Iluzije u ogledalu stvarnosti - predstave koje komuniciraju sa publikom, ali ne podilaze njenom ukusu: Selekcija 18. Joakimfesta 1Foto: Z. S. M.

 

Međunarodni pozorišni festival Joakimfest održava se po 18. put u kragujevačkom Knjaževsko-srpskom teatru od 10. do 17. oktobra. Na 18. Joakimfestu publici u Kragujevcu po izboru selektora Miroslava Radonjića predstaviće se pozorišta iz BiH, RS, Hrvatske i Srbije.

Moto ovogodišnjeg Joakimfesta je „Iluzije u ogledalu stvarnosti”.

Selektor Radonjić naglasio je da je kao i prethodnih godina pokušao da na festival pozove umetnički relevantne predstave iz regiona ali koje nisu hermetične već ostvaruju komunikaciju sa publikom.

– To nisu predstave koje zahtevaju mnogo predznanja ili ko una koliko intelektualnog angažmana da bi se pratile, nego su u pitanju predstave koje ostvaruju komunikaciju sa publikom ali ne podilaze ukusu publike. Važno je da festival ima i takvu misiju, smatra selektor Miroslav Radonjić, kojem je i ove godine bilo zadovoljstvo da selektuje predstave za ovaj značajan festival, pogotovo što ove godina ova manifestacija „slavi svoje punoletstvo”.

Iluzije u ogledalu stvarnosti - predstave koje komuniciraju sa publikom, ali ne podilaze njenom ukusu: Selekcija 18. Joakimfesta 2
Kriterijum selektovanja predstava za Joakimfest je umetničko-estetski – Miroslav Radonjić Foto: Dragan Šaponjić

Po njegovim rečima punoletstvo ovog značajnog međunarodnog festivala obeležiće predstave koje problematizuju surovost, kontroverze, urušavanje opšteg sistema vrednosti, odsustvo elementarne ljudskosti i empatije u savremenom svetu.

– Iako je reč o neveselim, upozoravajućim temama, način njihovog kreativnog i umetničkog tretmana u selektovanim ostvarenjima, nudi mogućnost gledaocima da se i kroz optiku duhovitog, ironičnog, na momente i sarkastičnog otklona, suoče sa mnogobrojnim društvenim, ideološkim, istorijskim, sociološkim, porodičnim i intimnim pojavama u izuzetno turbulentnoj i, u mnogo čemu, traumatičnoj epohi, istakao je on.

Takođe, po Radonjiću, najuzbudljivije pozorište svoje ishodište pronalazi u univerzalnim kategorijama, mitovima, legendama, pričama, događajima i sudbinama neraskidivo povezanim sa današnjicom, dokazujući da su čovekova priroda i postojanje konstante koje stvaraju neophodne preduslove za razumevanje života u svim njegovim pojavnim oblicima.

– Pri tome su snovi, mašta i iluzija o „najboljem od svih mogućih svetova” najčešće u tragično-komičnom raskoraku sa realnom slikom stvarnosti, napominje Radonjić.

Iluzije u ogledalu stvarnosti - predstave koje komuniciraju sa publikom, ali ne podilaze njenom ukusu: Selekcija 18. Joakimfesta 3
Mladen Knežević, domaćin i Miroslav Radonić, selektor festivala Foto: Dragan Šaponjić

Za ovogodišnji, 18. Joakimfest on je odabrao šest predstava:

San o zavičaju

Ivan Velisavljević, režija: Milan Nešković, Narodno pozorište Niš

Po drami „Svrati, reče čovek”, sa podnaslovom „San o zavičaju”, Milan Nešković je sa autorskom ekipom i ansamblom niškog pozorišta scenski uobličio efektnu priču o povratku malog čoveka-marginalca sa velikim snovima iz dalekog sveta u okrilje provincije, čija nostalgično-melanholična atmosfera biva naglašena setnim tonovima neostvarenih ambicija i promašenih života u kafanskom ambijentu začinjenom opijajućim alkoholnim isparenjima i hipnotišućom muzikom Šabana Šaulića, naveo je Radonjić u svojoj selektorskoj eksplikaciji.

Bilo jednom na Brijunima

tekst i režija: Kokan Mladenović, Kreativna produkcija „Joca Art“, Centar za kulturu Svilajnac i Bitef teatar, Beograd

Polazeći od istorijskih činjenica o susretu bračnog para Broz sa Elizabet Tejlor i Ričardom Bartonom na Brionima, početkom sedamdesetih godina dvadesetog veka, a povodom snimanja filmskog ratnog spektakla „Sutjeska“, Kokan Mladenović pravi neskriveno nostalgični omaž zemlji koje više nema, ali i kritički sagledava ideološko-političke zablude koje su, izvesno, bile jedan od razloga njenog nestanka. Istovremeno, on zajedno sa četvoro sjajnih glumaca, problematizuje pitanje identiteta i nametnutih uloga u složenom društveno-istorijsko-kulturološkom kontekstu.

Alabama

Davor Špišić, režija: Dario Harjaček, Kazalište Virovitica (Hrvatska)

Komad jednog od najznačajnijih dramskih pisaca u regionu može se definisati kao tematsko-žanrovski spoj crne komedije, porodične drame, angažovanog teksta sa primesama sociološko-psihološke studije o klasnom nasilju, u čijem središtu jeste, nažalost, surovo aktuelan motiv masovnog ubistva koje je u tržnom centru u mestašcu u Alabami počinio maloletnik. Radnja predstave odigrava se u Hrvatskoj, deset godina nakon zločina, gde majka čuvajući pepeo sina-ubice, uspostavlja sa njim duhovnu vezu i ne prepušta ga spokoju onostranog sve do trenutka konačnog oprosta.

Što na podu spavaš

po istoimenom romanu Darka Cvijetića, dramatizacija: Kokan Mladenović, Mina Petrić, Darko Cvijetić, Dubravko Mihanović i ansambl predstave, režija: Kokan Mladenović, Srpsko narodno pozorište Novi Sad, Gradsko dramsko kazalište „Gavela”, Zagreb (Hrvatska), Narodno pozorište Sarajevo i MESS, Sarajevo (Bosna i Hercegovina)

Potresna, intimna i nadasve emotivna ispovest Darka Cvijetića o najskorijem, krvavom sukobu na prostorima bivše Jugoslavije, poslužila je autorskoj ekipi da na sceni oživi moćnu, katarzičnu, opominjuću i umetnički vrednu predstavu. Kuriozitet ove regionalne koprodukcije sadržan je u tome da glavnu ulogu naratora i aktera igra Darko Cvijetić, koji je u vrlo zahtevnom zadatku i glumačkom izazovu, odoleo primamljivoj mogućnosti scenske patetike i sa nadahnutim partnerima ispričao veliku, istinsku i antiratnu pripovest.

Hasanaginica

Ljubomir Simović, režija: Dušan Tuzlančić, Gradsko pozorište „Semberija” Bijeljina i Narodno pozorište Republike Srpske, Banja Luka (Republika Srpska – Bosna i Hercegovina

Vešto izbegavajući nepotrebne rediteljske egzibicije, Dušan Tuzlančić je uz svesrdnu pomoć odličnog glumačkog ansambla, dosledno, precizno, nadahnuto i sa više nego očiglednim poštovanjem pisca, postavio na scenu dramski tekst koji na suptilan, suveren i stilski prefinjen literarno-dramaturški način ilustruje sudbinu žene koja zbog tragičnog nesporazuma prouzrokovanog rigidnim patrijarhalnim običajima i zakonima, doživljava neumitni kraj.

