Predstava „Pet života pretužnog Milutina“ podelila publiku 1

Neobičan komad „Pet života pretužnog Milutina“ (Milena Marković/ Aleksandra Milavić Dejvis), koju su igrali glumci Ateljea 212, zbog svog sadržaja, načina na koji je iscenirano zlo, ali i nespremnosti da se suočimo sa surovom istinom o nama, podelila je publiku 23.Jugoslovenskog pozorišnog festivala „Bez prevoda u Užicu.

Predstava, koju je publika ocenila, za sada, najnižom ocenom – 3.48, vodi gledaoca na fragmentarno istorijsko putovanje našim prostorom, od predturskog doba do savremenosti, tokom koga smo se klali, opijali, prežderavali i bili incestoidni, verovali u magiju, nadajući se da će nekakva relikvija mudrosti, u obliku roga, rešiti sve naše lične i društvene probleme.

Scensko poigravanje sa surovostima i podsećanjima na grehe naših otaca, glumci su igrali sa velikom energijom i bili nagrađeni velikim aplauzom.

Objasnivši da je uprava Ateljea 212 naručila od književnice komad, za koji bi ona smatrala da je komedija, dramaturg Dimitrije Kokanov, naveo je da taj tekst „veoma mnogo komunicira sa nasleđem naših narodnih epskih i erotskih pesama“.

– Taj „hod“ od 18. veka, od Turaka naovamo na našem prostoru, Milena razvija kroz sisteme ružnog, odnosno nasilnog i prljavog, ali ne bih rekao da je to posebno agresivno“, ocenio je Kokanov.

Navodeći da razume gledaoce koji su bili zbunjeni ili čak i zgroženi, Tamara Dragićević, svedoličila je o tome da su i glumci, na početku pripreme komada, takođe bili zbunjeni.

„Ne osuđujem nikoga ko je predstavom rezigniran, šokiran, postiđen ili začuđen. To je u redu i to, naravno, prihvatamo, razumemo i ne ljutimo se. I mi smo bili zbunjeni, jer nije lako prihvatiti sve to na prvo čitanje. Bavili smo se time šta je to u Mileninom tekstu što „peče“, ali iz sadašnje pozicije, pitam se zašto predstava izaziva čuđenje, pa čak i zgroženost, jer“, kako je navela „šta je to u komadu što mi ne živimo i što nam se svakodnevno ne prezentuje u medijima“.

– Ovo je „živo“ pozorište i mi tu surovu istinu ismevamo, sa njom se poigravamo. Zbog toga volimo da igramo ovu predstavu i razumemo o čemu Milena priča“, rekla je glumica i navela da su ljudi danas skloni da „idu u pozorište da bi gledali slatku komediju, ljubavnu dramu i da im bude sve lepo, ali da je to tekst Milene Marković, koja je surovo iskrena“.

– Kada igramo u Beogradu, mišljenja su takođe podeljena. Ima onih koji kažu da ne razumeju predstavu i da se čudno osećaju. Jedna gospođa je rekla da je to druga najgora predstava koju je ikad gledala, ali to je rekla sa osmehom. Ima i onih koji kažu da u Beogradu nisu gledali bolju predstavu, da je fenomenalna i genijalna. Jednostavno, tema je takva i o njoj svako ima svoje mišjenje, pa i stavove o predstavi“, navela je glumica.

Večeras, kada se završava takmičarski program, biće prikazane „Krvave svadbe“ (F.G.Lorka/Igor Vuk Torbica“), koprodukcijski projekat Garada teatra Budve i SNP Novi Sad koja, na poetski i poseban scenski način, kroz zaplete o ljubavi, braku i moralu, progovara o tradiciji i njenom uticajima na pojedinca i društvo. Sutra veče, u čast nagrađenih, glumci NP Priština iz Gračanice igraće „Strah i bedu Trećeg rajha“ (B.Breht/Boban Skerlić).

Muzičko pozorište

Knjiga „Muzičko pozoršte kao umetnička sinteza“, autora Svetozara Rapajića, profesora emeritusa na beogradskom FDU, biće predstavljena večeras od 18 časova na Maloj sceni NP Užice, a o njoj će, osim autura, govoriti prof. dr Ivan Medenica.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari