Zašto ovo pominjem? Zato što su svi zaboravili da je SFR Jugoslavija (deco, nekada je postojala takva zemlja) imala šest „Kanadera“ C-215 i bili su od velike koristi. Jedan je pao, jedan je kanibalizovan za delove, a četiri su bila prodata Grčkoj 1997. godine; uz njih je išlo 13 rezervnih motora i 3500 raznih rezervnih delova. Cijena? Prava sitnica: 24,5 miliona dolara, što bi rekli u Alan Fordu. Ti su se avioni u trenutku raspada SFR Jugoslavije našli u Tivtu, pak su prebačeni na Batajnicu, a odatle stidljivo izvezeni Grcima sa lažnim oznakama i registarskim brojevima, sve leteći ispod radara. U Grčkoj je posle izbio skandal, jer je ispalo da je proizvođač, kanadska firma „Bombardier“ za 14 miliona nudila četiri novija modela (C-415). To se vuklo po sudovima, avioni su godinama propadali, pa se sve lepo zaboravilo, po levantinskim običajima: ko je klepio – klepio.

A ko je u SR Jugoslaviji klepio? Te je avione prodala – po urednim ovlašćenjima – firma „Target“ iz Kneza Miloša, prodavnica sportskog i lovačkog oružja, vlasnik Bruno Vlahović, bivši radnik SDB (upoznao sam ga jednom davno); najskuplje što su prodali pre tih aviona bile su lepe kranjske dvocevke. Iza celog posla bila se nadvila zlokobna senka Milana Milutinovića; ako se neko seća, on je bio „predsednik“ SR Jugoslavije, a pre toga istovremeno ministar spoljnih poslova i ambasador u Atini. Avione je JRViPVO nekako teslimio JAT-u; JAT je gunđao da nema para; a ko je tada (1992-1995) imao? „Kanader“ je skup za održavanje i (naročito C-215) težak za letenje; Crnogorcima su, međutim, bili od koristi – dok su bili u Tivtu. Hrvati su sebi kupili nove i od velike su im koristi svakoga leta.

„Kanader“ može da se puni sa veće reke i sa većeg akumulacionog jezera: treba mu 2000 metara uzduž i 70 metara popreko. Takvih vodenih površina ima oko mesta najnovijih letošnjih požara u Srbiji. Milana Milutinovića nikada niko nije pitao za to, kao ni Bruna Vlahovića; jeste „Vreme“ u jednom trenutku 2002, ali nisu dobili komentar. Vuk je pojeo magarca, a Peđa Marić i njegovi vatrogasci neka vide šta će. Da su te avione sačuvali, bili bi se isplatili višestruko: imali su obučene posade, rezervne delove i sve što treba.

Ko je uzeo pare?