Država je ulagala u niški aerodrom isključivo pre dolaska aktuelne Vlade – 2010. i 2011. godine, i to ukupno 230 miliona dinara. Od 2014. do danas u aerodromskim dokumentima ne postoji državno ulaganje u novcu, već samo u opremi, od strane beogradskog aerodroma. Ono ukupno iznosi oko šest miliona dinara, pošto je reč o opremi staroj po 50 godina – kažu naši sagovornici.

Oni dodaju da je „nedopustivo“ da resorna ministarka ulaganje SMATSA pripisuje državi, pošto je SMATSA nezavisna, te se ne finansira iz državnog budžeta, već od avio kompanija koje joj plaćaju troškove preleta.

– Ni troškovi granične policije i carine nisu ulaganje u aerodrom. Država je samo otvorila granični prelaz na aerodromu i to je ulaganje u taj prelaz, odnosno policiju i carinu, a ne u aerodrom – kazali su oni.

Istovremeno, gradski i aerodromski dokumenti negiraju i deo tvrdnji gradonačelnika Niša Darka Bulatovića da je u aerodrom „od 2009. godine do danas iz gradskog budžeta uloženo oko 800 miliona dinara“. On je na poslednjoj sednici Skupštine grada rekao da je Grad 2009. investirao 23 miliona dinara, 2010. – 187 miliona, 2011. – 145 miliona, 2012. – 122 miliona, 2013. – 71 milion, 2014. – 20,5 miliona, 2015. – 92 miliona, 2016. – 46 milion, 2017. – 123 miliona. U prvom kvartalu 2018. uložio je 14,1 milion dinara.

Prema zvaničnim odgovorima na odbornička pitanja u Skupštini grada, izveštaju Aerodroma koji je prošlog meseca usvojilo Gradsko veće, dokumentima koje je pribavila opozicija i izjavama naših sagovornika, Grad je u tom periodu u ovu vazdušnu luku uložio oko 476 miliona dinara, odnosno upola manje od „Bulatovićeve“ cifre.

Predstavnici opozicije su precizirali da je od 2009. do 2012. Grad uložio 240 miliona dinara manje nego što je tvrdio gradonačelnik, pošto je taj iznos dobio od Republike kako bi ga prosledio aerodromu. Oni su na sednici Skupštine izneli i zvanični podatak, dobijen od Aerodroma, da je Grad 2015, 2016. i 2017. uložio „samo“ 279, 5 miliona dinara, a država „svega“ deset miliona dinara.

Skupština grada je prošlog petka većinom glasova usvojila odluku da imovinu, osnivačka prava i udeo niškog aerodroma besplatno ustupi državi, uz obrazloženje da on, uprkos tome što od 2014. beleži poslovnu ekspanziju, „nije u stanju da se sam održava i razvija“. Ovakva odluka grada, doneta na preporuku Vlade, izazvala je građanske proteste.

Poluistine

– Tačno je da je Grad 2012. uložio 92 miliona dinara, ali i da mu je Aerodrom tada i zauzvrat poklonio svoje autobuse čija je vrednost bila 70 miliona. Takođe, Niš 2017. nije uložio 123 miliona, a ove 14,1 milion, već je prošle godine od planiranih 123 miliona uložio oko 109, a neuloženih 14,1 miliona preneo u prvi kvartal ove godine, za koji nije izdvojio ništa – kažu naši izvori.