EKVFoto: Stanislav Milojkovic

U Srbiji se mešaju pojmovi. Malo ko razume razliku između autorskog prava, mehaničkog prava, između pablišinga, izvođačkog prava.

Ovde su svi zbunjeni već dugi niz godina. Pre nego što bilo ko šta uradi, čak i oni koji misle da znaju, treba da pogleda u slovo zakona – to za Danas kaže Ivan Fece Firči, bubnjar legendarne grupe EKV, čiji su gotovo svi članovi tragično i rano preminuli.

Međutim, interesovanje za bend Ekatarina Velika ne zamire. Oko autorskih prava na „korišćenje“ nasleđa grupe nedavno se digla prašina kada se Zadužbina Milana Mladenovića ogradila od konkursa „EKV: Tvoja pesma“ koji raspisuju kompanije Mascom i Tin Drum Music.

Dok Zadužbina Milana Mladenovića ističe da je kao jedini legalni i pravni naslednik zaostavštine Milana Mladenovića zaštitila žigove EKV i Ekatarina Velika u Zavodu za intelektualnu svojinu i da je ona jedina institucija koja ima prava da koristi nazive i žigove EKV ili Ekatarina Velika prilikom organizacije događaja iz oblasti kulture, takmičenja, konkursa i dodela nagrada na kojima se zvanično koristi Milanovo ime i ime grupe, iz kompanije Mascom ukazuju da Zadužbina Milana Mladenovića nije nosilac prava umetnika čije ime nosi i da je to potvrđeno i u sudskom postupku kada je nedavno sud pravnosnažno odbio kao neosnovan pokušaj Zadužbine Milana Mladenovića da zabrani Mascomu da izdaje albume EKV-a, zbog navodne povrede autorskih i interpretatorskih prava Milana Mladenovića. (Dokumenta iz sudskog postupka: prvostepenu odluku Privrednog suda u Beogradu i drugostepenu odluku Privrednog apelacionog suda, dostavljena su redakciji Danasa na uvid.)

Ivan Fece Firči ipak podržava Fondaciju Milana Mladenovića.

– I ja sam autor, tako da nemaju načina da dokažu da su autori, inače bih i ja to znao. Izlišna je svaka druga priča zato ponavljam da u potpunosti podržavam Fondaciju Milan Mladenović, a ko tvrdi suprotno – smrt fašizmu, sloboda narodu –  kaže nekadašnji bubnjar EKV-a.

Nikola Jovanović, upravnik Zadužbine Milana Mladenovića, ukazuje da Zadužbina, kao jedini nosilac Milanovih prava, nikada nije kontaktirana niti pitana za dozvolu da se ovakvo jedno takmičenje organizuje i to se radi bez njihove saglasnosti i dozvole.

– Zadužbina je zaštitila ime EKV i niko nema prava da u ime benda EKV ili u ime Milana organizuje bilo kakva takmičenja, naročito ovakva koja nemaju suštinsku vezu sa Milanom, već se ime benda i njegovo ime koriste radi sticanja lične koristi i promocije – kaže Jovanović i dodaje da Zadužbina organizuje dodelu Nagrade „Milan Mladenović“ i to je jedina nagrada koja može da nosi Milanovo ime.

S druge strane, povodom konkursa „EKV: Tvoja pesma“, Srđan Mitrić iz „Mascoma“ ističe da je apsolutno netačna insinuacija da je konkurs raspisan u ime Milana Mladenovića i grupe EKV, već da Mascom i Tin Drum Music organizuju ovaj konkurs isključivo u svoje ime.

– U pitanju je iznad svega društveno koristan konkurs čiji je osnovni cilj da pomogne muzičarima u teškom vremenu pandemije. Odrednica „EKV“ stoji kao obaveštenje zainteresovanim muzičarima o tome kakva vrsta i kvalitet muzike je potreban za učešće na konkursu i nije upotrebljena u komercijalne svrhe. Kao takvo, ovo korišćenje je potpuno zakonito, bez obzira na to što je Zadužbina samoinicijativno prisvojila oznaku EKV – kaže Mitrić.

Govoreći o pravnosnažnoj i konačnoj sudskoj odluci Mitrić objašnjava da razlog za njeno donošenje leži u tome što Zadužbina u sudskom postupku nije dokazala da je nosilac autorskih i interpretatorskih prava Milana Mladenovića za kakvu se predstavlja.

– Mascomu nije potrebna bilo kakva dozvola Zadužbine Milana Mladenovića da izdaje albume EKV-a, tim pre što Zadužbina nije nosilac ovih prava. I Tin Drum Music je imao probleme sa ljudima koji stoje iza Zadužbine. Primer je slučaj kada su, za potrebe reklamiranja proizvoda jedne velike domaće kompanije, raspolagali autorskim pravima svih članova benda (ne samo Milanovim) i zauzvrat protivpravno naplatili milion dinara. Na ovaj način su članovi benda, njihovi naslednici i Tin Drum Music, kao istinski nosilac autorskih i interpretatorskih prava dva člana EKV-a, pretrpeli štetu. Zbog toga je Tin Drum Music pokrenuo tužbu pred nadležnim sudom – kaže Mitrić i dodaje da su iz navedenih razloga podnete i krivične prijave protiv predstavnika Zadužbine zbog krivičnog dela prevare, a istraga je u toku.

I Zadužbina je pokrenula tužbu protiv pomenutih kompanija zbog reizdanja albuma Ekatarine Velike, a koje su, kako kaže, objavili na svoju ruku, bez njihove dozvole, kao i bez dozvole izdavačaa PGP RTS, koji je vlasnik snimaka.

– Mascom za ova izdanja ne plaća autorsku ili interpretatorsku naknadu, niti su sa Zadužbinom kao Milanovim naslednikom zaključili ugovor. Organizovati ovakvo takmičenje je samo pokušaj urušavanja rada Zadužbine i zbunjivanje javnosti radi lične promocije – smatra Jovanović i dodaje da su oni svedoci da se decenijama EKV zbog popularnosti pirateriše: od brojnih piratskih izdanja, reizdanja objavljenih bez dozvole i saglasnosti i uz apsolutno nepoštovanje i neplaćanje bilo kakvih prava i naknada, sve do pisanja raznih izmišljenih priča i biografija i filmova. On poručuje: „Svemu tome Zadužbina će stati na put.“

– Nastavićemo da se borimo za prava koja štitimo i konačno ćemo da uredimo katalog benda, kako bi doživeo tretman kakav zaslužuje – kaže Jovanović i napominje da su ljudi u Upravnom odboru Zadužbine ljudi iz Milanove najbliže okoline, koji jedino za cilj imaju očuvanje lika i dela Milana Mladenovića, a ne ličnu materijalnu dobit.

Mitrić s druge strane primećuje da nisu mogli ni da pretpostave da je neko otišao u Zavod za intelektualnu svojinu i kao žig registrovao reči „Ekatarina Velika“ i „EKV“.

– Žig je oznaka roba i usluga. Za registraciju jednog žiga je dovoljno samo da se popune određeni formulari i plati taksa. Ne postoji nikakvo pravno sledbeništvo koje bi određeno lice kvalifikovalo da registruje neki žig. Bukvalno svako može da registruje bilo koji žig kao svoj, osim ako je u pitanju znak koji je već registrovan ili se radi o svetski poznatoj oznaci. To se i ovde desilo. Zadužbina koja nosi ime jednog člana je odlučila da čitav bend obeleži kao svoj – ističe Mitrić i pita se da li je sledeće da se ime i prezime Milana Mladenovića registruju kao nekakva roba ili usluga ili da se na Milana stavi bar-kod.

Jovanović, pak, napominje da se dobit od autorskih prava ulaže u rad Zadužbine i podsticanje umetničkog stvaralaštva i dodelu Nagrade Milan Mladenović, i dodaje da je Zadužbinu svojim testamentom osnovala Milanova majka.

Međutim, prema tumačenju Mascoma i Tin Drum Music-a, registracija je napravljena tako da svako ako i pomisli da na bilo koji način koristi skraćenicu EKV ili naziv Ekatarina Velika za dozvolu mora da pita Zadužbinu, a izdavanje dozvole u praksi po pravilu podrazumeva plaćanje nekog novca.

– Kad smo kod novca, skrećemo pažnju da Zadužbina kao nedobitna organizacija na godišnjem nivou prihoduje više desetina hiljada evra. Pošto nagrada koju dodeljuje iznosi svega 2.000 evra (podsećamo da je samo od pomenute reklame naplaćeno 8.500 evra), postavlja se pitanje kako to da po poslednjim finansijskim izveštajima Zadužbina beleži veće rashode od prihoda – pita Mitrić.

Upravnik Zadužbine Jovanović kaže da su od poslednjih „reizdanja“ Mascoma, raznih piratskih izdanja u prošlosti, raznih cover bendova, do postavljanja materijala na Youtube, njihova autorska prava višestruko povređena.

– Puno je primera iz prošlosti. Svi imaju istu crtu, a to je sticanje profita i samopromocija na tuđe ime, rad i talenat i nemaju veze sa odavanjem počasti Milanu ili bendu – smatra Jovanović, dok Mitrić ukazuje da su u kompaniji Mascom i Tin Drum Music uvereni da cela ova kampanja ima više veze sa privlačenjem medijske pažnje nego sa bilo kakvom zaštitom prava.

– Smatramo da ovde jeste došlo do nezakonite uzurpacije i zloupotrebe prava, ali da to čine upravo oni koji su ovu hajku pokrenuli. Na kraju, ali verovatno najvažnije: najveća žrtva ovog performansa Zadužbine je, nažalost, uspomena na Milana Mladenovića – primećuje Mitrić.

Ono oko čega se ove dve strane slažu jeste značaj kultnog beogradskog rok benda za muziku i kulturu, i Jovanović podvlači da je on nemerljiv.

– Smatram da su to muzika i pesme koje su danas utkane u DNK generacija muzičara i da je EKV zajedno sa Milanom nacionalno dobro koje treba da nam služi na ponos i prema kome tako treba da se ponašamo – zaključuje upravnik Zadužbine Milana Mladenovića.

Konkurs „EKV: Tvoja pesma“ produžen do 15. novembra

Zbog velikog interesovanja za konkurs „EKV: Tvoja pesma“ rok za slanje radova je pomeren na 15. novembar, saopštili su organizatori Mascom i Tin Drum Music. Zainteresovani,a kriterijum je da prave muziku u duhu EKV, jednostavno se mogu prijaviti a pobednik će moći da snimi album u profesionalnom studiju, dok će još četvoro odabanih moći da snime izabranu pesmu.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari