Sve o "Nemcu u Parizu" 1

Urednik uglednog nemačkog dnevnika „Frankfurter Algemajne Cajtung“, Alfons Kajzer, nedavno je objavio biografiju „Ein Deutscher In Paris“ (izdavač: C. H. Beck) harizmatičnog modnog dizajnera Karla Lagerfelda, sa kojim je dugo godina sarađivao i bio prijatelj.

Lagerfeld je solipsistički tvrdio za sebe „Sa mnom počinje i sa mnom se završava“, pretvarajući se u živi logo i mit modernog sveta mode.

Kajzer nam objašnjava višestruke uloge Karla Lagerfelda od autsajdera kao deteta u severnonemačkoj ravnici, preko okretnog i genijalno inventivnog dizajnera, hiperaktivnog crtača skica, oduševljenog fotografa, pasioniranog kolekcionara retkih knjiga i disciplinovanog pruskog vorkoholika.

Alfonsu Kajzeru polazi za rukom da se približi rano sazrelom Karlu, koji je radije na tavanu roditeljske kuće crtao nego što je sa vršnjacima igrao fudbal, o pubertetliji koji se svađao sa roditeljima, o njegovom najvećem rivalu i konkurentu Iv Sent Loranu, koji je na kraju ostao u njegovoj senci, o svom partneru Žaku de Bašeru, njegovoj životnoj ljubavi.

U crnim odelima sa belim košuljama uzdignute krute kragne i puderisanom kosom i licem, figura Karla Lagerfelda bila je prepoznatljiva poput senke.

Imao je on svoje rituale, veli autor, naime, svojih četvrt sata „stajlinga“ svakog jutra pred ogledalom, preobražavajući se u artificijelnu figuru, neku vrstu marionete. To je bila „Doformation professionelle“, kaže Lagerfeld sa samoironijom.

Kajzer piše da je Lagerfeldova duhovitost i marljivost ključ njegovog velikog uspeha u svetu mode.

Još u roditeljskoj kući Karl Lagerfeld se kao privilegovano dete uspešnog oca – koji je proizvodio kondenzovano mleko za kafu marke „Glocksklee“ – učio duhu preduzetništva.

Otuda se čini da je njegov docniji uspeh zapisan u genima.

Tako je 2004. bio istovremeno glavni dizajner modnih marki/brendova kao što su Chanel, Fendi, Chlo, i pri svemu tome još radio na svom sopstvenom brendu.

Kajzer ukazuje da su i usponi i padovi karakterisali janusovsku prirodu Karla Lagerfelda.

Njegov izgled, tvrdi autor, „podseća na likove iz Geteovog doba i vremena Bauhusa, ali njegov rad je ukazivao na budućnost“.

Kajzer ukazuje na nagli ubrzani razvoj Lagerfelda kao galionske figure: umesto konvencionalnih modnih pista, Lagerfeld je otkrio novi prostor, te je svoje modne revije preneo u pariski Gran Pale.

Autor knjige demistifikuje pitanje Lagerfeldove godine rođenja.

Očito je da se Karl malo podmlađivao, te se predstavljao pet godina mlađim nego što jeste, kao što je, kad je u pitanju njegov verski život, prećutkivao da je bio kršten i krizman.

Što se prikrivanja pravih godina tiče, ima tu i svesne taktike zamagljivanja, jer, shodno godinama pravog rođenja, njegovo prisustvo u Parizu kao nemačkog vojnika nije bilo sasvim isključeno, o čemu se zakulisno spekulisalo.

Ova biografija slavnog modnog dizajnera i sveprisutnog umetnika je primer grandiozne samostilizacije i konstrukcije mita o samom sebi.

Sklonošću ka ekstremnom luksuzu, prekomernom letenju privatnim avionom i rasipništvu Lagerfeldov život je posedovao vrtoglavu ishitrenost, što se odražavalo i na njegov kreativni ciklus.

Možda u tom svetlu treba shvatiti povremene skeptične tonove biografa kad govori o paralelnom univerzumu Lagerfeldove mode, čijom smrću definitivno iščezava lepi stari svet luksuza i mode čije je konzumiranje bilo moguće jedino bez osećanja krivice.

Komentari

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.