Senzacionalistički nestanak i otkrivanje Lubardine slike 1Foto: A. Ćuk

„Slika Petra Lubarde je ovde, postoji, dakle, nije misterija, nije nestala i dakle nije ukradena“, rekao je ministar kulture Vladan Vukosavljević juče u Domu sindikata na vanrednoj konferenciji za novinare, sazvanoj zbog natpisa lista Blic, koji je objavio ranije da je ova umetnina nestala.

Usledilo je i otkrivanje Lubardine slike koja je inače smeštena u scenskoj kuli, visoko i na skelama, zbog aktuelne rekonstrukcije Dvorane Doma sindikata.

Vukosavljević je podsetio da Lubardina slika „Industrijalizacija“ nema zakonski status kulturnog dobra iako, kolokvijalno rečeno, kulturno dobro jeste svako platno ovog umetnika. Što se tiče stanja slike, ona je dobro zaštićena, kazao je ministar dodajući da su pre izvesnog vremena predstavnici Muzeja savremene umetnosti bili u Domu sindikata i podneli izveštaj u vezi sa tim. „Zašto ova slika nije proglašena kulturnim dobrom još 2014, kada se MSUB o tome izjašnjavao, nama nije poznato“, rekao je Vukosavljević i adresirao to pitanje na MSUB koji je nadležna institucija za umetnost 20. veka. Demantujući navode Blica Vukosavljević je kazao da iako takav način informisanja bi neko mogao da protumači kao uznemiravanje javnosti, on nije sklon da to tako nazove i da će u „aktu velikog milosrđa“ Ministarstvo kulture i informisanja odustati od tužbe ovog „uglednog dnevnog lista“.

Vukosavljević je rekao i da tržišna vrednost Lubardine „Industrijalizacije“ nije zvanično procenjena i da je Ministarstvo predložilo trima institucijama Narodnom muzeju, Muzeju savremene umetnosti i Kući legata da odrede svoje predstavnike i sastave komisiju koja bi to obavila. Novinarima se obratio i Igor Stanković, direktor Dvorane Doma sindikata ( zakupac tog prostora) i osnivač MCF Megakom filmsa, rekavši da će Lubardina slika ostati gde je i bila, kao i orgulje, kao i jedan od najstarijih Steinnjay klavira, a da će po završetku rekonstrukcije ovo zdanje imati velelepnu koncertnu dvoranu, pozorišnu scenu i nekoliko bioskopskih sala. Stanković je takođe skrenuo pažnju da orgulje nisu, osim helikopterom, mogle biti odnete iz zgrade u koju su inače bile ugrađene. „Prema tome, orgulje stoje i nalaze se iza zelenog najlona, konzervirane su i pronađene su sve cevi koje su vremenom otpadale.

Poslednji pokušaj njihove rekonstrukcije je bio 1988. godine i čudno mi je da, od tada, do danas niko nije pitao i zabrinuo se što im fali ceo front prednjih svirala“, konstatovao je Stanković. Upitan ko je vlasnik slike, on je kazao objekat Doma sindikata, odnosno Savez samostalnih sindikata Srbije.

U međuvremenu dvojica radnika u scenskoj kuli su isekli zaštitu na Lubardinoj „Industrijalizaciji“ i rukama uklonili jedan njen kraj kako bi se javnost umirila da je slika tu. Time su je na neki način nakratko i ugrozili jer su je izložili neadekvatnim uslovima – prašini gradilišta i nižoj temperaturi od one koja je predviđena. Senzacionalistički  nestanak slike okončan je, uslovno rečeno, senzacionalističkim načinom otkrivanja slike. Slika se ne dira rukama, već u rukavicama i njeno odmotavanje od zaštite trebalo je da se obavlja u prisustvu i uz sugestije konzervatora. 

 

Nisu idealni uslovi, ali slika nije ugrožena

„Sliku sam videla više puta u svojstvu kustosa – 2014, prvi put početkom juna meseca 2017, detaljno smo je pregledali i osim što sam tada dala svoje mišljenje o njenoj umetničko-istorijskoj vrednosti i konzervatori su sastavili izveštaj. Takođe i kada se povela reč o tome da slika nije adekvatno smeštena nakon početka rekonstrukcije u Domu sindikata. Tada je Lubardina slika bila smeštena u takozvanoj scenskoj kuli, na skelama, uvijena u višeslojnu foliju, a preko nje su scenska platna koja imaju protivpožarnu zaštitu. U tom prostoru zid sa spoljne strane je posebno izolovan tako da ne prolazi vlaga. Nisu idealni uslovi, ali slika nije ugrožena, rekla je za Danas Svetlana Mitić, kustoskinja Muzeja savremene umetnosti. 

Još jedan akt pa kulturno dobro’]

Na pitanje zašto slika nije proglašena kulturnim dobrom i zašto prilikom poslednjeg pregleda slike u dokumentaciji koju je Ministarstvo kulture stavilo na uvid novinarima stoji da tada nije otkriven njen bojeni deo, Svetlana Mitić, kustoskinja MSUB, odgovara „Rizikujete život ako želite da vidite ceo bojeni deo na toj visini i u tako skučenom prostoru. Da bi se nešto proglasilo za kulturno dobro potrebni su konzervatorski izveštaj, koji je urađen i pravna dokumentacija koju Muzeju dostavlja vlasnik dela, u ovom slučaju Dom sindikata. „Kad se dobije i taj dokument, Muzej će doneti rešenje o utvrđivanju pokretnog kulturnog dobra i tada slika uživa svu zakonsku zaštitu iako ona i sada ima prvi nivo zaštite jer je zgrada Doma sindikata od 2014. godine ustanovljena za nepokretno kulturno dobro a time i svega što se unutra nalazi.“    

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari