
U takmičarskom programu jubilarnog 70. Sterijinog pozorja biće devet predstava, te još tri u selekciji Krugovi. Podnaslov ovogodišnjeg festivala je „Stvaranje istorije/menjanje budućnosti“.
– Uprkos dubokim društvenim krizama, dramatičnim potresima koji su temeljno uzdrmali i još uvek drmaju našu društvenu pozornicu, ili možda baš zbog njih, ponuda predstava za ovaj festival je, u celini posmatrano, bila umetnički izazovnija, u poređenju sa prethodnom godinom – rekla je Ana Tasić selektorka Sterijinog pozorja na današnjoj konferenciji za novinare u prostorijama Sterijinog pozorja u Novom Sadu.
Takmičarski program 70. Sterijinog pozorja čine četiri predstave sa prostora bivše Jugoslavije, tri praizvedbe dela naših autora, „Jezik kopačke“ Filipa Grujića i Ivana Ergića iz Zagrebačkog kazališta mladih, „Naličje“ autora Borisa Liješevića iz Crnogorskog narodnog pozorišta i „Beogradski trio“ Gorana Markovića iz pozorišta u Novom Mestu i jedno tumačenje klasika Branislava Nušića, „Narodni poslanik“ Makedonskog nacionalnog teatra u Skoplju.
Takmičarski program uključuje pet predstava iz Srbije praizvedbe iz Sombora „Izuzeti“, prema tekstu Đorđa Petrovića u režiji Mie Knežević, Lazarevca „Srpskoj omladini“, Dimitrije Tucović, autora i reditelja Zlatka Pakovića, Novog Sada „Iskupljenje“, prema romanu Branimira Šćepanovića, u režiji Veljka Mićunovića i Beograda „Niko nije zaboravljen i ničega se ne sećamo“, prema romanu Mirjane Drljević, u režiji Bojane Lazić, Atelje 212 i jedno novo tumačenje savremenog klasika Dušana Kovačevića, „Sveti Georgije ubiva aždahu“, u režiji Milana Neškovića i izvođenju ansambla Jugoslovenskog dramskog pozorišta.
– Ovaj put kao i svaki put, istorija pozorišta pokazuje da je pozorište pratilo društvene krize i reagovalo na situacije u svojoj okolini. Ako nema veze sa društvom pozorište samo sebe negira. Program predstava je vrlo aktuelan, odražava vreme u kojem živimo, borbu protiv korupcije, borbu aktera za pravdu i iskorenjivanje nakazonosti iz sistema. Više je žanrovskih predstva, onih sa elementima trilera i misterije. Koncept nije pravljen unapred, nego je on proizašao iz predstava koje su se pokazale kao najkvalitenije. Ove tematske odrednice se reflektuju i u selekciji Krugovi, a kako vidite, decentralizovana je selekcija i kada pričamo o Srbiji – rekla je selektorka, te dodala, da su skoro sve zemlje regiona zastupljene.
U selekciji Krugovi igraće se predstave: „Otac, Kći i Duh Sveti“ po tekstu Mate Matišića u režiji Januša Kice, Satiričkog kazališta Kerempuh. „Boj na požiralniku“ prema noveli Prežihova Boranca, u režiji Jerneja Lorenca, koprodukcija Prešernovo gledališče Kranj i Mestno gledališče Ptuj. „Drvene ptice“ tekst Lidije Deduš, u režiji Ivana Plazibata, koprodukcija Hrvatsko narodno kazalište Varaždin i Hrvatsko narodno kazalište Zagreb.
U ovoj sezoni je kako kaže selektorka, od kraja prošlog marta do danas, za potrebe programa Sterijinog pozorja pogledala sedamdeset i pet predstava, pedeset i pet za Takmičarski program i dvadeset za Krugove, na osnovu čega je napravljena selekcija koju čini devet predstava u Takmičarskom programu i tri u međunarodnoj selekciji Krugovi.

– U proteklih godinu dana u ponudi je bilo desetak predstava van granica Srbije, izvedenih prema domaćim tekstovima, zbog čega se može potvrditi istinitost ranijih teza da postoji zajednički regionalni prostor kulture, da su tematske odrednice tekstova naših pisaca bliske delima nastalim u državama u regionu, ali i da Sterijino pozorje bitno doprinosi afirmaciji srpskih tekstova izvan Srbije, između ostalog i zato što je pozorištima u regionu važno da na njemu učestvuju. Može se reći da je kvalitet bio bolji nego prošle godine. Što se vidi i na osnovu broja izabranih predstava – nastavila je ona.
Miroslav Radonjić, direktor Sterijinog pozorja kaže da su u proteklih 35 godina imali različite situacije i društvene krize, još od devedesetih, ali da su uspeli da opstanu.
– I početkom devedesetih je bilo dovoljno pametnih ljudi da sačuvaju ovaj festival, pa smo preživeli bombardovanje kada smo pomerili festival su za tri nedelje, a kada je bila korona pomerali smo festival tri, četiri puta, ali smo bili prvi festival u Evropi koji je održan u pandemijskim uslovima. Vrlo je važno da Sterijino pozorje ostvaruje kontinuitet. Mi se pripremamo kao da će sve da bude u redu, ali naravno da smo spremni da se prilagodimo okolnostima. Mi jesmo u dubokoj krizi u svim sferama društva i to je zahvatilo pozorišta koja su bila i u štrajku. Niko ne zna šta će biti za sedam dana, a ne dva meseca. Utvrđujemo program, satnice i datume igranja, ali prilagođavaćemo se. Kako glumac uvek mora da bude spreman da se prilagođava datim okolnostima, tako se sada čitavo pozorište prilagođava datim okolnostima – kazao je Radonjić.
Više vesti iz ovog grada čitajte na posebnom linku.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.