74. Kanski festival: Glamur i zvezde opet na Kroazeti 1Foto: EPA-EFE/ FRANCK ROBICHON

Posle prošlogodišnje pauze zbog pandemije, kada je Kroazeta prvi put u svojoj istoriji ostala prazna, a zgrada „Pale de festival“ bila pretvorena u smeštaj za beskućnike, jedan od najglamuroznijih praznika filma, sa najbogatijom listom holivudskih zvezda koje se ovde okupljaju, i preko pet hiljada akreditovanih novinara i TV ekipa iz sveta koje stižu u Kan, ove godine vraća se svom tradicionalnom izdanju.

Kako su na konferenciji za novinare izjavili selektor Tjeri Fremo i direktor Pjer Leskur, 74. festival svečano će biti otvoren 6. jula dramom- mjuziklom „Anet“, francuskog scenariste i reditelja Leosa Karaksa, i u 12 festivalskih dana (do 17. jula), u Glavnom takmičarskom programu biće prikazana 23 ili 24 filma.

O najboljim ostvarenjima odlučivaće žiri kojem predsedava slavni američki reditelj Spajk Li (2018. osvojio je kanski Gran pri sa filmom „BlacKkKlansman“, a on je prvi crnac na čelu glavnog žirija u istoriji ovog festivala), dok će počasna „Zlatna palma“ za životno delo biti uručena Džodi Foster, glumici koja je obeležila svetski film.

Prema rečima Fremoa, 2020. godinu u Kanu obeležili su velika melanholija i nostalgija, ali se, na sreću, lepota života i umetnosti polako vraćaju.

Policijski čas u Francuskoj, kako je naveo, biće na „snazi“ do 13. juna, svi gosti festivala moraće da se testiraju svakih 48 sati, neće biti ceremonijalnih zagrljaja i ljubljenja na crvenom tepihu i prilikom ulaska u festivalsku palatu, a biće i manje posetilaca nego prethodnih godina, dok će za turiste biti obezbeđen bioskop na plaži.

– Tokom ovogodišnje selekcije koja je trajala godinu i po dana, video sam oko hiljadu devet stotina novih naslova, i moram da izrazim žaljenje zbog svih onih filmova koje nismo mogli da selektujemo. Bila nam je potrebna određena kvota prikazivanja filmova za žiri, a to su četiri naslova dnevno. Ali, i ove godine imamo vrlo aktuelnu i internacionalnu selekciju – videli smo filmove u kojima ljudi nose maske, drame u kojima reditelji koriste moć filma da se predstave kao uzbunjivači, priče o autoritarnim političarima, pitanjima identiteta, socijalnoj i pravnoj nejednakosti, krijumčarenju oružja, pandemiji, prenaseljenosti planete, i svemu onome što ovaj naš svet predstavlja. A videli smo i sjajne dokumentarce koje Kan mora da ima u svojoj selekciji. Ideja da u trenu možemo da izgubimo sve, kako nam je pokazala pandemija, uticala je na autore stvarajući neku vrstu filmske groznice, pa su mnogi od njih, naročito oni mlađe generacije, napravili filmove sa puno lepote, poezije i vitalnosti – rekao je Fremo.

Jedan od čelnih ljudi festivala koji u svojim programima svake godine prikaže oko 1.500 filmova, i okupi gotovo isto toliko distributera i producenata iz sveta, naglasio je da se u javnosti i u medijima mnogo govorilo o umoru bioskopa.

Ali, stvarnost je pokazala da bioskop nije mrtav, i ovogodišnja selekcija će, kako je istakao, biti prikazana u četiri bioskopa, sa sto odsto popunjenosti kapaciteta.

– Moram da pohvalim odanost pojedinih autora, koji su strpljivo čekali da dođe vreme kada će Kanski festival biti održan pred publikom, i da tada premijerno prikažu svoj film, rizikujući da njihovo ostvarenje zbog jake konkurencije možda i ne uđe u selekciju. Među njima je i Nani Moreti, veliki italijanski autor, dobitnik „Zlatne palme“ 2001, i predsednik glavnog žirija 2012, koji nam je svoj novi film „Three Floors Up“ pokazao još prošle godine, i strpljivo čekao da vidi da li će dobiti poziv za ovogodišnji festival – izjavio je Fremo.

Pored Nanija Moretija, na Kroazetu se vraćaju i velikani Fransoa Ozon („Everything Went Fine“), Ašgar Farhadi („A Hero“), Žak Odijar („Paris 13th District“), Pol Verhuven („Benedetta“), Ves Anderson („The French Dispatch“). Tu su i raniji dobitnici „Zlatne palme“ koji stižu sa novim filmovima, Apičatpong Verasetakul („Memoria“), Mahmat Saleh Harun („Lingui“), dobitnica kanske „Zlatne kamere“ Ildiko Enjeedi („The Story Of My Wife“), jedan od vodećih izaelskih autora Nadiv Lapid („Ahed’s Knee“)…

Zabranjeni Serebrenikov

U ovogodišnjem Glavnom takmičarskom programu je i film „Petrov ima grip“ ruskog reditelja Kirila Serebrenikova, koji je godinu i po dana proveo u kućnom pritvoru. A 2019, bez obzira na zvaničnu molbu koju je Tjeri Fremo uputio ruskim vlastima, nije mu bilo dozvoljeno da dođe u Kan i predstavi svoj film „Leto“. Trenutno jedan od vodećih ruskih reditelja i veliki kritičar Putinove vlasti može da snima u svojoj zemlji (od avgusta prošle godine je na slobodi), ali je prikazivanje njegovih filmova zabranjeno u domovini. Novo ostvarenje s kojim ulazi u trku za „Zlatnu palmu“ govori o životu u postsovjetskoj Rusiji, a glavni junak ove drame je strip umetnik koji se iznenada razboli od gripa.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari