Pronađena ”Madona sa detetom”, za koju se verovalo da je zauvek izgubljena 1Foto: Maximilian Dörrbecker / CC BY-SA 3.0 / Wikimedia Commons

Ne samo knjige, već i slike imaju pokatkad nesvakidašnju sudbinu. Institucija Staatliche Graphische Sammlung pri ”Pinakotekama” u Minhenu saopštila je ishod jedne gotovo kriminalističke spletke sa srećnim završetkom, odnosno nenadanim povratkom crteža ”Madona sa detetom”, za koji se verovalo da je nepovratno izgubljen.

Pre ravno 50 godina, tačnije 13. avgusta 1965. jedan posetilac, kao i jedan saradnik studijske sale ”Grafičke zbirke” su sa preneraženošću ustanovili da je crtež italijanskog slikara Đovanija Batiste Salvija, narečenog Il Sassoferrato (1609–1685), odvojen od kartonske podloge na kojoj je bio fiksiran i očigledno otuđen.

Krađa je odmah prijavljena javnom tužilaštvu.

Redak crtež je nestao bez traga.

Samo su jedan registarski broj na jednoj inventarskoj karti i jedna crno-bela fotografija podsećali na delo i bolni gubitak docnijim generacijama kuratora.

U kabinetima sveta su crteži Sosferata, koga su kao crtača 60-ih godina prošlog veka otkrili Anthony Blunt (1907–1983) i Hereward Lester Cooke (1916–1973), retki.

Većina od oko 90 poznatih crteža su pohranjeni u British Royal Collection, London.

Godine 2017. je u jednom malom mestu u blizini Ankone, gde je Đovani Batista Salvi došao na svet, bila organizovana prva izložba ovog baroknog umetnika koji je u svetskim razmerama postao poznat.

Za tadašnji katalog izložbe sa jednim esejem o crtežima Sosferata je kurator François Macé de Lépinay, uz svoj prilog, dodao jedan sken sa crno-bele fotografije ukradenog crteža, koji je objavljen u tom katalogu.


Nešto docnije, u godini 2021. Washington County Museum of Fine Arts iz Merilenda akvirirao je u Americi jednu privatnu zbirku.

U njoj se nalazio nestali Sosferatov crtež.

Lopov je bezuspešno nastojao da štogod na crtežu izmeni i time oteža identifikaciju.

Direktorka Washington County Museum of Fine Arts, Sarah J. Hall, i Daniel Fulco su odmah stupili u kontakt sa Grafičkom zbirkom u Minhenu, kao jedinim pravno legitimnim vlasnikom ovog dela.

Tako je 28. oktobra 2022. došlo do transfera ovog umetničkog dela za koje se verovalo da je zauvek izgubljeno.

Ovo delo podseća svojim šarmom na suptilne madone Rafaela Santija (1483–1520).

Sosferato je kao crtač dockan otkriven, jer su njegovi crteži u 19. veku smatrani delima iz 16. veka, iz doba visoke renesanse iz vremena Rafaela.

Sosferato je kopirao dela Peruđina, Rafaelovog učitelja.

Ovaj minhenski crtež podseća na Rafaelovu „Madonna Macintosh“ (National Gallery, London).

Državna grafička zbirka u Minhenu sa velikom radošću obznanjuje da će ovaj crtež od 13. februara 2023. biti izložen u studijskoj sali iz koje je enigmatično nestao.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari