Opstanak inovacije u umetnosti 1

Nagrada Vip poziva, koju dodeljuju Beogradski festival igre i kompanija Vip mobile, pripala je ove godine Branislavu Henselmanu, izvršnom direktoru Baleta BC iz Vankuvera i predsedniku Kanadske asocijacije baletskih kompanija.

Henselman će se sa Baletom BC iz Vankuvera prvi put predstaviti publici u Beogradu na otvaranju 14. Beogradskog festivala igre 24. marta, kada će mu i biti uručeno pomenuto priznanje koje BFI i Vip dodeljuju sedmu godinu zaredom istaknutim baletskim umetnicima sa ovih prostora koji deluju u svetu.

Ovaj Beograđanin svoje prvo baletsko obrazovanje stekao je u Minhenu, nakon čega je nastavio školovanje u Rambert školi baleta i savremene igre u Londonu.

– Otišao sam veoma mlad iz Srbije. U vreme kada sam živeo u Beogradu, uglavnom su me zanimale knjige, i želeo sam da postanem bibliotekar. Bilo je određene utehe u ideji da se okružim knjigama, i do današnjeg dana, knjige koje sam sakupio i dobijao su moje najveće blago. Iako sam sve vreme igrao, moja prva profesionalna težnja bila je da postanem naučnik. I tako, pre konačne odluke da krenem na konzervatorijum, studirao sam matematiku i biologiju u Minhenu, gde sam išao i u srednju školu. Na neki način, taj bibliotekar iz detinjstva i naučnik iz mladosti i dalje utiču na moje razmišljanje i moj pristup radu – kaže Henselaman.

Ipak, kada mu je ponuđeno mesto u londonskoj Rambert školi, jednom od najprestižnijih konzervatorijuma u Evropi pod tutorstvom čuvenog baletskog pedagoga Ričarda Glastona, shvatio je da je igra njegov poziv.

– Po diplomiranju, igra me je odvela ponovo u Minhen, a zatim u NJujork, gde sam imao sreću da se sretnem, radim i učim od nekih od najplodnijih umetnika i istinskih prosvetitelja u mojoj oblasti, uključujući i Mersa Kaningema. Zapravo, sve vreme me je pratila sreća! Počeo sam da studiram u Njujorku, i to paralelno igru i biznis. To me je vodilo do mog posla u Njujork Siti baletu, najvećoj baletskoj organizaciji Severne Amerike. Koreografski institut Njujork Siti baleta, gde sam radio kao umetnički kurator, takođe je i mesto gde sam upoznao Emili Molnar, umetničku direktorku Baleta BC. Moje interesovanje za mogućnosti društva i obrazovanje učinilo je da prihvatim mesto šefa edukativnih programa i programskih aktivnosti zajednice DanceEast, gde sam bio supervizor svih projekata u vezi sa igrom na celom istoku Engleske. Nakon toga, sam se pridružio Kompaniji Majkla Klarka u Londonu, kao izvršni producent. Tamo sam inicirao, producirao i organizovao turneje brojnih celovečernjih radova visokog profila, u teatrima i muzejima širom sveta – priča igrač.

Na poziv Emili Molnar 2012. godine počeo je da radi kao izvršni direktor vankuverske kompanije Balet BC.

– Balet BC je kompanija zajedničkog interesa, neverovatno talentovanih pojedinaca – naših umetnika, službenika i članova Upravnog odbora iz Kanade i ostatka sveta – svih posvećenih baletu i igri danas. Kompanija je otelotvorenje svega što me je zanimalo tokom moje karijere, najpre kao igrača, a kasnije i kao kuratora i direktora; a uvek je sve bilo zasnovano na opstanku inovacije u umetnosti. Trupa kombinuje klasični integritet sa savremenim senzibilitetom. Naš rad se zasniva na strogosti i umetnosti klasičnog baleta, a ipak se fokusira i naglašava inovaciju i trenutak koji pripada 21. veku. Radovi koje ćemo prikazati na samom otvaranju 14. Beogradskog festivala igre, odnosno koreografkinje Kristal Pajt i Šaron Ejal, potvrđuju neverovatnu raznolikost umetnika Baleta BC, dok zatvaraju publiku u magični, poetični svet suštine ljudskog izraza, koji obe umetnice mogu da uhvate na tako veličanstveni način – kaže Henselman.

On dodaje da su i Beogradski festival igre i Balet BC uspeli da se učvrste kao dve najinovativnije, dinamične i poštovane organizacije izvođačkih umetnosti na lokalnom, nacionalnom i međunarodnom nivou.

– Za mene, duboke veze sa festivalom dolaze iz zajedničkog pragmatičnog pristupa izvrsnosti u igri, rezultujući kulturnom demokratijom i društvenim – i dalje – ekonomskim razvojem i održivošću, poput svetionika dobre prakse i primera na koji način umetnost i uloga umetnika u društvu može da evoluira – zaključuje Henselman.

Više ćete biti živi

– Beograd je jako srećan što ima BFI, i što slavi njegovo 14. izdanje naredne godine. Tako da ne oklevajte, krenite – ne, potrčite! Da pogledate svaku predstavu ovogodišnjeg programa Beogradskog festival igre. Što više vidite, više ćete razumeti, a što više razumete, više ćete biti živi – kaže Branislav Henselman.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari