Rasim Ljajić: Guča je mnogo više od obične manifestacije 1

Trubački Sabor u Guči godinama spada u pet najposećenijih manifestacija u zemlji ali je za Srbiju, već odavno postao mnogo više od obične manifestacije, kako zbog duge tradicije tako i zbog imidža koji ima u celom svetu.

Festival je u proteklih 56 godina, koliko festival traje, posetilo blizu dvadeset miliona domaćih i stranih gostiju, sa svih pet kontinenata, iz osamdeset zemalja, što ga čini najvećim trubačkim festivalom na svetu. Za turizam je Guča važna jer pored domaćih posetilaca okuplja i inostrane kojih u proseku ima oko dvadeset odsto. Najveći broj je onih iz naših bivših republika ali i iz Austrije, Nemačke, Bugarske, Rumunije, Francuske i Italije. Pored ostvarenih dolazaka i noćenja inostranih turista koji utiču na devizni priliv od turizma, od neprocenjivog značaja je da je Guča zahvaljujući Saboru, jednom od najvažnijih nacionalnih brendova Srbije, kao zemlje trube, postala prepoznatljiva u celom svetu – kaže za Danas Rasim LJajić, ministar trgovine, turizma i telekomunikacija, kojih će ove godine svečano otvoriti 57. Sabor trubača u Guči.

Prema rečima organizatora, prethodnih godina dali ste veliki doprinos izgradnji Doma trubača ali i promociji festivala u Guči. Da li ćete i ubuduće nastaviti da pomažete organizaciju Sabora trubača?

– Nakon 56 godina, odnosno od nastanka festivala 1961, trubači koji se okupljaju na najpoznatijoj trubačkoj manifestaciji u svetu, izgradnjom novih smeštajnih kapaciteta u Domu trubača, konačno su dobili tretman koji zaslužuju. Otvaranjem Doma trube, olakšava se sama organizacija Sabora. To je naročito važno za orkestre koji dolaze sa juga i iz istočne Srbije, a oni su najbrojniji.

Organizator Sabora je, dosad, za smeštaj trubača po hotelima u okruženju (Ivanjici, Požegi, Arilju i Čačku) izdvajao značajna finansijska sredstva, dok će ti troškovi izgradnjom Doma biti minimalni, a samim tim i prihodi veći.

U izgradnju Doma trube ukupno je uloženo šezdeset miliona dinara, od čega je Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija kroz subvencije za turističku infrastrukturu investiralo trideset miliona dinara. Ministarstvo je takođe kroz Program dodele bespovratnih sredstava namenjenih za projekte promocije, edukacije i treninga u turizmu, za organizaciju same manifestacije od 2015. do danas izdvojilo osamnaest miliona dinara.

Iako je Dom trube prevashodno pravljen za festival, ideja je da on ne bude u funkciji samo pet dana dok traje Sabor. On će raditi tokom cele godine i time dati svoj doprinos daljem razvoju Guče kao turističke destinacije. Dom će biti u funkciji sportskog turizma, rekreativnih nastava, ali će poslužiti i za organizovanje ostalih skupova što dosad u Guči nije moglo da se realizuje. S tim vezi, na destinaciji je neophodno da se uradi adaptacija i sanacija sportskog centra u Lučanima, u blizini Doma trubača, o čemu razgovaramo sa čelnicima opštine.

 Koliko je Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija uradilo na promovisanju naših najvećih festivala u inostranstvu?

– Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija svake godine svojim budžetom opredeljuje značajna sredstva za Program dodele bespovratnih sredstava namenjenih za projekte promocije, edukacije i treninga u turizmu, u okviru kojeg se finansijski podržavaju i naše najznačajnije manifestacije. Ove godine je u tu svrhu, za 97 projekata izdvojeno 115 miliona dinara. Smatramo da im, ulažući u njihovu organizaciju, pomažemo da budu vidljivi i prepoznatljivi i van naših granica.

Takođe i Turistička organizacija Srbije, koja se i bavi promocijom Srbije i turističkih proizvoda kod nas, kroz brošure, promotivne filmove i spotove permanentno promoviše manifestacije.
Da su naši festivali prepoznati potvrđuju i preporuke brojnih uticajnih medija poput BBC, Gardijan, CNN, Conde Nast, Yourope, Lonely Planet, Superbrands, na kojima je, recimo, Exit redovno istican kao jedan od vodećih evropskih i svetskih festivala.

Posebno je važno što smo naše najposećenije manifestacije, a to su pored Guče i Exita, Beer fest, Roštiljijada u Leskovcu i Nišvil u Nišu, uspeli da pozicioniramo ispred mnogih vodećih evropskih festivala sa desetostruko većim budžetima i time Srbiju učinili festivalskom prestonicom Evrope.

Međutim, svi zajedno moramo još mnogo bolje. Pored države i lokalna samouprava mora da radi na podizanju kvaliteta turističke ponude svog kraja, kako bi se prosek od 20 do 30 odsto odsto stranih turista po manifestaciji značajno popravio. Manifestacije su odavno prestale da budu samo programi zabavnog karaktera. Svojom prepoznatljivošću u svetu imaju važan uticaj na turizam i celokupan održivi ekonomski razvoj Srbije.

Srbija polako postaje “zemlja festivala”. Koliko potencijal ima “festivalski turizam” i da li će Ministarstvo nastaviti da pomaže njegov dalji razvoj?

– Srbija jeste profilisana kao zemlja festivala i mi kao Ministarstvo smo to prepoznali, a manifestacije kao turistički proizvod smo uvrstili u jedanaest najznačajnijih turističkih proizvoda za srpski turizam u Strategiji razvoja turizma RS u periodu 2016-2025.

Važno nam je da Guču i ostale naše poznate manifestacije poseti što više stranaca, jer su one savršena prilika za promociju Srbije kao turističke destinacije u svetu ali i brz način za ostvarivanje prometa jer se postepeno šire i na druge turističke proizvode. Na našim vodećim festivalima u proseku boravi oko 20 do 30 odsto stranih turista, a naš cilj je da se taj broj poveća u narednim godinama.

Manifestacije po unutrašnjosti su često nepristupačne, sa neadekvatnom infrastrukturom, nedovoljnim smeštajnim kapacitetima, u nedostatku info centara, prodavnica suvenira i sl. Sve su to sadržaji koji mogu da utiču na povećanje turističkog prometa ali za uzvrat je potrebna finansijska pomoć države.

Organizatori negde mogu da pokriju troškove same organizacije, ali da bi jedan festival poput Sabora trubača u Guči ispunio sva očekivanja i zadovoljio najviše standarde, država mora da stane iza njega, kao što je to slučaj sa Exzitom, Nišvilom…

Imajući sve to u vidu, i narednih godina, kao i dosad, nastavljamo da naše ključne brendove (manifestacije) finansijski i u svakom drugom smislu podržavamo kako bismo ih još bolje pozicionirali.

Koji festival vam je draži: Guča ili Exit?

U julu Exzit, u avgustu Guča.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari