Bo GoldmanFoto: Lisa Rose / Zuma Press / Profimedia

 

Bo Goldman, jedan od najcenjenijih holivudskih scenarista, koji je dobio dva Oskara za scenarije za filmove „Let iznad kukavičjeg gnezda“ (1975) i „Melvin i Hauard“ (1980) preminuo je u utorak u 91. godini, prenosi N1.

Njegovu smrt potvrdio je njegov zet, režiser Tod Fild, ne precizirajući uzrok smrti, prenosi Njujork tajms.

Goldman se borio da preživi kao pisac dok reditelj Miloš Forman nije video njegov tekst za projekat nazvan „Shoot the Moon“, njegov prvi scenario, i oduševivši se, pozvao ga da za veliko platno adaptira roman Kena Kizija „Let iznad kukavičjeg gnezda“.

Film, sa Džekom Nikolsonom u glavnoj ulozi koji glumi buntovnog novog pacijenta u psihijatrijskoj bolnici, izašao je 1975. Goldman i Lorens Hoben, koji dele zasluge za scenario, dobili su Oskara za najbolji adaptirani scenario, film je takođe proglašen za najbolji, a Oskara je doneo i Formanu, Nikolsonu i Luiz Flečer, koja je glumila strogu i krutu medicinsku sestru Rečid.

„Čak i tada sam obesio nos“, napisao je Goldman 1981. u eseju za Njujork tajms o nesigurnostima života jednog pisca.

„Na kraju krajeva, adaptirao sam nečije tuđe delo. Da li je to stvarno bilo moje?!“, upitao je skromno.

Možda je dodatno doprinelo i to što je Kezi osudio adaptaciju.

Međutim, ako ga je ta sumnja mučila, sigurno je raspršena kada je dobio drugog Oskara za originalni scenario za „Melvin i Hauard“, direktno pisan za film.

Taj film je zasnovan na priči o životu Melvina Damara, vlasnika benzinske stanice u Juti koji je tvrdio da mu je Hauard Hjuz, u rukom pisanom testamentu, ostavio deo svog ogromnog bogatstva.

Filmski kritičar Vinsent Kenbi je u Tajmsu taj film nazvao „satiričnom ekspresijom američkog sna u završnici 20. veka“. Krug kritičara Njujork tajmsa taj film je ocenio najboljim te godine, davši Goldmanu svoju nagradu za najbolji scenario.

Goldman je radio sa rediteljem Martinom Brestom na dva filma – „Miris Žene“ (1992) i „Upoznajte Džoa Bleka“ (1998).

„Ljudi ga zovu scenaristom scenariste. Ja sam ga zvao ‘čovek sa rendgenskim ušima’, jer se savršeno sećao svake nijanse komentara nekoga od pre 50 godina – mogao je da reprodukuje ton, a razlog zašto ga je zapamtio je što je ton ispričao priču“, kazao je Brest u telefonskom intervjuu.

Goldman bi se oslanjao na ta sećanja u oblikovanju karaktera, kao što je učinio i za scenario za „Miris žene“, priču o slepom vojnom oficiru u penziji i studentu privatne pripremne škole koga je unajmio da brine o njemu, za koji je Goldman bio nominovan za Oskara. Slepog oficira igrao je Al Paćino, a Goldman je za Tajms rekao da je za njegov lik pozajmio neke delove karaktera svog oca, jednog od njegove braće i svog prvog narednika u vojsci.

Brest je rekao da je Goldman bio vešt saradnik, ne samo sa drugim scenaristima, već i sa rediteljima i drugima uključenim u proces snimanja filma.

„Sebe je smatrao filmskim stvaraocem, radije nego piscem. Bio je deo stvaranja filma“, dodao je Brest o Goldmanu.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari