Stevan Filipović: Moj film nije reprezentativan za srpsku kulturu, a film sina Lazara Ristovskog jeste 1Foto: Stanislav Milojković

Dramatičan skandal koji je u našoj kulturnoj javnosti izazvala odluka Upravnog odbora Filmskog centra Srbije da poništi izbor komisije na prvom konkursu za eminentne reditelje i da se ne podrže novi filmovi Želimira Žilnika, Gorana Markovića i Srđana Dragojevića, bacio je u senku rezultate takođe važnog konkursa, kategorija za dugometražne igrane filmove, koji bi u nekim odlukama takođe mogli biti sporni.

Oni su objavljeni istog dana, 30. novembra, ali su komentari o tome ko će dobiti novac po poslednjem konkursu za dugometražni igrani film u ovoj godini izostali, jer je javnost saznala za poniženje kojim je UO FCS ispratio reditelje koji su obeležili ovdašnju kinematografiju.

I mada se već godinama konkursi za sufinansiranje filmova uglavnom završavaju i velikim javnim i kuolarskim polemikama i skandalima, svedoci smo da novi Zakon o kinematografiji koji ova vlast najavljuje više od decenije još nije donet (odličan zakon, po evropskim standardima koji je donela prethodna vlast je poništen), pa film ovde i dalje ostaje „lov u mutnom“.

Na konkursima uglavnom nije dovoljan budžet, jer je film sam po sebi najskuplja umetnost, a izdvajanja za kulturu su kod nas vrlo skromna, ali tih para po pravilu uvek ima za one koji su javni ljubimci trenutne vlasti ili su „umreženi“ kao lobi, dok je za ostale podrška FCS uvek neizvesna, bez obzira na kvalitet filma s kojim konkurišu.

I na poslednjem konkursu za dugometražni igrani film u 2021, po predlogu komisije – pisac Vladimir Kecmanović, reditelj Dragan Marinković, producenti Nikolina Zečević i distributer Igor Onič, podršku je dobilo pet filmova, a među 24 reditelja koja su ostala „ispod“ crte našli su se i oni autori koji su se svojim prethodnim ostvarenjima, nagradama i priznanjima na domaćim i svetskim festivalima, ali i gledanošću u bioskopima, već dokazali.

Na ovoj listi „gubitnika“, sa dramom „Pored tebe“ ponovo se našao reditelj Stevan Filipović (ona je nastavak prethodnog filma „Pored nas“, koji je osvojio Zlatnu arenu u Puli za najbolje ostvarenje u međunarodnoj konkurenciji, nagradu publike na Sarajevo film festivalu…), ali kako ističe za Danas, sada je potpuno „zbunjen“, jer se dogodilo nešto zaista neverovatno.

– Nažalost, više i ne znam koji je ovo put da neki od mojih filmova bude odbijen na jedinom izvoru finansiranja domaće kinematografije, na konkursu FCS. I to sa uvek “maštovitim” izgovorima, a s druge strane, redovno sjajnim rezultatima koje ti filmovi imaju kad na kraju dođu do publike, kritike i festivala. Međutim, ovo jeste prvi put u mojoj dosadašnjoj karijeri, a mislim i u istoriji FCS, da neka komisija odbije da pogleda skoro dva sata izmontiranog materijala nekog filma koji je skoro pa snimljen. Dakle, da ima „na tanjiru“ opciju da odluku donosi ne na osnovu scenarija za koji uvek postoji rizik i pitanje kako će ispasti, već na osnovu dobrog dela snimljenog i izmontiranog materijala, i to filma u kome vrhunske uloge ostvaruje ne samo više od dvadeset naših najboljih glumica i glumaca, već i dobitnica BAFTA nagrade za film Martina Skorsezea „Age of Innocence“, britanska glumica Miriam Margolyes. Filma koji je i snimljen samo zato što je cela ekipa ušla u rizik da nikad ne dobije honorare, dakle, iz ogromnog rizika i ogromnog entuzijazma. Ova komisija FCS, dakle, ne gleda ovaj film, ali zaključuje da on „nije dovoljno reprezentativan za srpsku kulturu“, a da novi film sina Laze Ristovskog jeste. Ok! – priča Filipović, navodeći da je ono što ga po prvi put čini spokojnim u ovakvoj situaciji, upravo činjenica da je ovaj film snimljen.

– Ta priča “Pored tebe” će izaći pred ljude, u ovom ili onom obliku, i jedva čekam da vidim rezultate svih ostalih konkursa i svih filmova koji su, po predlogu komisija bili toliko reprezentativniji za našu kulturu – kaže jedan od naših najnagrađivanijih reditelja, koji je u javnosti poznat i po svom aktivizmu i kritikama prema vlasti i onome što danas živimo.

Na istom „spisku“ sa Filipovićem našli su se i Mirjana Karanović sa filmom „Narodna drama“, Lazar Bodroža sa „OFFWORLD“-om, glumac Nikola Đuričko, koji sa „Crnom hronikom“ debituje kao reditelj, Mina Đukić („Deca pevaju hitove“), Kosta Đorđević („Dobra strana umiranja“), Stojan Stojčić i Petar Božović („Ruža Todorova“)…

Porodična „manufaktura“

Podršku na ovom konkursu stiže za filmove „Za danas toliko“ Marka Đorđevića, „Ćerka“ Vladimira Blaževskog (po 28 miliona dinara), „Nedelja“ Nemanje Ćeranića, „Kruna“ Vasilija Nikitovića (20 miliona), a za novi film iz porodične „manufakture“ Ristovski, „Saligia“, reditelja Petra Ristovskog, po scenariju njegove supruge Teodore, predloženo je 24 miliona dinara.

U obrazloženju za ovu odluku komisija je, između ostalog, zapisala da „reditelj ima dovoljno iskustva da ovaj projekat dovede do kraja, bez ikakvih problema, što je pokazao i na svom prethodnom projektu „Kralj Petar Prvi“, koji je bio zapažen i na festivalima i na bioskopskim blagajnama.

A ovaj projekat, kao što je poznato filmskoj javnosti, nije dobio pozitivne kritike čak ni “prorežimskih” kritičara, nije osvajao nagrade na važnim festivalima niti je zabeležio značajnu gledanost u bioskopima, a izbor da “Kralj Petar Prvi” 2019. bude srpski kandidat na takmičenju za Oskar pratio je veliki skandal, kao što su brojni skandali pratili i njegovo snimanje, i predlog komisije koja je na konkursu za filmove sa nacionalnom temom preporučila njegovo sufinansiranje sa najvećim budžetom”, ali i sa sugestijom “da se slabosti u scenariju poprave tokom snimanja”!

Komentari

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.