Oživljavanje mrtvih i pronicanje stvarnosti 1Foto: Miroslav Dragojević

… za gaženje Ustava, zakona i civilizacijskih normi – taj nas gest, u istom, odvlači od te stvarnosti muzičkim prilozima (sjajnim), dovlačenjem leša na scenu, uvlačenjem (vrlo neprijatnim) publike u radnju, ali ne da bismo od stvarnosti pobegli, nego da bismo u nju odlučnije pronikli – sumirao je u dahu svoje utiske filozof Ivan Milenković nakon predstave „Vox Dei – Građanska neposlušnost“ održane na Veliki petak u Svečanoj sali opštine Stari grad.

Skrenuvši pažnju na najupečatljivije momente komada, kada u njemu mrtvi vaskrsnu, Milenković je još dodao:

– Kada mrtav čovek, u ovom slučaju sudija Simeunović ili Oliver Ivanović, oživi, to nije nestvarno; (to je stvarnije od stvarnog). Sada već iskusnim i prepoznatljivim izrazom, brutalnim, stvara Paković ono brehtovsko jedinstvo pozorišnog izraza i gledalaca, ne dopuštajući nam da zažmurimo i sklonimo se u sebe same (jer nam je, poručuje autor, mesto drugde, ne u nama), zaključuje Ivan Milenković.

– Negde sam naslućivala jer sam znala da je politički teatar u pitanju, ali nisam mogla tačno da znam kakav će to biti poduhvat u pitanju i na koji način će on biti izveden – prokomentarisala je za Danas glumica Nataša Tapušković, dodajući da joj se predstava jako dopala

– Čitava predstava me je obuzela zato što je precizna, jednostavna i sažeta kao na dlanu – kazala je Tapušković, dodajući da „apsolutno podržava građanske proteste“, ali da veruje da bi i „druga“ publika mogla da zavoli ovaj komad.

– Čak mislim da bi i ova druga publika, koja ima bojazan i sumnju prema projektima ovakvog tipa, mogla da prihvati ovu predstavu, posebno u trenutku kada lik Predsednika Aleksandra Vučića doživi preobraćenje. Uz to još na ovaj dan – konstatovala je Nataša Tapušković.

Taj dan, to jest Veliki petak, u početku nije uopšte obećavao publiku na predstavi, niti stajaće ovacije, dugotrajan aplauz i povike bravo kojima je ona naposletku pozdravljena.

Grad je bio pust, a pola sata pre početka predstave situacija ispred zgrade Opštine Stari grad je delovala kao konspirativno okupljanje nekolicine, kao u doba rađanja hrišćanstva.

– Karta više, karta više! Ovamo, 600 dinara – imitirao je mladić tapkaroša i autoironijom pokušavao da razgali svoje malobrojno društvo ispred Opštine. Ali, baš kao i na protestima, neposredno pred početak ovog „teološko-političkog mirakla“ odjednom se pojavilo mnogo ljudi među kojima, dosta poznatih iz javnog i kulturnog života grada.

Viđeni su Teofil Pančić, Dragan Velikić, Ivan Medenica, Filip Vujošević, Nikola Đuričko….

Neposredno pre predstave Đuričko je izjavio za Danas da je već sarađivao sa rediteljem Zlatkom Pakovićem i da u predstavi igraju njegovi dobri prijatelji.

– Sarađivao sam sa Pakovićem a tu su i moji vrli prijatelj Igor Filipović, Miloš, koji je radio muziku. Živo me zanima šta su sad napravili – kazao je Đuričko. Upitan da li ga je zaintrigiralo to što je komad najavljen kao događaj u kojem bi se moglo saznati više o nedostajućoj oštrini aktuelnih protesta odgovorio je:

– Nisam se ja baš mnogo pecao na to zato što pretpostavljam da je sve to, u stvari, deo šire predstave koju ćemo gledati, kao i uvek nadam se, u obavezno poučnim komadima Pakovića – poručio je Đuričko.

– Baš na Veliki petak i treba da se desi ovako velika stvar, rekla je za Danas Nina Umićević, koja je na predstavu došla sa drugaricom.

– Uradile smo danas sve što treba, ofarbale smo jaja, mnogo su lepa, a sada smo tu gde treba da budemo i gde nam je mesto – kazala je Nina. Ona je rekla da ne zna o čemu se radi u predstavi, ali da je čula da je o aktuelnim protestima.

– Ne znam o čemu se radi u predstavi, samo sam čula da imaju veze sa protestima koji se trenutno odvijaju u Beogradu, kazala je Nina.

– Došla sam zbog Zlatka Pakovića i zbog naslova predstave – istakla je za Danas gospođa Vanja Radovanović i dodala: Volela bih baš da vidim da li će taj elemenat građanske neposlušnosti biti nekako u predstavi elaboriran i razrađen – istakla je ona.

U predstavi igraju Ivan Jevtović, Igor Filipović, operski pevač Vuk Zekić i briljantna džez pevačica Nevena Filipović. Muziku za predstavu je napisao kompozitor Miloš Nikolić, a „Vox Dei – Građanska neposlušnost“ kako je poručeno sa scene na Veliki petak – „nema kraja“.

Povezani tekstovi