Simović je planina našeg pozorišta: Hasanaginicom otvoren 18. Joakimfest u Kragujevcu (FOTO) 1Foto: Nenad Borisavljević

 

Predstavom „Hasanaginica” Ljubomira Simovića koju je režirao Dušan Tuzlančić u produkciji Gradskog pozorišta „Semberija” i Narodnog pozorišta Republike Srpske, Banja Luka (RS i BiH) sinoć je u Knjaževsko-srpskom teatru otvoren 18. Joakimfest, međunarodni pozorišni festival.

Ovogodišnji festival na kome publika u takmičarskom delu može da pogleda šest predstava iz RS i BiH, Hrvatskei Srbije u izboru selektora dr Miroslava Radonjića odvija se pod sloganom „Iluzije u ogledalu stvarnosti”.

– Pozorišni festivali su mesto značajne umetničke razmene i posebnog kontakta publike i umetnika, mesto gde predstavljamo drugačije viđenje realnosti, nekad teško i turobno, nekad jasno i svetlo. Kada imate takvu razmenu sa umetnicima iz cele zemlje sigurno je da će se neke nove ideje, načini sagledavanja stvarnosti i nove estetike preliti na zajednicu u kojoj se festival održava, rekao je na otvaranju festivala Mladen Knežević, direktor kragujevačkog Knjaževsko-srpskog teatra i domaćin Joakimfesta.

On je sa ponosom istako činjenicu „da već 18 godina gradimo međunarodni pozorišni festival – Jokaimfest sa partnerima iz zemlje i sveta”, kao i „da je ovaj festival prerastao u jednu od najznačajnijih pozorišnih manifestacija u regionu”.

– Kao najstarijem pozorištu u Srbiji obaveza nam je da negujemo tradicionalnu pozorišnu umetnost ali i da donosimo savremeni pozorišni izreaz i nove umetničke tendencije, istakao je direktor Knežević.

Knežević je istakao značaj publike i istakao da će gledaoci od ove godine imati posebno mesto na festivalu jer je uvedena i treća nagrada na festivalu koju će dodeljivati žiri publike za najbolju predstavu u celini.

Selektor 18. Joakimfesta dr Miroslav Radonjić zvanično je otvorio festival „čestitajući mu punoletstvo”.

Govoreći o poziciji pozorišta u savremenom društvu, Radonjić je istakao da iako živimo u vremenu surovosti i vulgarnosti, ratova i ljudske patnje a sa medija sa nacionalnom frekvencijom smo zagađeni „vrednostima” koje vređaju inteligenciju ljudi.

– Postoje „plemenite oaze” poput ovakvih lepih i plemenitih događaja na kojima treba da počivaju sve zajednice, a Kragujevac je takvu oazu prepoznao u ovom festivalu. Sledeći ideje Joakima Vujića, po kome festival i nosi ime, doveli smo relevantne predstave koje korespondiraju sa stvarnošću u kojoj egistiramo i koje će kod publike podstaći emociju ali i kritičko razmišljanje o stvarnosti u kojoj živimo, istakao je on.

Na 18. Joakimfestu od 10. do 17. oktobra u Radonjićevoj selekciji publici u Kragujevcu će se predstaviti: „San o zavičaju” (Ivan Velisavljević, režija: Milan Nešković, Narodno pozorište Niš), „Bilo jednom na Brijunima” (tekst i režija: Kokan Mladenović, Kreativna produkcija „Joca Art“, Centar za kulturu Svilajnac i Bitef teatar, Beograd), „Alabama” (Davor Špišić, režija: Dario Harjaček, Kazalište Virovitica (Hrvatska)), „Što na podu spavaš” (po istoimenom romanu Darka Cvijetića, dramatizacija: Kokan Mladenović, Mina Petrić, Darko Cvijetić, Dubravko Mihanović i ansambl predstave, režija: Kokan Mladenović, Srpsko narodno pozorište Novi Sad, Gradsko dramsko kazalište „Gavela”, Zagreb (Hrvatska), Narodno pozorište Sarajevo i MESS, Sarajevo (Bosna i Hercegovina)), „Hasanaginica” (Ljubomir Simović, režija: Dušan Tuzlančić, Gradsko pozorište „Semberija” Bijeljina i Narodno pozorište Republike Srpske, Banja Luka (Republika Srpska – Bosna i Hercegovina)) i „Naš razred” (Tadeuš Slobođanek, režija: Jasmin Novljaković, Gradsko dramsko kazalište „Gavela”, Zagreb (Hrvatska)).

Po predlogu selektora Miroslava Radonjića u čast nagrađenih ansambl domaćina festivala Knjaževsko-srpski teatar odrigraće predstavu „Uobraženi bolesnik” koju je u kragujevačkom pozorištu po slavnom Molijerovom tekstu režirao Đorđe Nešović.

Takmičarski deo 18. Joakimfesta sinoć je otvorila predstava „Hasanaginica” Ljubomira Simovića u režiji Dušana Tuzlančića u produkciji Gradskog pozorišta „Semberija” i Narodnog pozorišta Republike Srpske, Banja Luka (Republika Srpska i Bosna i Hercgovina) koju je kragujevačka festivalska publika nagradila dugim i glasnim aplauzom.

– Ima tih stvari u klasicima, koje se neće nikad promijeniti, dok slovo na planeti bude postojalo. Oni su i inspiracija, i putokaz i dio umjetničkog DNK jednog naroda i jednog jezika, izjavio je u festivalskom biltenu koleginici Milici Mutavdžić Dušan Tuzlančić, reditelj predstave „Hasanaginica”.

On je u tom razgovoru i istakao:

– Ja sebe smatram nedostojnim da pričam o Ljubi Simoviću. Čak i da ga hvalim. On je planina našeg pozorišta, ja sam kamičak. Zato meni Hasanaginica i jeste bila idealna podloga da svojim izražajnim sredstvima kažem, između ostalog, i šta mislim o pozorištu danas, zaključio je on, podsetivši da o ovom Simovićevom dlu postoji „više od 1.300 bibliografskih jedinica”.

„U sve sam dodao samo prstohvat poštovanja, začina za koji mi se čini da je pomalo zaboravljen u našem Pozorištu. Poštovanja koje sve više postaje čin hrabrosti i modernosti u ovom umjetničkom vijeku. Poštovanja prema piscu, poštovanje prema svakom liku kojeg je pisac napisao, poštovanja prema svakom glumcu i svakom članu autorskog tima”, naglasio je reditelj Tuzlančić u programu „Hasanaginice”.

Joakimfest je međunarodni pozorišni festival koji se već osamnaest godina održava u Kragujevcu. Svakog oktobra festival publici donosi savremeno, estetski, tematski i poetički referentno pozorište, sa selekcijom predstava koje pred gledaoca stavljaju izazove vremena i sveta u kome živimo.

Osnovan 2006. pod nazivom JoakimInterFest na inicijativu tadašnjeg direktora Knjaževsko-srpskog teatra, reditelja Dragana Jakovljevića, a uz veliko razumevanje i podršku Grada Kragujevca. Tadašnje uprave, Teatra i Grada Kragujevca, prepoznale su potrebu za jednim internacionalnim pozorišnim festivalom koji bi unapredio pozorišni život na ovom prostoru, a vernoj kragujevačkoj publici i uposlenicima ovog teatra pružio uvid u nove pozorišne tokove. Tako je upravo Knjaževsko-srpski teatar, sa svojom značajnom tradicijom, postao pokretač više no potrebne teatarske razmene, kojom se intenzivirao taj segment pozorišnog života u ovom delu Srbije, južno od Beograda.

Sadašnje ime Joakimfest dobija 2020. godine.

Joakimfest je festival koji nastoji da bude vidljiv ne samo u lokalnoj zajednici no i u širem regionu, pa tako s podjednakom pažnjom prati afirmisane autore i autorke internacionalne i domaće pozorišne scene. Takođe, pruža priliku mladim pozorišnim autorima da upravo u Kragujevcu, na Joakimfestu, dobiju podršku i mogućnost svoje šire umetničke afirmacije.

Od osnivanja Festivala do danas, na Joakimfestu je izvedeno preko 150 predstava iz 25 zemalja sveta u kojima je učestovalo više od 700 pozorišnih stvaralaca.

Tročlani međunarodni žiri u sastavu: Željko Hubač, dramski pisac (Srbija), Dušanka Stojanović Glid, prvakinja drame Narodnog pozorišta u Beogradu (Srbija) i Jelena Žugić, prvakinja drame Dramskog teatra Skoplje (Severna Makedonija) dodeljuje dve nagrade na Festivalu – Gran pri „Joakim Vujić” za najbolju predstavu u celini i Specijalnu nagradu grada Kragujevca.

Domaćin i organizator Festivala je Knjaževsko-srpski teatar, a glavni pokrovitelj Grad Kragujevac.

U okviru pratećeg programa 18. Jokaimfesta, večeras na Maloj sceni kragujevačkog Teatra održaće se promocija knjige „Joakim Vujić – sabrane drame”, koje je priredila Isidora Popović, u izdanju Sterijinog pozorja.

Drugog takmičastkog dana festivala, večeras od 20 sati Kragujevčani mogu da pogledaju predstavu „Alabama” po tekstu Davora Špišića, u režiji Daria Harjačeka u izvođenju Kazališta Virovitica iz Hrvatske.

Više vesti iz ovog gradačitajte na posebnom linku.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari