"Bliskost više ne traži fizičku blizinu, dok fizička blizina više ne određuje bliskost": Nebojša Bradić na Joakimfestu u Kragujevcu 1Foto: Nenad Borisavljević

Četvrte festivalske večeri na 17. Joakimfestu u kragujevačkom Knjaževsko-srpskom teatru odigrana je predstava Ateljea 212 „Pristanak”, koju je po tekstu Nine Rejn režirao Nebojša Bradić.

Sala kragujevačkog pozorišta prepuna, višeminutni aplauz glumačkom ansamblu posle dvoipočasovne drame na bolnu i aktuelnu temu u javnosti, ne samo našoj, kada bliski odnosi i svi lični kontakti među ljudima odumiru, a naši životi su određeni mobilnim telefonima i internetom.

Međutim, turbulentna dinamika i turobnost njihovih života neprimetno se preliva u odnose između rivala na poslu i prijatelja, njihove sudbine se zapliću i menjaju pod paljbom kompetitivnih verzija istine.

„Pristanak”, moćna, bolna ali i zabavna drama Nine Rejn, proverava dokaze sa svake strane i dovodi grčku boginju Nemezis u savremeni kapitalistički svet, da nepogrešivo usmeri svoju pravednu srdžbu i „podeli svima ono što im pripada”.

"Bliskost više ne traži fizičku blizinu, dok fizička blizina više ne određuje bliskost": Nebojša Bradić na Joakimfestu u Kragujevcu 2
Foto: Nenad Borisavljević

– Bliskost više ne traži fizičku blizinu, dok fizička blizina više ne određuje bliskost, istakao je reditelj Nebojša Bradić u intervjuu za Bilten Jokimfesta, koji izlazi svakodnevno tokom festivala.

Po njegovom mišljenju, drama „Pristanak” opis je sveta bliskih i drugih interpersonalnih odnosa, koji umire.

– Živimo u svetu internet sastanaka zato što je veoma lako pritisnuti komandu „izbriši“, možda najlakše na svetu. Odnosi bez rizika, bez tuge, bez bola i bez nevolja postaju nova utopija. Svet koje nude virtuelni odnosi je otvoren, prilagodljiv i slobodan. To je svet mogućnosti u kome se i sama priroda odnosa drastično promenila. Promene ulaze u naš krvotok, naše krevete, dnevne sobe, stižu na trpezarijske stolove, gledaju u naše frižidere i garaže. Nema posvećenosti životu, empatije i ostvarivanja međusobnih veza, kaže Bradić.

Po njegovim rečima, opasnost od „fluidnog društva”, kako ga je nazvao sociolog Zbignjev Bauman, je u tome što ono tretira ljude kao objekte potrošnje.

Mi možemo, nastavlja on, da konzumiramo jedni druge sve dok nam se dopada proizvod. Odnosi između ljudi traju do one tačke u kojoj postoje kao „vrednost za novac”.

– Verujem da ćemo moći da se nosimo sa novim kolektivnim identitetima i novim porodicama. Da bismo to učinili, moramo da premostimo naše razlike zasnovane na religiji, naciji, rasi, polu, seksualnosti… Mi nećemo moći da živimo izolovano, moramo da razmišljamo na univerzalni način, zaključuje Bradić.

Bratić se osvrnuo i na slogan ovogodišnjeg Joakimfesta – Harmonija različitosti:

– Verujem u harmoniju različitosti i zbog toga se radujem susretu sa prijateljima i publikom u Kragujevcu. A Joakimfest vidim onakvim kakvim smo ga nekada pravili i podržavali: kao raskrsnicu preko koje može da se dođe iz sveta i kojom može da se ode u svet.

I atraktivna glumačka podela Ateljea 212: Tamara Dragičević, Jovana Gavrilović, Sofija Juričan, Bojan Žirović, Branislav Trifunović, Marko Grabež i Jelena Stupljanin doprinela je da je „Pristanak” pozdravljen od kragujevačke festivalske publike dugim i gromkim aplauzom.

Drama „Pristanak” je premijerno izvedena u londonskom Nacionalnom teatru 2017. godine.

Večeras, pete takmičarske večeri festivala na repertoaru 17. Jokaimfesta je autorska adaptacija dramaturškinje Bransilave Ilić „My name is Goran Stefanovski” u režiji Branislava Mićunovića i izvođenju Dramskog teatra iz Skoplja.

"Bliskost više ne traži fizičku blizinu, dok fizička blizina više ne određuje bliskost": Nebojša Bradić na Joakimfestu u Kragujevcu 13
Foto: Nenad Borisavljević

Pre toga, na Maloj sceni kragujevačkog Teatra, od 18 sati u okviru pratećeg programa festivala biće održano javno čitanje drame Željka Jovanovića „Tri slike starosti”. Učestvuju glumci Knjaževsko-srpskog teatra: Saša Pilipović, Jasmina Dimitrijević i Ivan Vidosavljević.

Tročlani žiri 17. Joakimfesta Željko Jovanović, pozorišni kritičar i književnik, Ana Todorović, glumica i Đorđi Jolevski, glumac dodeliće dve nagrade – Gran pri „Joakim Vujić” za najbolju predstavu u celini i Specijalnu nagradu Grada Kragujevca.

Međunarodni pozprišni festival Joakimfest (do 2020 – JoakimInterFest) osnovan je 2006. godine na inicijativu tadašnjeg direktora Knjaževsko-srpskog teatra, reditelja Dragana Jakovljevića uz podršku Grada Kragujevca.

Tadašnje uprave Teatra i Grada prepoznale su potrebu za jednim internacionalnim pozorišnim festivalom koji bi unapredio pozorišni život na ovom prostoru a kragujevačkoj publici, kao i asamblu ovdašnjeg pozorišta pružio uvid u nove teatarske tokove.

Za ovih 17 godina na Joakimfestu izvedeno je više od 150 predstava iz 25 zemalja u kojima je učestvovalo više od 700 pozorišnih stvaralaca.

"Bliskost više ne traži fizičku blizinu, dok fizička blizina više ne određuje bliskost": Nebojša Bradić na Joakimfestu u Kragujevcu 14
Foto: Nenad Borisavljević

Joakimfest se završava 12. oktobra kada će na Velikoj sceni kragujevačkog Teatra „Jokaim Vujić” u čast nagrađenih biti izvedena predstava „Boing boing” po tekstu Marka Kamelotija, reditelja Rastislava Ćopića u izvođenju Nikšićkog pozorišta.

Više vesti iz ovog grada čitajte na posebnom linku.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.