„Nebo nad Bitefom“ zajednički je naziv za četiri izložbe koje će biti otvorene u Danu prologa, 24 sata pre zvaničnog otvaranja festivala. Prva od njih – „Bitef u RTS-u“, kojom i počinje 50. festival, prikazuje na koji način je RTS pratio i pomagao Bitef, od njegovog osnivanja.

Autor izložbe je Bojana Andrić, ali i još 50-ak radnika javnog servisa koji su istraživali arhiv RTS. Izložba u velikom holu zgrade u Takovskoj 10 smeštena je u pet prostorija za udobno porodično gledanje televizije. Prema rečima Bojane Andrić, svaka prostorija opremljena je po modi svake od pet dekada Bitefa, a izgled i sadržaj sa TV ekrana odgovara decenijama kroz koje je prošao Festival. Na njima će biti prikazivani snimci iz bogate arhive RTS-a u kojoj je sačuvana čitava istorija Bitefa. U malom holu će svakog drugog dana raditi bioskop s repertoarom pozorišnih predstava snimljenih tokom prvih dvadeset godina Bitefa, a tokom trajanja izložbe biće organizovana i tri tematska razgovora s publikom. Postavka koja predstavlja presek pet decenija Bitefa biće otvorena do 7. oktobra.

Pored izložbe u Takovskoj 10, obeležavanju pola veka festivala javni servis se aktivno pridružio i specijalnim repertoarom na programima ove medijske kuće. Od 4. septembra, svake nedelje uveče, prikazuje se po jedna kultna predstava ovog festivala, sačuvana u arhivi RTS-a.

Za ovu nedelju na programu je „San letnje noći“ sa 17. izdanja, kada je inscenaciju Šekspirove komedije priredio Teatar an der Rur iz Milhajma i poznati reditelj Robert Ćuli. Pored ovog čestog i omiljenog gosta Bitefa, i predstava koja je osvojila Specijalnu nagradu žirija, zanimljiva je i po tome što ulogu Puka u njoj igra Gordana Kosanović, naša prerano preminula glumica, inače životna saputnica Roberta Ćulija. U nedelju, 25. septembra, tokom trajanja festivala, biće prikazana predstava velikog litvanskog reditelja Eimuntasa Nekrošiusa. On je na 22. Bitef došao sa komadom „Ujka Vanja“ po drami Antona Pavloviča Čehova, u izvođenju Državnog pozorišta mladih iz Vilne (Litvanija, tada još SSSR). Na tom Bitefu predstava je osvojila Specijalnu nagradu, a Nekrošius je dobio Nagradu Politike za režiju.

Kako ja najavljeno, RTS će 50. Bitef pratiti i na do sada uobičajene načine – hronikama festivala, reportažama i intervjuima u drugim emisijama… Pored toga, neposredno pred početak 50. Bitefa, Redakcija za kulturu i umetnost premijerno će prikazati emisiju „Prostori slobode“ kao rekapitulaciju pola veka ovog festivala, oslanjajući se na svedočenja savremenika, kao i bogat audio-vizuelni arhiv RTS-a.

Umetnički direktor Bitefa Ivan Medenica kazao je da je program posveta festivalu ali i samom RTS-u, koji je, kao i Bitef, uvek išao izvan svojih mogućnosti. On je podsetio da će dan pre zvaničnog otvaranja u svojevrsnoj noći Bitefovih muzeja, nakon zgrade RTS-a, šetnja biti nastavljena ka Ateljeu 212, pozorištu u kome je Bitef osnovan i u kome je počeo svoj put, a sledeća lokacija je galerija New Moment u kojoj će biti izloženi plakati Bitefa. Ovaj agencija se tokom prethodne decenije bavila vizuelnim identitetom Festivala. Na kraju, publika se spušta do zgrade Bitef teatra, pozorišta osnovanog s ciljem da se bavi produkcijom Festivala, ali i da, tokom pozorišne sezone, prati i prepoznaje bitefovske tendencije u okviru lokalne scene izvođačkih umetnosti. Na ovom mestu biće izvedena i prva predstava u glavnom programu jubilarnog Festivala – „Kantor Downtown“, koja se bavi pitanjem istorije avangarde i njujorške nezavisne umetničke scene, reminiscencijom na komad „Mrtav razred“ Tadeuša Kantora, koja je u vremenu svoje aktuelnosti bila izvedena i na Bitefu.

Jubilarni 50. festival, koji je svojevrsna istorija evropskog i svetskog pozorišta dvadesetog i početka 21. veka, biće održan od 24. septembra do 2. oktobra.