Kazna kao zločin

Ostavite komentar


  1. Kada neko siluje i ubije devojčicu od 3 godine njega treba posle nekog vremena pustiti na slobodu? Pružiti mu priliku da to ponovo uradi? Treba biti human i prema devojčicama od 3 godine koje su buduće žrtve, a ne samo prema njihovim silovateljima i ubicama, gospodine.

    1. Autor je zabrinut da manijaci koji „nemaju sta da izgube“ ne pribegnu nasilju u zatvorima, pa ih valjda treba pustiti na ulicu, da ne divljaju.

    2. U potpunosti se slazem sa vasim komentarom. U ime ljudske svesti i civilizacijskog napredka koji podrazumeva humanost , tekst promovise zrtvovanje nevinih. Jedno je prilagoditi zakonodavstvo coveku , a drugo biti milostiv prema Djavolu. Djavolu koji siluje i ubije dete treba tako naneti bol , da se ostali Djavoli POSERU od straha cim pomisle na neko slicno zlodelo. Ne postoji napredak civilizacije tamo gde se humanost poklanja Djavolima a pravo na zivot nevinih uskracuje radi te humanosti. Naprotiv , to je trijumf ludila. Posebno je pitanje koje sankcije treba predvideti za koja krivicna dela.

    3. Zašto uvek sve simplifikujete? Vi zaista mislite da autor nije svestan težine zločinca koji je izvršen u slučaju Tijane ili da ne uzima u obzir potencijalnu težinu bilo kog drugog potencijalnog zločina? Svi smo toga svesni i svima nam se plače od toga. Ovde se radi se o nečemu što je civilizacijski korak unazad koji je pak kontraproduktivan. Čitajte šta piše, izađite malo iz svog sveta 2 sa 2. Ja razumem da ste vi užasnuti, ali ovde sociolog, onde istoričar, onde pravnik, a bogami i razum kod ponekih – svi vide da sa ovim pooštravanjem kazni nešto nije u redu. Bar razmotrite to sto kažu.

      1. Sve se pojednostavljuje zato što pravda nije komplikovana, za razliku od prava. Svako MORA da snosi adekvatnu odgovornost za počinjeno. I tu su stvari najjednostavnije – ukrao si nešto, plati koliko košta; ubio si nekoga, nemaš više prava na svoj život. To je primena obligacionog u krivičnom pravu, skroz jednostavna stvar. Tako su pravila poznata – uradi šta si naumio, uhvate te i dobiješ proporcionalno. Nema skupih advokata, podmićivanja, psihijatrijskih veštačenja i ostalih zloupotreba prava. Samo čista pravda, ona kojom će žrtva ili njena porodica biti zadovoljni, da ne moraju sami da je uzimaju u svoje ruke.

      2. Slažem se sa vama, načelno, mada ste stvarno Vi simplifikovali. Imamo konkretne ubice i silovatelje. Oni su radili ono čega se svi zgražavamo a autor teksta nas na to samo podsetio. Te grozote su nekada radili dželati. Oni su kidali meso, lomili kosti i monstruozno se izživljavali … Sada to rade pomenuti silovatelji i ubice. Predlaže se da se maksimalna kazna produži, za te počinioce, na doživotni zatvor. Da se spreče novi zločini od strane istih ljudi. I to je Vama anticivilizacijski korak. Može 20 godina ali doživotna ne. Kojim argumentima Vama dokazati da nešto normalnih ljudi i dece ima PRAVO DA BUDE ZAŠTIĆENO. Zašto je doživotni zatvor anticivilizacijski, odgovorite konkretno. Čija prava i slobode ugrožava. Te ljude niko ne sme da muči u zatvoru. Oni tamo imaju viši standard života nego trećina ljudi na planeti. Ne mogu biti na slobodi jer su opasni po zajednicu. Ne sme se i ne treba im raditi u zatvoru ono što su oni drugima radili, no treba ih držati pod kontrolom. I ništa više i ništa manje. A o svrsishodnosti bilo koje represivne mere danas ne vredi trošiti reči. Ni jedna nije uspešna. Zašto, ne znam. Da li ih treba ukinuti zbog toga, naravno ne jer je potpuno besmisleno.

  2. Izuzetno upečatljivo opisano nešto nezamisluvo. No, šta od svega navedenog čeka osuđenika na doživotnu robiju danas (ako već pravite paralelu). I ono što nedostaje u ovom (i ovakvim) komentarima i stavovima, šta drugo učiniti. Posebno, kada se pogleda statistika, koliko takvih prestupnika ponavlja delo jako brzo po izlasku iz zatvora. Zbilja, zagovornici humanog tretmana počinilaca najgnusnijih dela najčešće ne vide žrtve. Da li shvatate da je počinilac, ubica i silovatelj u stvari radio dosta od onoga što ste vi nabrajali a kazna kojom se preti je doživotni zatvor. Pravedno ili nije, pitajte i žrtve, one preživele.

  3. Nedavno ste pisali o Sapolskom. U knjizi Behave jasno je objasnjeno da smo na nivou DNA bica koja vole nasije, ali ako je to pravedno nasilje. Zatvorenik dobija kaznu i potencijalnu rehabilitaciju (zar u to neko zaista veruje?) a drustvo sigurnost od takvih i zadovoljstvo osvete. Takvi smo. Sto se kaze – suocite se. Norvezani su taj nagon pobedili u sebi u slucaju jednog Brejvika (mada su napravili mogucnost da ga drze u zatvoru kao bolesnika dozivotno -sto nije po zakonu jer covek ocigledno nije lud/bolestan – takav je kakav je). Mozda bi Norvezani promenili misljenje da se desava po jedan Brejvik godisnje? Mesecno? Dnevno? Da pitamo roditelje pobijene dece sta oni misle? Da zastitimo roditelje – njih od njih? Naravno da to moze biti zloupotrebljeno ali ne menja sustinu stanja stvari. Sve moze biti zloupotrebljeno. Nemam nista protiv da se osim „Tijaninog Zakona“ uvede i „Rober-Fransoa Damjen Zakon“ za politicare u Srbiji koji su zloupotrebili polozaj ili direktno prekrsili bilo koji zakon. Ukljucujuci -narocito – privredni kriminal. I tetke iz Canade. Ta vasa „politicka/kulturna korektnost“ dovela nam je desnicu na vlast u EU i Trumpa u USA. Ona je proslost kao i istinski demokratski sistem i vrednosti o kojima pisete.

    1. @ Marina

      G-din Damjen je iskasapljen zbog potezanja noža na vladara; nije precizirano da li je ishod bila smrt ili samo povreda. Njegov čin bio je politički, tzv zločin. Kazna je bila iživljavanje neviđenih razmera, a sigurna sam da je bilo neefikasno – sećate li se Francuske revolucije? Ostalo mi je nejasno da li zagovarate da političari (posebno oni koji Vam nisu po volji) prođu isti tretman kao taj nesrećnik. Ja prva mislim da Srbiju predvode pogrešni ljudi koji treba što pre da se sklone, ali daleko adekvatnija kazna za njihov zločin je kompletna lustracija, oduzimanje nelegitimne imovine i pad u istorijski zaborav. To mi liči na civilizaciju kojoj naša država mora da teži; već imamo nasilja i kasapljenja na pretek, što istorijski, što u naše vreme.

  4. Postoje dela za koja je smrtna kazna nužna. Izvršenje mora biti „humano“, nikakvo mučenje.Divljačko mučenje zaslužuje „humanu“ smrtnu kaznu.
    Dok god se ne uvede pravilo da se nezakonito stečena imovina obavezno oduzima i da se kao kamata odredi prisilan rad, biće još više lopova, ako to već nismo svi.
    Vole bih da neki lekar proceni koliko je , nakon početka mučenja, mogao živeti ovaj nesrećni Francuz, koji je bio svetac u odnosu na svog kralja.
    Ovaj opis mi se čini i suvišan i netačan.

  5. Kišjuhas zastupa stavove (kao i njegovi idoli na levom krilu Demokratske stranke u SAD) koji se na engleskom zovu virtue signalling ili high ground-tj. stalno šalje signale o svojoj moralnoj vrlini, prosvećenosti, modernosti, odsustvu predrasuda…. Ono što je „fascinantno“ je lakoća s kojom on i slični, sve hiljade generacija unazad tretiraju kao glupe, zaostale, varvare, surove, divljake… Ako pojavu ljudi na Zemlji pratimo unazad milion godina, proizlazi da su u samo poslednjih 50 godina ljudi (i to mahom ovi iz Evrope) u pravu a sve minule generacije su bile preispoljne budale? Reče F.Niče da bi ljudi iz vremena Čezare Bordžije (kraj 15.veka), čuvenog italijanskog kondotjera, vojskovođe i plemića kojem se i Makijaveli divio i prema kojem je i napisao svog Vladaoca, bili zgranuti i „umrli od smeha“ kada bi videli današnjeg „modernog čoveka sa debelo vatiranom humanošću koji ne želi da se spotakne ni o jedan kamen“. Takva politika tzv.humnističke evropske inteligencije doneće Evropi takve strahote prema kojem će mnogo šta iz prohujalih vremena izgledati kao dečja igra.

    1. „Ako pojavu ljudi na Zemlji pratimo unazad milion godina,“ Kako ?ljudi na planeti zemlji postoje 300.000 godina.

  6. Ono što svi propuštaju da pomenu, ili pak ne znaju, je da je mnogim psiho-sociološkim studijama utvrđeno da se kriminalci (bilo koje vrste), plaše da ne budu UHVAĆENI, a o kazni ne razmišljaju (bar dok ne budu uhvaćeni, a dotle im to nimalo ne kvari san).
    Sa ovog aspekta i pribijanje na krst i nabijanje na kolac i kamenovanje imaju potpuno isti efekt kao i cijanid ili električna stolica. Ili doživotna bez mogućnosti pomilovanja. Ili kažnjavanje na 250 godina zatvora, kao u SAD. Ili kao čekanje od 20 godina na izvršenje smrtne kazne (što je, istini za ljubav i način da se eventualno utvrdi nevinost).
    Naš zatvorski sistem, kao uostalom i Američki, je primer loše prakse koja dovodi do velikog broja „povratnika“. Po meni je bitno povećanje minimalne kazne za kapitalne zločine, ukidanje „puštanja na vikend“ kojekakvim glavošečama – kao što je onaj Škorpion koji je pred kamerama vršio egzekucije, i sistem „rehabilitacije“. Da, „rehabilitacije“ – možete se smejati koliko hoćete, ali ne moraju svi biti „rehabilitovani“, a poneko se možda može vratiti u normalne tokove.

  7. Sve to gore napisano nema nikakve veze sa zatvorom! Kazna je kazna a zatvor je zatvor. Nikoga ovde ne kažnjavamo a kamo li da je to na način kako je gore napisano!
    Kad se neko osudi na kaznu zatvora, on je samo sklonjen od ulica, društva i načina života na slobodi. Niko od njih ne doživljava to što ste napisali. Sklonjeni su da bi se drugi, nedužni i nevini ljudi zaštitili a ne da bi im se tamo sipalo topljeno olovo il da bi ih konji čerečili. Tako kako neko ko je izvršio krivično delo, tako i savestan gradjanin ima pravo na život i to je i razlog da se zločinac ogradi od dobrog.
    Ako je tačno da veliki broj povratnika izvrši sličan ili teži zločin onda je to alarm za društvo na opasnost a ujedno i dokaz da njemu u tom odvojenom životu nije kletama presecan koji mišić ili možda lomljene kosti jer da je to radjeno ne bi se vraćao na starom!
    Tijanin zakon, nema ama baš nikakve veze sa vašim tekstom i to je samo jedan korak ka zaštiti nedužnih! AKO SE S TIM ZAKONOM, SPASI SAMO JEDAN ŽIVOT, MOŽEMO SMATRATI DA SMO KAO LJUDSTVO IMALI USPEHA U ZAŠTITI DETETA. Kad god vam padne na pamet da kritikujete strogoću, krenite mišljenjem od drage vam osobe koja bi mogla biti žrtva istog tog zločinca kojeg branite. Ko je dobrih ni pravednih misli i dela, nema se čega bojati.
    Hvala.

Ostavite komentar


Dijalog

Zašto (ne) izaći na izbore? 10

Zašto (ne) izaći na izbore?

Koalicija "Srbija protiv nasilja" se raspala i ostavila preko 900 hiljada birača, koji su za njih glasali na decembarskim izborima sa dilemom da li da glasaju ili bojkotuju predstojeće beogradske i lokalne izbore.

Naslovna strana

Naslovna strana za 4, 5. i 6. maj 2024.
Galerija

Pretplati se i postani deo Kluba čitalaca Danasa

Klub čitalaca Danasa je zajednica pretplatnika na dnevni list Danas kojima je, pored ekskluzivnog pristupa novinama u PDF formatu veče pre nego što se štampano izdanje nađe na trafikama, dostupna i celokupna arhiva lista onlajn. Članska kartica obezbeđuje i preko 50 popusta naših partnera, kao i pozivnice za naše događaje i akcije.

Marko Nastić, di džej

Tokom svih ovih godina čitajući Danas naučio sam šta predstavlja nezavisno novinarstvo i koliko je to danas veoma retko.