Izložba „Silent Recovery“: Dve godine pripremana bez sredstava, a okupila je najistaknutije subotičke umetnike 1Izložba "Silent Recovery", foto: Natalija Jakovljević

Izložba tihog oporavka savremenog čoveka „Silent Recovery“, u kojoj je učestvovalo osam subotičkih umetnika, otvorena je u novom prostoru „Art Hangar“ u Velikom Radanovcu, u blizini Radanovačke šume.

Na izložbi su izlagali vizuelni umetnici: Laslo Antal (László Antal), Jelena Grujičić, Edita Kadirić, Maja Rakočević Cvijanov, Balint Sombati (Bálint Szombathy), Laura Šandor (Laura Sándor), Adrijen Ujhazi (Adrienn Újházi) i Lea Vidaković.

Oni su tokom epidemije korona virusa radili u parovima, a ceo proces nastajanja izložbe koordinirala je kustostkinja ove izložbe Nela Tonković.

Podsetila je da je trajanje izložbe bilo uslovljeno okolnostima koje je diktirala epidemiološka situacija, a početak saradnje među umetnicima je bio sveden na onlajn rad.Izložba je realizovana bez finansisjkih sredstava.

Izložba „Silent Recovery“: Dve godine pripremana bez sredstava, a okupila je najistaknutije subotičke umetnike 2
Izložba „Silent Recovery“, foto: Natalija Jakovljević

„Namera je bila da svako od ovih ljudi radi sa onim umetnikom čije delo poštuje, i da stvore nešto zajedno i zasebno, imajući u vidu rad onog drugog, kako bismo razumeli kako nas približavanje spašava“, rekla je Tonković.

Navodi da su umetnici dobili zadatak da u tri pojma definišu rad onog drugog i da su na taj način, tražeći sličnosti između njihovih dosadašnjih opusa, došli do teme ove izložbe.

„Bili smo u veoma teškoj situaciji tada, da ako zagrlimo nekoga koga volimo, da ga time ugrožavamo. I zamislili smo kako će izgledati ovaj svet nakon pandemije. Nismo želeli njome da se bavimo, nego oporavkom. Ali svi iz ličnih života i života ovog društva znamo da oporavak nije trenutna kategorija, oporavci traju, opravci su tihi, oni nas često rane, jednako kako nas rane i situacije koje nas dovedu do potrebe da se oporavimo“, objašnjava Tonković.

Prema njenim rečima, „Silent Recovery“ je trebalo da ispriča priču o mogućem životu, o onome što će uslediti posle, i da pokaže da postoji određena spona između savremene umetnosti i našeg života.

„Umetnici su se trudili da i u svojim komunikacijama i u procesu nastanka ovih radova idu za tim načelom, savremene umetnosti koja je bliska čoveku, što se vidi i iz ovih radova“, kaže Tonković.

Izložba „Silent Recovery“: Dve godine pripremana bez sredstava, a okupila je najistaknutije subotičke umetnike 3
Izložba „Silent Recovery“, foto: Natalija Jakovljević

Dodaje da je izložba je nastavila svoj put pomalo trnovito.

„Mi smo znali da kao jedna neformalna grupa nismo u prilici da zatražimo nekakav institucionalni prostor, a u tom se trenutku otvarao jedan prostor za alternativnu kulturu u Subotici „SolidGrad“, koji je u međuvremenu zatvoren, i izložba je mogla da bude i nerealizovana ove godine“, napominje.

Međutim, ona je ipak realizovana na jednom imanju, nadomak Subotice, pa je tako ono postalo dobra tačka za „Silent Recovery“, „za taj tihi oporavak savremenog čoveka, kroz naše približavanje prirodi, a to osetite i krećući se kroz ovu izložbu, da je možda to trenutak odakle možemo da počnemo taj oporavak“.

Na izložbi su predstavljeni razni eksponati, a među njima i „karlica“ koja govori o problemima žena i biološke prolaznosti, zatim o maloj botaničkoj bašti koja komunicira sa slikama divovima koji iz svojih hramova šalju poruku prirode i mira.

Publika će ovu nesvakidašnju izložbu moći da poseti do 24. septembra, a njena kustoskinja poručuje posetiocima da svako može da ponese sa sobom jedan od ovih dela u svom mentalnom muzeju.

Više vesti iz ovog grada čitajte na posebnom linku.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.