Naš razred

Tadeuš Slobođanek, režija: Jasmin Novljaković, Gradsko dramsko kazalište „Gavela”, Zagreb (Hrvatska)

Sada već kultni komad Tadeuša Slobođaneka o užasnim događajima i ogromnom zločinu u Drugom svetskom ratu, koji su počinili Poljaci nad sugrađanima Jevrejima u jednom malom mestu u ovoj zemlji, upečatljivo i potresno oslikava lažnu iluziju o ljudskoj toleranciji i surovost i nehumanost u ekstremnim uslovima, kada pojedinac pokazuje svoju iskonsku prirodu i karakter. Zagrebačka predstava u svakom aspektu pozorišnog čina doseže do univerzalnih značenja i nesumnjivih umetničkih kvaliteta, završio je Radonjić svoje obrazloženje o predstavama pozvanim na keagujevački Međunarodni pozorišni festival

Osnovni kriterijum selektovanja predstava za Joakimfest, po njemu, je umetničko-estetski.

– Ovaj izbor, na relevantan način pokazuje trenutno stanje u pozorištu u našem regionu. To su predstave koje govore o vrlo aktuelnim događanjima, poput baš bolno aktuelne „Alabame” Davora Špišića koji je taj tekst o masovnom ubistvu koje je počinio maloletnik napisao pre tri godine i koja nam govori da sve ono što je ste „pozorišna iluzija” se ogleda u ovom „ogledalu stvarnosti”, zaključio je selektor Radonjić.

Po njegovom mišljenju selektovane predstave su žanrovski izrazito raznolike.

U okviru pratećeg programa 18. Joakimfesta 11. oktobra održaće se promocija knjige „Joakim Vujić – sabrane drame” koje je u izdanju Sterijinog pozorja priredila Isidora Popović i dva dana kasnije promocija monografije „Milan Gutović” autorke Tatjane Nježić.

Po predlogu selektora Miroslava Radonjića u čast nagrađenih ansambl domaćina festivala Knjaževsko-srpski teatar odrigraće predstavu „Uobraženi bolesnik” koju je u kragujevačkom pozorištu p slavnom Molijerovom tekstu režirao Đorđe Nešović.

„Bure Baruta” u režiji Gorčina Stojanovića premijera u novoj sezoni Teatra u Kragujevcu

Direktor Knjaževsko-srpskog teatra Mladen Knežević, podsetio je da danas, u četvrtak, 7. septembra počinje sezona u kragujevačkom pozorištu izvođenjem predstave „Uobraženi bolesnik” koju je po Molijerovom tekstu režirao Đorđe Nešović.

On je naglasio da je ansambl KST-a već počeo sa probama na novoj predstavi „Bure baruta” Dejana Dukovskog koju u kragujevačkom pozorištu režira Gorčin Stojanović.

Iluzije u ogledalu stvarnosti - predstave koje komuniciraju sa publikom, ali ne podilaze njenom ukusu: Selekcija 18. Joakimfesta 4
Direktor KST-a Mladen Knežević najavio projekte za novu sezonu u kragujevačkom pozorištu Foto: Z. S. M.

Teatar je i u 2023. godini deo manifestacije Dani Srpske u Srbiji, pa kragujevačka publika 21. septembra može da pogleda monodramu „Jefimija”, u izvođenju Gradskog pozorišta iz Trebinja.

Povodom jubileja – obeležavanja 200 godina od rođenja kneza Mihaila Obrenovića kao deo centralne svečanosti grada Kragujevca koja će se održati u Narodnom muzeju Šumadije 16. septembra, ansambl Teatra izvešće dramski prikaz „Knežev zapis”, Vladimira Đorđevića, u režiji Mladena Kneževića.

Kragujevačko pozorište ovog meseca učestvuje i na festivalu „Bucini dani” sa predstavom „Rasvetljavanje slučaja serije ubistava trovanjem u Ćuprijskom okrugu sedamdesetih godina 19. veka”, koja će se odigrati 27. septembra u Aleksandrovcu.

Više vesti iz ovog grada čitajte na posebnom linku.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari