Foto: EPA-EFE/ ANDREJ CUKIĆ

Pumpadžije visinu marže kriju i saznati od njih konkretnu cifru koliko ona iznosi je nemoguća misija. S druge strane, u Udruženju naftnih kompanija Srbije kažu da oni ne računaju visinu marže od prodaje goriva jer je to stvar tržišta. Međutim, dobro obavešteni izvori Danasa bliski naftnom sektoru kažu da je predsednik Vučić u pravu kada kaže da je marža za benzin visoka.

– Gde god je konkurencija velika marža se zbog toga smanjuje. To je slučaj kod dizela. Kada je reč o benzinu čak 85 odsto količina na tržištu je iz domaće proizvodnje. Proizvodi ga Naftna industrija Srbije dok OMV benzinom sopstvene proizvodnje snabdeva svoje pumpe. Vrlo je moguće da je Vučić svojom izjavom građanima želeo da poruči da je marža koju uzimaju Rusi i Austrijanci na benzinu velika i da oni imaju mogućnost da se odreknu dela zarade, a ne država koja nema čime da puni kasu sem akcizama – smatra naš sagovornik.

Međutim, stručna javnost smatra da Vučić ne treba da se interesuje i potencira visinu marži trgovaca već da se drži onog dela za koji je država zadužena, a to su upravo akcize.

– Ako bilo ko smatra da su marže za benzin velike, a na njihov iznos direktno utiče rafinerijska prerada nafte NIS-a u Pančevu, onda benzin može da kupuje u regionu, a ne od NIS-a. S obzirom da to niko ne radi, već gotovo svi benzin na veliko kupuju od NIS-a, to jasno pokazuje da je on u okruženju znatno skuplji. Stoga ne treba sa pozicija vlasti razmišljati o maržama. S druge strane ne može se reći da sistem akciza na gorivo nije pravedan. Daleko je pravednije i bolje uvesti akcize na luksuznu robu u koju spada i gorivo u Srbiji nego primera radi uvesti poreze na penzije. Druga je stvar već na šta država troši sredstva iz budžeta – kaže za Danas Branko Pavlović, ekonomski analitičar. Prema njegovom mišljenju, najava da bi se mogla smanjiti akciza na dizel predstavlja Vučićev ustupak poljoprivrednim proizvođačima koji svakako ne spadaju u višu srednju klasu i dobro su organizovani i opremljeni za proteste i blokade.

– Veoma je moguće da Vučić želi da učini ustupak poljoprivrednim proizvođačima. Međutim i to se radi na pogrešan način jer bi mnogo bolje bilo da im se pomogne kroz direktne subvencije države nego kroz snižavanja dela akcize – kaže Pavlović.

Ekspert za strana ulaganja Mahmud Bušatlija takođe smatra da Vučić najavljuje smanjenje akcize za dizel kako bi predupredio proteste poljoprivrednika.

– Sasvim je jasno da je poljoprivrednicima potreban dizel za traktore kako bi obavljali svoje poljoprivredne poslove. S obzirom da se sa cenom goriva veoma preteralo vlast sada pokušava da ublaži novonastalu situaciju smanjenjem bar nekih akciza ne bi li sprečila proteste poljoprivrednika koji bi mogli da dovedu do novih blokada puteva. Kada već govorimo na tu temu, postavlja se pitanje zbog čega uopšte postoje akcize za gorivo koje koriste poljoprivrednici. Oni ga ne koriste kao luksuznu robu već za proizvodnju i samim tim za poljoprivrednike bi iznos akcize trebalo da bude nula – smatra naš sagovornik.

Vojislav Vuletić, ekspert za energetiku, kaže za Danas da država treba da vodi računa o akcizama i drugim dažbinama koje propisuje a nikako o visini trgovačkih marži kada je reč o gorivu.

– Mislim da predsednik Vučić ne bi trebalo da komentariše iznos marže za benzin. Visinu marže određuje cena sirove nafte na svetskim berzama a ne volja trgovaca gorivom. Ako želi da pomogne vozačima, država treba da smanji visinu akciza. Na njoj je da odluči da li će akcize smanjiti za sva goriva ili samo za dizel ili pak da ne uradi ništa od toga. Trgovačke marže treba da ostanu van domena njenih komentara i interesovanja – zaključuje naš sagovornik.